کاهش تعداد مشترکان پرمصرف برق/ تابستان امسال خاموشی داریم؟

وزیر نیرو به برنامه تغییر ساعات کاری ادارات اشاره کرد و گفت: ساعت کاری ادارات در تیر و مرداد تغییر می‌کند و احتمالاً ساعات شروع کار به صبح زود منتقل شود، از طرفی ادارات زودتر تعطیل شده و فرصت خوبی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که از وقتشان استفاده کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت نیروگاهی کشور اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی که در دولت انجام شد قرار بود شش هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده شود که تاکنون بخشی از این میزان وارد مدار شده است.

بیشتر بخوانید:

ساعت کار ادارات تغییر می‌کند؟

وی با بیان این که تا پایان عملکرد دوره‌ یک‌ساله دولت این شش هزار مگاوات تکمیل می‌شود، گفت: با در نظر گرفتن شش هزار مگاوات افزایش مصرف و پیش‌بینی مصرفی که داریم، همچنان ناترازی قابل توجهی باقی می‌ماند که اگرچه این ناترازی نسبت به سال قبل کمتر شده است، اما با توجه به رشد سالیانه مصرف کماکان با ناترازی مواجهیم.

وزیر نیرو ادامه داد: برای مدیریت برق در بخش صنعت کشاورزی و خانگی برنامه دقیق و منسجمی داریم که در نشست با استانداران این برنامه‌ها به طور دقیق بررسی شد.

محرابیان خاطرنشان کرد: طبق مصوبه هیئت دولت ادارات مکلف شده‌اند در ساعات اداری 30 درصد و در ساعت‌های غیراداری 60 درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.

ساعت کاری ادارات از تیرماه تغییر می‌کند

وزیر نیرو در همین راستا به برنامه تغییر ساعات کاری ادارات اشاره کرد و افزود: ساعت کاری ادارات در تیر و مرداد تغییر می‌کند و احتمالاً ساعات شروع کار به صبح زود منتقل شود، از طرفی ادارات زودتر تعطیل شده و فرصت خوبی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گیرد که از وقتشان استفاده کنند.

محرابیان یادآور شد: در این فرآیند مصارف بخش اداری و ساعت‌های اوج بار مصرف به شدت کاهش پیدا می‌کند و ما می‌توانیم برق صرفه‌جویی شده را برای سایر مصارف از جمله بخش خانگی تخصیص دهیم.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه برنامه صرفه‌جویی به تمام دستگاه‌ها ابلاغ شده است، افزود: تمامی ادارات به سیستم کنترل هوشمند مجهز شده‌اند، بنابراین پایش آنها از هفته آینده به طور دقیق آغاز می‌شود و گزارش‌های آن به‌طور مداوم ارائه خواهد شد.


 
جابه جایی تعطیلی روز جمعه شهرک‌های صنعتی به دیگر روزها

به گفته محرابیان در بخش صنعت نیز برنامه دقیقی با وزارت صمت و مشارکت خود صنایع پیش‌بینی شده است و اگرچه محدودیت پیش‌بینی شده نسبت به سال قبل بسیار کمتر است، اما ویژگی این برنامه دقیق و منسجم بودن آن است.

وی گفت: تلاش کرده‌ایم در واحدهای صنعتی بزرگ محدودیت برق را با دوره تعطیلات تابستانی و تعمیرات اساسی همزمان کنیم تا لطمه‌ای به فعالیت آنها وارد نشود، در شهرک‌های صنعتی و صنایع خارج از شهرک‌ها نیز درخواست کردیم تعطیلات روز جمعه خود را به طور گردشی به یک روز دیگر هفته منتقل کنند به‌گونه‌ای که مصرف برق در ایام مختلف هفته مدیریت شود.

وزیر نیرو همچنین از  برنامه‌های جبرانی برای تولید صنایع خبر داد و اظهار داشت:  پیش‌بینی کرده‌ایم اگر محدودیتی به صنایع داده می‌شود، در ماه‌های بعد و با اضافه برقی که به آنها تخصیص می‌دهیم بتوانند برنامه‌های تولیدشان را عملی کنند، یعنی اگر برنامه تولید صنایع قدری هم در تابستان محدود شود در ماه‌های آینده این محدودیت را با اختصاص برق اضافی جبران می‌کنیم.

محرابیان افزود: این نکته حائز اهمیت است که در حال حاضر مصرف برق صنایع نه تنها محدودیتی ندارد که واحدهای صنعتی 10 درصد نیز بیشتر از سال قبل برق استفاده می‌کنند و البته این باعث خوشحالی و افتخار ماست، زیرا مصرف بیشتر برق صنایع به معنای اشتغال و رشد اقتصادی و صادرات بیشتر است.

وزیر نیرو همچنین گفت: صنایع بزرگ هم اکنون درحال پیشبرد احداث نیروگاه‌های اختصاصی خود هستند و تاکنون 5 هزار و 400 مگاوات از پروژه آنها شروع شده و عملیات اجرایی آن در حال پیشرفت است، باقی نیروگاه‌های صنعت نیز در مرحله اخذ مجوز زمین و به ‌قولی در مرحله ساختگاه است.

 
آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟

محرابیان در ادامه به مصرف برق در بخش خانگی اشاره و تاکید کرد: نمی‌گویم مردم برق مصرف نکنند، اما این درخواست را داریم که مصرف‌شان را کاهش دهند، مثلا در ساعات غیرضروری کولر روشن نکنند و اگر کولر گازی دارند روی دمای آسایش 24 الی 25 درجه قرار دهند.

وزیر نیرو افزود: تلاش ما این است با صرفه‌جویی‌هایی که انجام می‌شود این دوره را با کمترین محدودیت و مشکل پشت سر بگذاریم.

وی گفت: سوال می‌کنند آیا تابستان امسال خاموشی داریم؟ پاسخ این است اگر مردم همکاری کنند، مشکلات در حداقل خواهد بود، امیدواریم مثل همیشه شاهد همکاری مردم باشیم.

وزیر نیرو درباره تفاوت افراد صرفه‌جو با دیگران نیز تصریح کرد: باید بگوییم برای این افراد که در کنار انجام وظایف دینی و اخلاقی خود اقدام به کاهش مصرف می‌کنند پاداش صرفه‌جویی به میزان هر کیلووات ساعت 500 تومان پیش‌بینی شده که در واقع پنج برابر قیمت خرید انرژی است.

محرابیان ادامه داد: این پاداش در شهرهای عادی می‌تواند منجر به رایگان شدن قبوض و بستانکاری مشترکان شود و در شهرهای گرمسیر که الگو بالاتر است، می‌تواند ماهانه 500 تا 600 هزار تومان برای مشترکان درآمد ایجاد کند.

 
کاهش تعداد مشترکان پرمصرف برق

وی افزود: البته طبق قانون ما مکلف هستیم مصارف بالای مشترکان را نیز محدود کنیم، این نوید را می‌دهم که از بهمن ماه و با اجرای مصوبه هیئت وزیران برای غیریارانه‌ای کردن برق مازاد بر الگوی مشترکان پرمصرف، تعداد این مشترکان کم شده است، اما قانون سر جای خودش هست و حکم می‌کند این مصارف را با قیمت‌های پلکانی و بالاتر از الگو دریافت کنیم و اگر مصارف از الگو خیلی تجاوز کرد، تامین برق مشترکان پرمصرف را محدود خواهیم کرد.

محرابیان در عین حال روند تقاضای برق را افزایشی عنوان کرد و گفت: از بهمن ماه که مصوبه دولت اجرا شده است 10 درصد رشد مصرف داشته‌ایم، اما عمده نگرانی ما معطوف به ماه‌های گرم سال است.

دو رویکرد دنیا در مدیریت اوج بار

وزیر نیرو در ادامه این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: این نکته را هم بگویم هیچ کشوری ظرفیت نیروگاهی خود را برای ایام اوج مصرف طراحی نمی‌کند، در تمامی کشورها در زمان اوج تقاضای برق، مصرف تعدیل می‌شود، برخی کشورها محدودیت تامین برق می‌دهند، اما اغلب نرخ برق را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که خود صنایع و مصرف کنندگان در اوج بار، برق را مصرف نکنند و مصرف در این زمان برایشان فاقد توجیه اقتصادی باشد.

وزیر نیرو بار دیگر تاکید کرد: ناترازی ما ناترازی زیادی است که از گذشته به دولت به ارث رسیده است، تلاش ما این است این ناترازی را رفع کنیم و حرکت جهادی باید آنقدر ادامه یابد که دیگر در کشور ناترازی تامین برق نداشته باشیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1142979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =