مانور آژانس بین المللی انرژی اتمی روی شرارت‌ صهیونیست‌ها

گزارش نامتوازن رافائل گروسی در مورد ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ایران به گفته تحلیلگران در راستای اهداف آمریکایی و با هدف فشار بر ایران منتشر شده و ممکن است بر تصمیم شورای حکام اثرگذار باشد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، از زمان خروج یکجانبه آمریکا از توافقنامه بین المللی برجام، جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی برای حفظ سند برجام داشته و این تلاش‌ها در حالی صورت گرفته که ابررسانه‌های غربی، عربی و صهیونیستی با تنظیم گزارش‎های موهوم همواره سعی داشته‌اند در مسیر این ملت برای رسیدن به حقوق بین المللی خود سنگ اندازی کنند.

مانور آژانس بین المللی انرژی اتمی روی افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران در پی شرارت‌های صهیونیست‌ها و انتشار گزارش‌های خلاف واقع از سوی این رژیم منحوس آن هم در شرایطی که گمانه‌زنی‌ها احتمال توافق میان ایران و آمریکا برای احیای برجام را کم ضعیف عنوان می‌کنند،  به نظر می‌رسد با هدف فشار بر  ایران برای کوتاه آمدن از خواسته‌های به حق ملی و بین المللی خود مقابل سناریوی مطلوب آمریکایی‌ها باشد.
گزارش روز گذشته مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام و پادمان در جمهوری اسلامی آن هم در آستانه برگزاری نشست حکام البته چنین احتمال‌هایی را تقویت می‌کند.

محمدرضا غائبی سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در وین درباره ادعاهای مطروحه آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان این گزارش را اطلاعاتی ساختگی و متأثر از ددمنشی‌های رژیم صهیونیستی عنوان می‌کند. وی تأکید می‌کند: جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیر سازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاریهای جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس بایستی متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش‌های  یک سویه‌ای که میتواند بهانه لازم را  به دست مخالفین روابط ایران و آژانس و مخالفین قسم خورده احیای برجام  بدهد باشد.

سرپرست نمایندگی کشورمان با بیان اینکه این یک گزارش به روز رسانی فنی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که حاوی آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، تصریح می‌کند: تمامی فعالیتهای هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در چارچوب معاهده NPT و بر اساس اقدامات جبرانی قانونی پیش بینی شده در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی متعاقب توقف اجرای تعهدات هسته ای کشورمان ناشی از عدم اجرای تعهدات طرفهای دیگر برجام، انجام شده است.

بیشتر بخوانید:

خطیب‌زاده: گزارش آژانس منصفانه نیست

سعید خطیب‌زاده نیز در واکنش به گزارش شب گذشته رافائل گروسی بیان کرد: گزارش منصفانه و متوازن نیست. بیم این می‌رود فشار صهیونیست‌ها و برخی طرف‌ها باعث شده مسیر گزارش از فضای فنی به سیاسی برود و امیدواریم این مسیر اصلاح شود. آژانس باید دقت می‌کرد از مسیر فنی و آنچه در اساسنامه آمده، خارج نشود. متاسفانه هر گاه ابتکاری بوده و نزدیک به یک تحول شدیم، شاهد رفتارها و مداخلات عناصری مثل رژیم جعلی اشغالگر قدس و سوءاستفاده و جاسوسی از آژانس و خرابکاری و دست بردن در اسناد بوده‌ایم. آژانس دقت کند مسیری را که به سختی آمدیم، براحتی تخریب نکند.

گزارش آژانس در حالی منتشر شده که یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز ( سه شنبه ) در گفتگو با موج ۱۰۳ رادیو اسرائیل با طرح ادعاهای تکراری در خصوص توافق هسته ای ایران گفته است که این یک توافق خوب نیست و اگر امضا نشود، اتفاق بدی  نخواهد افتاد.

ایال هولاتا مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی نیز این هفته قصد دارد با سفر به آمریکا در نشست گروه مشترک آمریکا و اسرائیل در مورد ایران شرکت کند. گفته شده مقاماتی از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی، موساد و ارتش این رژیم در این سفر وی را همراهی می‌کنند. روزنامه جروزالم پست در این خصوص نوشته است که آنها در دیدار با مقامات آمریکایی در خصوص نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌الملی انرژی اتمی در ۶ ژوئن (۱۶ خرداد) گفت‌وگو و تلاش می‌کنند واشنگتن را به محکوم کردن ایران متقاعد کنند.

گزارش غیرمنصفانه مدیرکل آژانس البته با واکنش نمایندگان روسیه و چین نیز روبرو بود. میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با انتقاد از درز اطلاعات آژانس اتمی به رسانه‌ها آن را موجب گمانه‌زنی‌های غیرضروری پیش از نشست شورای حکام عنوان کرده و در توئیترش نوشت: مثل همیشه گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران بلافاصله در رسانه‌های گروهی منتشر شد. می‌توان انتظار گمانه‌زنی‌های زیادی را در روزهای آینده و بحث‌های داغ در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت. 

ژائو لی‌جیان سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در واکنش به رفتارهای رافائل گروسی اعلام کرد: پکن از مذاکرات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران برای حل‌وفصل تمام مسائل امنیتی و حفاظتی برجسته و مهم از طریق مشاوره و گفت‌وگو استقبال و پشتیبانی می‌کند.

با این همه تحلیلگران حوزه سیاسی و بین الملل بر این امر تأکید دارند که انتشار این گزارش ضد ایرانی آن هم یک هفته به برگزاری نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را حربه‌ای برای فشار علیه ایران و امتیازی برای آمریکا دانسته‌اند. این تحلیل‌ها در حالی بیان می‌شود که برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در گفت‌وگو با ایندیپندنت عربی گفته است: بهترین کاری که دولت بایدن در برهه کنونی در وین می‌تواند انجام دهد، اعلام مرگ مذاکرات هسته‌ای و اتخاذ یک سیاست خارجی است که بازدارندگی، فشار اقتصادی و انزوای دیپلماتیک را بازمی‌گرداند و در کنار دوستان ما در منطقه، بویژه عربستان سعودی، امارات، اسرائیل، بحرین و هر کشور دیگری که مستقیماً مورد هدف تجاوز ایران قرار می‌گیرد، می‌ایستد. وی اضافه می‌کند: بایدن باید در نشست منطقه‌ای در عربستان سعودی مرگ مذاکرات هسته‌ای ایران را اعلام کند، طرحی جایگزین برای مقابله با ایران ارائه دهد و همکاری برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و تجاوزات منطقه‌ای آن را تایید کند.

کد خبر: 1142756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =