اعتراف کارشناس صهیونیستی به قدرت حزب‌الله

یک کارشناس نزدیک به محافل ارشد رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که در سایه افزایش قدرت حزب‌الله، اسرائیل نتوانست در حمله خود به لبنان دولت مورد نظرش را در این کشور روی کار بیاورد و شکست خورد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «تزوی بارئیل» خاورشناس صهیونیست در چهلمین سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به لبنان در ژوئن 1982 با انتشار مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی هاآرتص اعلام کرد که جنگ اول لبنان در ژوئن 1982 حزب الله را قدرتمندتر کرد و این حزب تبدیل به تنها نماینده شیعیان در لبنان شد.

این کارشناس صهیونیست که نزدیک به محافل ارشد در تل‌آویو است در ادامه مقاله خود تاکید کرد، توازن وحشت ایجاد شده توسط حزب الله به این حزب اجازه داد تا جنوب لبنان را در کنترل خود بگیرد و مقاومت تبدیل به یک تفکر ملی جامع در لبنان شد. همه این عوامل تبدیل به نقاط قوتی برای حزب الله علیه اسرائیل شد و این حزب توانست در مه سال 2000 اسرائیل را وادار به عقب نشینی از جنوب لبنان کند.

این تحلیلگر صهیونیست در ادامه تاکید کرد، وادار کردن اسرائیل به عقب نشینی از جنوب لبنان، توانایی حزب الله در اتحاد شیعیان این کشور را نشان داد و این همبستگی و اتحاد سپس در سایر کشورهای عربی از خلال ایجاد «هلال شیعه» که همان محور مقاومت است و آمریکا و غربی‌ها آن را دشمن خود می‌دانند شکل گرفت؛ محوری که از ایران شروع می‌شود و به عراق و سوریه و یمن و لبنان می‌رسد.

بیشتر بخوانید

حزب الله همچنان محبوب‌ترین جریان سیاسی لبنان است / شکست دشمنان در ایجاد اختلاف بین مردم و مقاومت

کارشناس مذکور صهیونیست ادامه داد، نفوذ حزب‌الله در لبنان تنها موجب ظهور پیروانی برای آن نشده بلکه بر اساس همدلی و همبستگی شیعیان یک رویکرد مقاومتی در مناطق مختلف ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد، جنگ لبنان هفت سال قبل از توافق طائف آغاز شد و اسرائیل در آن جنگ نتوانست دولت لبنان را تغییر دهد و نظام مورد نظر خود را روی کار بیاورد. از همان ابتدا مشخص بود که جاه‌طلبی‌های اسرائیل در لبنان محکوم به شکست خواهد بود. جنگ اول لبنان در سال 1982 کمکی اساسی به تغییر توازن قدرت در این کشور کرد.

بارئیل ادامه داد، از آن تاریخ قدرت حزب‌الله در لبنان افزایش یافت و حضور آن در عرصه سیاسی این کشور هم زمان با نبرد نظامی علیه اسرائیل موجب تقویت نفوذ و تسلط حزب الله در لبنان شد.

ارتش رژیم صهیونیستی در سال 1982 با اشغال بخش‌هایی از لبنان از جمله بیروت، جنگ لبنان را رقم زد. در آن زمان هدف این اشغالگری نابودی گروه‌های مقاومت فلسطینی از جمله جنبش فتح و اخراج فلسطینی‌ها و نیروهای سوری از لبنان اعلام شده بود؛ اما در نهایت حاصلی جز شکست برای صهیونیست‌ها نداشت.

تجاوز رژیم صهیونیستی به خاک لبنان در سال 1982، به منزله جنگ ششم عرب‌ها و اسرائیل بود که در واقع آغاز مقاومت اسلامی از سوی حزب الله لبنان نیز محسوب می‌شود. حزب الله عملیات مقاومت اسلامی را بر ضد اسرائیل با امکانات بسیار اندکی که فراهم بود و نیروهای انسانی کم آغاز کرد تا گامی باشد، در راه پایه گذاری همه جانبه یک پروژه مقاومت کامل که هدف از آن، رد هرگونه امتیاز دهی ارضی و عدم پذیرش سوء استفاده دشمن از ضعف و ناتوانی فلسطینیان و عرب‌ها و در نتیجه جلوگیری از تحقق طمع‌ورزی‌های رژیم صهیونیستی بود و در نهایت این جنگ با اخراج خفت بار اشغالگران صهیونیست از جنوب لبنان در مه سال 2000 به پایان رسید.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1143374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =