دانشگاه باید تعادلِ میان شهریه دانشجویی و حقوق کارکنان را رعایت کند/ اختلافِ دریافتی کارمندان دانشگاه آزاد و دولتی کمتر شده است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان با اشاره به افزایش حقوق بی‌سابقه کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد گفت: این اقدام حتی باعث شد تا میزان حقوق دریافتی بعضی از کارکنان ما به نسبت کارمندان برخی از دستگاه‌های دولتی بیش‌تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی نباید با دانشگاه‌های دولتی مقایسه شود؛ زیرا این دانشگاه حتی یک ریال بودجه دولتی ندارد و مانند سایر دانشگاه‌ها از منابع نفتی برخوردار نیست. بلکه تمام درآمد مالی دانشگاه متکی به شهریه دانشجویان خود است که البته در رویکرد جدید دانشگاه آزاد، ایجاد منابع جدید غیرشهریه‌ای در دستور کار قرار گرفته اما با توجه به این‌که اکنون در ابتدای راه هستیم، هنوز درآمد قابل توجهی از طرق غیرشهریه‌ای تامین نشده است.

به گفته او، دانشگاه آزاد اسلامی همواره تلاش کرده است ملاحظه شرایط اقتصادی مردم را داشته باشد و این یکی از عوامل محدود کننده مهمی است که سبب شد این دانشگاه توان رقابت در پرداخت‌ها و همسان‌سازی حقوق با دولت را از ابتدای تاسیس و در دوره‌های مختلف گذشته را نداشته باشد.

طاهری عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی امسال با یک افزایش حقوق کم‌نظیر، گام بلندی در راستای به حداقل رساندن اختلاف میزان حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه و دانشگاه‌های دولتی برداشت. این اقدام حتی باعث شد تا میزان حقوق دریافتی بعضی از کارکنان ما به نسبت کارمندان برخی از دستگاه‌های دولتی بیش‌تر شود؛ اگرچه این تعداد هنوز کم است اما اتفاق بی‌سابقه و حائز اهمیتی است.

زئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان بیان کرد: دانشگاه آزاد در ابتدای سال میزان افزایش حقوق را ۱۵درصد اعلام کرده بود که البته بعدا در تصمیم مجددی به این مقدار بسنده نکرد و با افزایش، آن را به میزان حداقل ۲۱ درصد رساند؛ این درحالی است که دولت تنها ۱۰درصد حقوق کارمندان خود را نسبت به سال گذشته بیش‌تر کرده است؛ یعنی حتی همان ۱۵ درصد افزایش حقوق اولیه که سپس به ۲۱درصد تبدیل شد از مقداری که دولت برای کارمندان خود در نظر گرفته بود، بیشتر است که این نشان دهنده اهمیتی است که دانشگاه آزاد با وجود مشکلات بزرگ در تامین بودجه، برای کارکنان خود قائل است و باید همیشه قدردان زحمات فراوان آن ها بود.

وی ادامه داد: افزایش حقوق اخیر از خردادماه در حقوق کارکنان و اعضای هیئت علمی لحاظ می‌شود. حداقل این میزان همان ۲۱درصد و حداکثر آن برای بخشی از کارکنان به ۵۷درصد نیز رسیده است. این مقدار هم متناسب با ملاک های منطقی برای افرادی که قبلا دریافتی کمتری داشتند، بیش‌تر محاسبه شده‌است. همچنین احکام جدید همه کارکنان و اعضای هیئت علمی در سامانه مربوط قابل مشاهده است و این عزیزان می‌توانند با مراجعه به کارگزینی آن را دریافت نیز کنند.  

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تشریح کرد: دانشگاه راهکارهای مختلف درآمدزایی غیرشهریه‌ای را متناسب با شرایط هر استان در سند تحول و تعالی ۵ ساله در نظر گرفته است؛ یعنی برای همه یک نسخه نپیچیده، زیرا ظرفیت‌ها و ویژگی‌های هرمنطقه متفاوت با دیگری است. یکی از نکات مورد نظر در این سند ارتباط دانشگاه با صنعت است که در آن دانشگاه توانایی‌های علمی پژوهشی خود را به فعالین صنعتی عرضه می‌کند تا بتواند از طزیق این خدمات دو سویه دانشگاه و صنعت، ارزآوری مناسبی داشته باشد.

سیدعلی طاهری در پایان تاکید کرد: در طرح جدیدی، دانشگاه برای رفع یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های معیشتی خانواده خود اعم از کارکنان، اعضای هیئت علمی و حتی بازنشستگان، در توافقاتی با وزارت راه و شهرسازی مقدمات ساخت مسکن و ارائه تسهیلات لازم را برای این سه گروه فراهم کرده است. واحدهای مختلف مانند دانشگاه آزاد استان گلستان نیز در حال اخذ مجوزهای استانی این کار هستند تا این طرح را در زمین‌های تحت مالکیت دانشگاه کلید بزنند؛ البته میزان پیشرفت آن در استان‌های مختلف بسته به شرایط ویژه آن‌ها متفاوت است.

انتهای خبر/

کد خبر: 1143523

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =