ارزش لیر ترکیه ۲۰ درصد کاهش یافت

در معاملات امروز به علت نگرانی ها در مورد افزایش نرخ تورم به بالاترین رقم در ۲۴ سال گذشته، نرخ برابری لیر ترکیه در برابر دلار به بیش از ۱۶.۵۵ کاهش یافت و سبب شد تا کاهش ارزش لیر در سال جاری به ۲۰ درصد برسد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از رویترز، در معاملات امروز به علت نگرانی ها در مورد افزایش نرخ تورم به بالاترین رقم در ۲۴ سال گذشته، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار به بیش از  ۱۶.۵۵ کاهش یافت و سبب شد تا کاهش ارزش لیر در سال جاری به ۲۰ درصد برسد.

ارزش لیر تا ۱۶.۵۷ در برابر دلار کاهش یافت. کاهش های اخیر، ارزش لیر را تا پایین ترین سطح که در ۲۰ دسامبر ثبت شده بود، بازگردانده است. در آن زمان به علت بحران ارزی که توسط یک سری کاهش های نامتعارف نرخ بهره در اواخر سال ۲۰۲۱ آغاز شد، ارزش لیر به شدت افت کرده بود.

بیشتر بخوانید:

تظاهرات مردم سوریه علیه ترکیه به دلیل افزایش قیمت برق

لیر سال گذشته ۴۴ درصد ارزش خود را از دست داد و بدترین عملکرد در بازارهای نوظهور را طی چند سال از آن خود کرد که تاحد زیادی به علت نگرانی های اقتصادی و سیاست پولی دولت رجب طیب اردوغان بود.

نورالدین نباتی، وزیر دارایی ترکیه پیش بینی کرده است، نرخ تورم سالانه در سال جاری ۴۸ تا ۴۹ درصد باشد و در سال ۲۰۲۳ به ۱۹.۹ درصد کاهش یابد. اوایل امسال وی وعده داده بود که در انتخابات ژوئن سال آینده نرخ تورم تک رقمی شود.

سقوط لیر، جنگ در اوکراین و افزایش قیمت انرژی، تورم سالانه در ترکیه را در ماه می به ۷۳.۵ درصد رساند که بالاترین سطح از سال ۱۹۹۸ است. تورم در پاییز گذشته پس از یک چرخه کاهش نرخ ۵۰۰ واحدی شروع به جهش کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1143228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =