پیوند گوش چاپ شده از سلول‌های خود بیمار

یک دختر جوان برای اولین بار در جهان یک گوش چاپ شده سه‌بعدی از سلول‌های خودش را ایمپلنت کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ الکسا، دختری ۲۰ ساله و اهل مکزیک است که با یک نقص مادرزادی نادر به دنیا آمده است. این بیماری با نام «میکروتیا» باعث می‌شود قسمت خارجی گوش کوچک و بدشکل شود. در واقع، این بیماری که در آن یک گوش یا هر دو گوش خارجی به طور ناقص تشکیل می‌شوند، حتی می‌تواند روی شنوایی نیز تاثیر بگذارد.

دکتر آرتورو بونیلا، جراح ترمیمی گوش کودکان در سن آنتونیو، با برداشتن نیم گرم غضروف از باقیمانده گوش خارجی الکسا و سپس ارسال آن به لابراتوار تخصصی چاپ سه‌بعدی در شهر لانگ آیلند در آمریکا، یک گوش سه‌بعدی از سلول‌های الکسا دریافت کرد و آن را روی سرش پیوند زد. پزشکان امیدوارند این پیوند با ایجاد درمانی برای افراد مبتلا به میکروتیا، انقلابی در صنعت پزشکی ایجاد کند.

با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، میکروتیا در حدود یک نفر از هر ۲ هزار تا ۱۰ هزار نوزاد رخ می‌دهد. عواملی که می‌توانند احتمال بروز این بیماری را در نوزادان افزایش دهد عبارت است از مادران دیابتی و کسانی که در رژیم غذایی‌شان کربوهیدرات و اسید فولیک کمتری دارند. پسران بیشتر از دختران و اسپانیایی تبارها، آسیایی‌ها، ساکنان جزایر اقیانوس آرام و بومیان آمریکایی بیشتر از سفیدپوستان غیر اسپانیایی تبار تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

چطور گوش به صورت سه‌بعدی چاپ می‌شود؟

در این روش درمانی، پزشکان ابتدا نیم گرم از غضروف گوش خارجی بیمار را جدا می‌کنند. این سلول‌ها در لابراتوار تخصصی به نام 3DBio Therapeutics در شهر لانگ آیلند با کمک پرینتر سه‌بعدی به شکل گوش چاپ می‌شود. این لابراتوار نام ایمپلنت خود را AuriNovo گذاشته است.

متخصصان لابراتوار 3DBio به محض ورود سلول‌های غضروفی گوش بیمار، سلول‌های مسئول تشکیل غضروف را از نمونه بافت جدا می‌کنند و با مواد مغذی رشد می‌دهند تا تعدادشان به میلیاردها سلول برسد. این سلول‌ها سپس با جوهر زیستی مبتنی بر کلاژن مخلوط می‌شوند که پس از قرار دادن در یک چاپگر زیستی سه‌بعدی تخصصی، به گوش خارجی تبدیل می‌شوند.

ایمپلنت توسط یک پوسته زیست تخریب‌پذیر احاطه می‌شود. این کار باعث می‌شود که گوش تا مرحله آخر رشد خود توسط پوسته محافظت شود. پوسته بعدا در بدن بیمار جذب می‌شود. این گوش در طول زمان بالغ می‌شود و از نظر ظاهر و قابلیت ارتجاعی به یک گوش معمولی شبیه می‌شود. جالب اینجاست که کل فرآیند چاپ کمتر از 10 دقیقه طول می‌کشد.

به گفته دکتر بونیلا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، این روش، مسیر چاپ سه‌بعدی بافت‌های بدن را متحول خواهد کرد.

وی گفت: به عنوان پزشکی که هزاران کودک مبتلا به میکروتیا را از سراسر کشور و سراسر جهان درمان کرده‌ام، از معنای این فناوری برای بیماران میکروتیا و خانواده‌های آنها الهام گرفته‌ام.

دکتر بونیلا امیدوار است روزی بتوانند به جای سلول‌های غضروف گوش، از سلول‌های غضروفی دنده‌های بیمار یا حتی از مواد مصنوعی مثل پلی‌اتیلن متخلخل برای بازسازی گوش خارجی استفاده کنند. او و تیمش می‌گویند که این جراحی بخشی از یک کارآزمایی بالینی در مراحل اولیه برای ارزیابی ایمنی و اثربخشی ایمپلنت است. آنها سعی دارند آزمایش بالینی ۱۱ بیمار در کالیفرنیا و تگزاس را ثبت کنند.

بونیلا می‌گوید: جراحی ایمپلنت AuriNovo نسبت به استفاده از غضروف دنده برای بازسازی، کمتر تهاجمی است و انتظار داریم که گوش منعطف‌تری را در آینده چاپ کنیم.

کد خبر: 1143163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =