خطیب زاده: پیمان AUKUS می‌تواند ریسک اشاعه هسته‌ای را افزایش دهد

سخنگوی وزارت خارجه، دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه قرار گرفتن همکاری سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به AUKUS در دستورکار اخیر نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تشریح کرد.

به گزارش گرده سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر دیدگاه جمهوری اسلامی ایران در زمینه قرار گرفتن همکاری سه جانبه آمریکا، انگلیس و استرالیا موسوم به  AUKUS در دستورکار اخیر نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصریح کرد: آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهادی تخصصی وظیفه کمک به بهره مندی اعضا از انرژی صلح آمیز هسته ای و جلوگیری از اشاعه تسلیحات هسته ای را دارد.

بیشتر بخوانید

خطیب زاده: هدف بیانیه شورای همکاری خلیج فارس خنثی کردن تحرکات دیپلماتیک ایران با همسایگان است

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود:حق همه کشورهای عضو ان پی تی است  که از انرژی صلح آمیز هسته ای بهره برداری نمایند.

خطیب زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اعمال استانداردهای دوگانه در برخورد با اعضای معاهده عدم اشاعه از سوی غرب بویژه آمریکا و انگلیس تاکید نموده و سابقه منفی استرالیا در زمینه عدم اشاعه در گذشته را مورد توجه قرار می دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پیمان AUKUS به صورت بالقوه می تواند ریسک اشاعه هسته ای را افزایش دهد. در این خصوص، سکوت، مخفی کاری یا توجیه سیاسی برخی کشورها، کمکی به رفع نگرانی ها نمی کند و ایران ضمن دعوت همگان به مقابله با خطرات اشاعه هسته ای و تهدید صلح، از این کشورها می خواهد تا به تعهدات خود ذیل معاهده ان پی تی پایبند باشند.  

خطیب زاده پیشنهاد مطرح شده برای رسیدگی به ریسک های اشاعه ای ناشی از AUKUS در آژانس را مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران دانست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =