حمایت از صنعت نباید به انحصار منجر شود

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس می‌گوید برخلاف تصور اشتباهی که انحصار موجب حمایت از صنعت و در نتیجه کاهش بهای کالاها خواهد شد، در علم اقتصاد ایجاد هر انحصاری موجب افزایش قیمت می‌شود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محسن زنگنه درباره ضرورت توجه به ارتقا کیفیت لوازم خانگی، گفت: متاسفانه در کشور ما برداشت اشتباهی از عبارت «حمایت از صنایع» وجود دارد به این معنا که همواره حمایت از صنعت را در ایجاد انحصار تعریف می‌کنند که این روش راهبرد غلطی است، رویه‌ای که در صنعت خودروسازی اتفاق افتاد و اکنون نیز در حوزه لوازم خانگی در حال تکرار است.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت حمایت از صنعت لوازم خانگی، دولت بلافاصله سیاست ایجاد انحصار برای کارخانه‌ها و عدم واردات را اجرایی کرد که اقدامی اشتباه بود زیرا این حمایت‌ها باید در قالب استانداردها و ابزارهای اقتصادی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه حمایت از صنعت نباید به معنای ایجاد انحصار باشد، اضافه کرد: در دنیا برای حمایت از صنایع، مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود یا با وضع تعرفه‌های مختلف از صنایع در برابر واردات پشتیبانی صورت می‌گیرد به این معنا که با بالابردن هزینه واردات و رقابت‌پذیر کردن صنعت تلاش می‌شود که از صنعت مذکور حمایت شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هر صنعتی که احساس کند که از طریق ایجاد انحصار بازار را در اختیار دارد، قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: در علم اقتصاد بحثی تحت عنوان «بازار انحصاری» وجود دارد که براساس آن با ایجاد انحصار برای هر صنعتی، افزایش قیمت رخ می‌دهد.

سخنگوی کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید افزود: برخلاف تصور اشتباهی که انحصار موجب حمایت از صنعت و در نتیجه کاهش بهای کالاها خواهد شد، در علم اقتصاد ایجاد هر انحصاری به ویژه انحصار در حوزه عرضه‌کننده موجب افزایش قیمت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه با ایجاد انحصار و به تبع آن افزایش قیمت، بستر رشد قاچاق فراهم می‌شود، تصریح کرد: اگر به دنبال حمایت از صنعتی هستیم باید از ابزارها و فرمول‌های رایج استفاده شود؛ ایجاد انحصار برای صنعت به معنای حمایت نیست زیرا موجب زمین خوردن صنعت می‌شود و تولیدکنندگان انگیزه‌ای برای ارتقا کیفیت ندارند از سوی دیگر مردم نیز متضرر می‌شوند.

کد خبر: 1143494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =