اعزام اولین گروه پیش‌پرواز حج از چهارشنبه / چرایی واکسیناسیون فلج اطفال برای حجاج ایرانی

رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، الزامات بهداشتی و درمانی حج امسال را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سیدعلی مرعشی در نشستی خبری در آستانه برگزاری مناسک حج گفت: امسال از زمانی که دولت عربستان اعلام حج ۱۴۰۱ را با ۵۰ درصد ظرفیت برای کشورهای اسلامی مطرح کرد، زمان زیادی نگذشته است. به جز دو سالی که با کرونا درگیر بودیم و حج تعطیل بود، همیشه برای حج از ۹ ماه قبل از آغاز حج، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام می‌شد. ضمن اینکه در این مدت هیچگونه تشکیلاتی را در عربستان سعودی نداشتیم؛ نه دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت حضور داشته، نه دستگاه دیپلماسی ما آنجا نماینده داشته و نه نماینده‌ای در سازمان کنفرانس اسلامی داشتیم که بتوانیم ارتباطاتی را قبل از شروع عملیات داشته باشیم. بنابراین با فشردگی تمام و کار شبانه‌روزی بعثه مقام معظم رهبری، سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت کار سنگینی را می‌طلبید.

بیشتر بخوانید:

اعمال محدودیت سنی برای اعزام حجاج

۶۵ سال؛ حداکثر سن حاجی‌های امسال

وی با بیان اینکه حداکثر سن را امسال ۶۵ سال اعلام کردند، افزود: بعد از اینکه قرار شد حج برگزار شود، دولت سعودی دستورالعملی را به همه کشورها ارسال کرد که ۸۰ صفحه بود و به فاصله یک هفته دستورالعمل جدید دیگری را فرستادند که عمده آن درباره نکات بهداشتی و پزشکی و درمانی حجاج بود. هماهنگ کردن شرایط‌مان با دستورالعمل‌های جدید سعودی، وقت زیادی را از ما می‌گرفت که از جمله آنها بحث واکسیناسیون بود.

اعزام اولین گروه پیش‌پرواز حج؛ فردا

مرعشی با بیان اینکه فردا اولین گروه پیش پرواز اعزام خواهند شد، گفت:  ۴۵ نفر را در این تیم راه‌انداز و شروع عملیات حج داریم که در مدینه منوره و مکه مکرمه بحث مجوزهای بیمارستان و درمانگاه‌های ما، قراردادهای ساختمان‌ها، دریافت مجوز آمبولانس و ورود دارو را تا زمانیکه حجاج و اولین پروازها در ۲۳ خرداد ماه انجام می‌شود، برعهده خواهند داشت.

چرایی واکسیناسیون فلج اطفال برای حجاج ایرانی

مرعشی در پاسخ به سوال ایسنا، درباره وضعیت واکسیناسیون مننژیت و فلج اطفال و چرایی تزریق واکسن فلج اطفال برای حجاج، گفت: درباره واکسن فلج اطفال، تزریق این واکسن جزو دستورالعمل ارسالی عربستان سعودی بود. امسال کشور ایران را جزو ۲۵ کشوری قرار دادند که باید واکسن فلج اطفال شُل را تزریق کنند.

وی افزود: سال‌هاست که فلج اطفال در کشور ریشه‌کن شده است. موضوع به چند سال قبل بازمی‌گردد که در یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان موردی پیدا شده و گزارش شده که البته ایرانی نبوده است. بعد از آن نام کشور در لیست فلج شل قرار گرفته و عربستان هم به آن گزارش استناد کرده و تزریق واکسن فلج اطفال شل را جزو الزامات ورود زائر به عربستان دانسته که تمهیدات لازم بلافاصله چیده شد و حجاج واکسن فلج اطفال را تزریق کردند.

مرعشی ادامه داد: واکسیناسیون مننژیت هم هر سال بوده و در سال ۱۳۹۹ هم این واکسن به برخی زائران تزریق شد که البته حج برگزار نشد. امسال هم از آنجایی که ۴۰هزار زائر را با عوامل و... داریم، ۴۰هزار واکسن مننژیت تهیه شد و در تمام استان ‌ها توزیع شده و از هفته گذشته تزریق آن آغاز شده است‌ و کارت زرد واکسن‌شان ممهور می‌شود.
داروهای ممنوعه‌ای که حجاج نباید همراه داشته باشند

وی درپاسخ به سوال دیگری درباره داروهای ممنوعه که حجاج نباید به همراه داشته باشند، گفت: لیست داروهای ممنوعه مانند هرسال از سوی عربستان اعلام شده و ما هم به پزشکان معاینه‌کننده در استان‌ها و شهرستان‌ها اعلام کردیم و در جلسات معاینات هم به اطلاع حجاج رسانده شده است. تمام داروهایی که در اصل مخدر هستند و ترکیبات یا خانواده مرفین به اضافه کدئین را دارند، ورودش به عربستان ممنوع است. ضمن اینکه پلیس فرودگاه هم آموزش‌های کافی را درباره این داروها دیده‌اند و از خروج این داروها از سوی حجاج جلوگیری می‌کند.

وی گفت: به دلیل نیاز احتمالی حجاج به این داروها، ما هر سال مقداری داروهای مخدر را با اطلاع عربستان و طی پروسه خاصی منتقل می‌کنیم که هم تعداد آن مشخص است و هم موارد مصرفش به صورت روزانه و مرتب گزارش می‌شود.

چگونگی واکسیناسیون کرونا در حجاج

مرعشی درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در حجاج، گفت: عربستان ۱۰ واکسن کرونا را بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی به عنوان واکسن‌های مورد تایید اعلام کرده که از بین آن‌ها سه واکسن در سبد واکسیناسیون کشور ما نیز قرار داشته است. از روزی که اعلام شد، جلسات متعددی با معاونت بهداشت وزارت بهداشت داشتیم. همچنین وزیر بهداشت در جلساتی که در ژنو داشتند، با وزیر بهداشت عربستان این مسائل را مطرح کردند و مکاتباتی با جمعیت هلال احمر سعودی انجام شد. باتوجه به کمبود وقت، برای تکمیل واکسیناسیون علیه کرونا برای کسانی که این سه واکسن را تزریق نکردند، مکاتبه شد و تمهیداتی چیده شد که تزریق واکسن برایشان در این مدت انجام شود. تعداد کسانیکه هیچ یک از این سه واکسن را تزریق نکرده باشند، عدد بالایی نیست و تقریبا تمام زائران بدون مشکل مشخصات‌شان در سامانه روادید سعودی ثبت خواهد شد. دو دز واکسن هم برای عمده واکسن‌ها انجام شده و کفایت می‌کند.

آموزش علایم و دستورالعمل‌های مرتبط با آبله میمونی به پزشکان کاروان‌ها

مرعشی درباره برنامه جمعیت هلال احمر در صورت ابتلای احتمالی زائران به آبله میمونی نیز گفت: در تیم پزشکی ما هم متخصصین عفونی و هم متخصصین بهداشت حضور دارند و تقریبا هر روز حجاج رصد می‌شوند. ضمن اینکه ما تقریبا در تمام هتل‌هایی که محل اسکان زائران است، پزشک و درمانگاه داریم و در صورتیکه علائم دیده شود، از سوی پزشکان رصد خواهد شد. البته سن اکثر حجاج به گونه‌ای است که واکسیناسیون آبله در گذشته برایشان انجام شده و آبله هم در کشور ریشه‌کن شده است. در عین حال بنابر اظهارات اپیدمیولوژیست‌های کشورمان واکسن آبله بالای ۸۰ درصد در برابر آبله میمونی مصونیت ایجاد می‌کند. البته از آنجایی که افراد از کشورهای مختلف در حج حضور دارند، ممکن است که سلامت حجاج ما را تحت تاثیر قرار دهند. بر همین اساس پزشکان‌مان با علائم و دستورالعمل‌های آبله میمونی آموزش داده شدند و به محض مشاهده علائم اولیه، قطعا درمان آن را آغاز می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =