بسته خبری آموزش عالی/ از مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پیشنهاد وزیر علوم برای جبران افت تحصیلی دانشجویان در دوران کرونا

بررسی شیوه‌نامه سنجش و پذیرش دانشجویان در شورای عالی انقلاب فرهنگی و پیشنهاد وزیر علوم برای جبران افت تحصیلی دانشجویان در دوران کرونا از جمله مهم‌ترین رویدادهای حوزه آموزش عالی در هفته اخیر بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با تصمیمات مهمی از سوی سیاستگذاران همراه بود. برای مثال جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی سه‌شنبه ۱۷ خردادماه، با حضور رئیس جمهور برگزار شد و شیوه‌نامه سنجش و پذیرش دانشجویان را مورد بحث و بررسی قرار داد.

از دیگر رویدادهای این هفته می‌توان به سفر معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به استان آذربایجان شرقی و بازدید از دانشگاه صنعتی سهند تبریز اشاره کرد. ایسکانیوز در ادامه این گزارش، جزئیاتی از این رویدادها ارائه می‌دهد.

آخرین وضعیت طرح پذیرش دانشجو به صورت استادمحور

چندی پیش وزارت علوم طرح پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت استادمحور را مطرح کرد. بر اساس این طرح، مقرر شد که پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی از دو طریق کنکور و اعضای هیئت علمی انجام شود. ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش پذیرش دانشجوی دکتری بر اساس ارتباط با صنعت کارآمد خواهد بود؟ به بررسی این طرح پرداخت.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم هم درباره آخرین وضعیت طرح پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت استاد محور خاطرنشان کرد که اجرای این طرح به دلیل تغییرات قانون کنکور چالش‌برانگیز بوده؛ اما وزارت علوم در اولین فرصت آن را عملیاتی خواهد کرد.

فرصت ۶ ماهه به وزارت علوم برای بررسی طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها

یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد «طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها» بود. رجبعلی برزویی معاون خط‌مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از فرصت ۶ ماهه به وزیر علوم برای بررسی این طرح خبر داد و تصریح کرد که وزارت علوم در این مدت موظف است که در مورد تفویض اختیار سازمان سنجش به دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو کار کارشناسی انجام داده و نتیجه را به شورا اعلام کند.

بر اساس طرح پذیرش دانشجو توسط دانشگاه‌ها، وظیفه سازمان سنجش تنها این است که کارنامه‌ای از عملکرد هر داوطلب به دانشگاه‌ها ارائه دهد و پذیرش دانشجو بر عهده دانشگاه باشد. 

 مصوبات کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی 

شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه اخیر خود مصوبات مهمی در مورد کنکور داشت که از آن جمله می‌توان به برگزاری دو بار کنکور در هر سال و افزایش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اشاره کرد. به طوری که هر کنکور تا ۲ سال اعتبار خواهد داشت. همچنین سهم سوابق تحصیلی برای پذیرش در دانشگاه‌ها از سال آینده ۴۰ درصد خواهد شد و در نهایت هم به ۶۰ درصد می‌رسد. 

سفر معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به تبریز

یکی دیگر از خبرهای وزارت علوم، سفر علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم به استان آذربایجان شرقی بود. خیرالدین در این سفر با رئیس دانشگاه صنعتی سهند و استادان حوزه فناوری و نوآوری دیدار و بر ضرورت ترسیم نقشه راه پژوهش و فناوری کشور تاکید کرد.

محورهای مطرح شده از سوی معاون فناوری وزیر علوم در این دیدار، متمرکز بر لزوم درآمدزایی دانشگاه و پارک علم وفناوری این استان بود. برای مثال هم‌اکنون دانشگاه صنعتی سهند، مرکز کارآفرینی و پردیس فناوری و نوآوری ندارد و لازم است که برنامه‌ای برای تاسیس این مراکز از سوی هیئت امنای این دانشگاه تدوین شود. 

پیشنهاد وزیر علوم برای رفع افت تحصیلی دانشجویان

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم از رایزنی با روسای دانشگاه‌ها برای استفاده دانشجویان از کلاس‌های ترم قبل خبر داد، چرا که دوری ۲ ساله دانشجویان از محیط دانشگاه سبب افت تحصیلی آن‌ها شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =