رکورد قیمت طلای سیاه شکسته می‌شود؟

قیمت نفت به دنبال تحریم نفت روسیه توسط اروپا روند صعودی خود را حفظ کرد و به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه بازگشت و با توجه به سطح عرضه و تقاضا، افزایش قیمت نفت و رکوردشکنی آن در از انتظار نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، قیمت نفت در حالی معاملات هفتگی خود را آغاز کرد که نگرانی‌ها نسبت به پایداری عرضه با توجه به تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا در حال افزایش است.

اقتصاد جهانی با کنترل کرونا در جهان به دنبال بازسازی خود است و برای این بازسازی نیازمند انرژی است.

بیشتر بخوانید:

تصمیم اوپک پلاس برای افزایش تولید نفت

با توجه به این موارد، تقاضا برای نفت در جهان در حال افزایش است با این حال، اروپا به دنبال تنش نظامی بین روسیه و اوکراین، واردات نفت از روسیه را تحریم کرد.

بر اساس این تصمیم، واردات نفت اروپا از روسیه تا پایان سال جاری میلادی تا ۹۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. اگرچه اروپا به دنبال جایگزین‌کردن نفت خود از سایر تولیدکنندگان است، اما این کار هزینه تامین انرژی را افزایش خواهد داد.

در همین رابطه الکساندر نواک معاون نخست‌وزیر روسیه هشدار داد تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه واردات نفت از روسیه، ممکن است به کمبود قابل توجه نفت و فرآورده‌های نفتی در اروپا منجر شود.

نواک گفت: در نتیجه این تصمیمات، در وهله نخست، مصرف‌کنندگان اروپایی آسیب خواهند دید. ما شاهد افزایش قیمت نه‌تنها نفت، بلکه فرآورده‌های نفتی هستیم.

در کنار تحریم نفت روسیه توسط اروپا، اوپک پلاس نیز در نشست بیست و نهم خود که در روز پنجشنبه (۱۲ خرداد) برگزار شد اگرچه تا حدی توافق کاهش تولید را تسهیل کرد اما همچنان موضع روشنی نسبت به تحولات بازار نفت نگرفت.

تا پیش از برگزاری این نشست برخی از معافیت روسیه از اجرای این توافق صحبت می‌کردند.

بر اساس تصمیم اعضای اوپک پلاس، ادامه توافق کاهش تولید به جای آنکه تا ماه سپتامبر (شهریور) ادامه داشته باشد، تا دو ماه آینده به پایان می‌رسد.

با توجه به این عوامل، قیمت نفت برنت در معاملات امروز با رشدی ۰.۶ درصدی به ۱۲۰ دلار و ۴۰ سنت در هر بشکه رسید.

نفت شاخص آمریکا نیز ۰.۷ درصد گران شد و ۱۱۹ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

بپیش از این روسیه اعلام کرده بود در صورت تحریم نفت خود، تولید را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد تا با قیمت‌های بالاتر، کسری تولید را جبران کند. با این اقدام بالارفتن قیمت طلای سیاه بیش از قیمت‌های فعلی و حتی رکوردشکنی آن نیز دور از انتظار نخواهد بود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1143186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =