افزایش قدرت استناد و استدلال دانشجویان مهم‌ترین هدف کرسی‌های آزاد اندیشی است

مدیرکل اداره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان رشد 100درصدی دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی نسبت به سال گذشته، افزایش قدرت استناد و استدلال دانشجویان را مهم‌ترین اهداف این رویداد دانست.

علی‌رضا زارع شهرآبادی مدیرکل اداره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دومین رویداد ملی کرسی های آزاد اندیشی با حضور ۲۶۸۱ تیم و رشد ۱۰۰درصدی نسبت به دوره قبل، در مهرماه ۱۴۰۰ آغاز شد. مراحل استانی این مسابقات تا پایان اسفندماه گذشته برگزار شد و ۳۸۸ تیم در ۴ محور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به مرحله نیمه نهایی رسیدند و در اردیبهشت ماه به صورت مجازی به رقابت پرداختند. هم اکنون نیز ۸ تیم برتر از هر محور، مجموعا ۳۲تیم به مرحله نهایی در تهران راه یافته‌اند.

وی افزود: ما در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی به دنبال نیل به سه مولفه در راستای تربیت اجتماعی هستیم و نگاه ما اصلا معطوف به نتیجه نیست؛ حتی بعضا نظام فکری تیم‌های برتر دوره گذشته در تضاد با اندیشه‌های نظام اسلامی بود. افزایش قدرت استناد دانشجویان اولین هدف از این رویداد ملی است. دانشجو باید بداند در اظهار نظر مستند گویی، تکیه بر پشتوانه فکری و دوری از هیجانات حائز اهمیت است.

زارع ادامه داد: دومین مولفه ایجاد توانایی استدلال در شرکت‌کنندگان کرسی‌ها است؛ یعنی فرآیند استناد به یک استدلال درست و منطقی منجر شود. رعایت اصول اخلاقی دیگر موضوع مورد توجه ما در برگزاری رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی بوده‌است. دانشجویان ما نحوه بیان استدلال و ارائه داده‌ها به گونه‌ای که خلاف موازین اخلاقی نباشد را در جریان مسابقات فراگرفته‌اند.

به گفته او ۵ موضوع محوری در شورای علمی این رویداد انتخاب شد که ۳۰ موضوع جزئی‌تر از دغدغه‌های جامعه و دانشگاه را شامل می‌شدند. این موضوعات در شورای سیاست‌گذاری کرسی‌های آزاد اندیشی ابتدا به ۱۰ و سپس ۵ موضوع تقلیل پیدا کرد. تیم‌های برتر را به مجموعه های مختلف درون و برون دانشگاهی برای استفاده از محتوا و تجربیات آن ها مرتبط می‌کنیم که یکی از آن ها تشکل های دانشجویی است.

مدیرکل اداره فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد بیان کرد: امسال ۱۰۰۰ استاد مشاور در کنار تیم‌ها حضور دارند تا هم در تهیه محتوا و هم در توانایی استدلال به شرکت‌کنندگان کمک کنند. همچنین ۳۴۰ کارگاه‌ آموزشی مختلف در هر محور موضوعی و همچنین در زمینه‌ مهارت گفت‌وگو و مناظره برای دانشجویان در سراسر کشور برگزار شد.

زارع شهرآبادی در پایان تاکید کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی مطالبه دو دهه اخیر رهبر انقلاب از جامعه نخبگانی و دانشگاهی کشورمان بود که دانشگاه آزاد توانست با برگزاری اولین رویداد ملی کزسی‌های آزاد اندیشی این مهم را برای اولین بار تحقق بخشد که پیام مقام معظم رهبری به دانشگاه آزاد در پی برگزاری این رویداد نیز تاییدی بر آن بود.

انتهای خبر/

کد خبر: 1143520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =