چرا تیم فوتبال زیر ۲۳ سال در مسابقات قهرمانی آسیا ناکام ماند؟

تیم فوتبال زیر ۲۳ سال کشورمان در رقابت‌های قهرمانی آسیا نتوانست از گروه خود صعود کند و با به جا گذاشتن یک ناکامی، به کار خود پایان داد.

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، بازهم ناکامی دیگری برای تیم فوتبال زیر 23 سال ایران که در حسرت 48 ساله برای رسیدن به المپیک است و حالا با مهدی مهدوی‌کیا برای حضور در المپیک 2024 پاریس تلاش می‌کند. این بار حذف تیم تحت هدایت مهدوی‌کیا در مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا، نوک پیکان انتقادات را به سمت سرمربی این تیم گرفته که البته بخشی از آنها درست است و در عین حال باید به موارد دیگر هم توجه کرد.

پس از حذف ایران از رقابت‌های انتخابی المپیک 2022 توکیو که 25 دی‌ماه 1398 رقم خورد، مانند ادوار گذشته این تیم رها شده بود و نزدیک به دو سال سرمربی نداشت. پس از نزدیک به دو سال و در شهریور 1400 بود که مهدی مهدوی‌کیا در آستانه مسابقات انتخابی قهرمانی زیر 23 سال آسیا به عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. حضور در مسابقات انتخابی و تقابل با تاجیکستان، لبنان و نپال و صعود با 9 امتیاز اولین گام مهدی مهدوی‌کیا در این تیم بود که بسیاری را به عملکرد این مربی و تیمش امیدوار کرد.

نمی‌توان بازی‌های انتخابی یک تورنمنت و تقابل با تیم‌هایی چون تاجیکستان، لبنان و نپال را برای ارزیابی یک تیم و مربی در نظر گرفت، اما باید چالش‌ها را هم مدنظر قرار داد. تعطیلی تیم زیر 23 سال پیش از پایان این رقابت‌ها، غیبت مهدی مهدوی‌کیا در ایران و بازگشت به آلمان برای مربیگری در هامبورگ و بلاتکلیفی کادر فنی این تیم به دلیل عدم امضای قراردادشان از سوی فدراسیون فوتبال، چالش‌های مهمی بود که این تیم را به سمت ناآمادگی سوق داد. از آنجایی که بازیکنان به خصوص در رده‌های سنی مختلف برای آمادگی و هماهنگی نیاز به تمرینات و بازی‌های بیشتری در کنار هم دارند، اما تیم امید عملاً پس از صعود به مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا، تعطیل شد. این در حالی بود که مهدوی‌کیا هم در ایران حضور نداشت و یکی از انتقادها نیز همین بود، چه بسا اگر او در کشورمان حضور داشت، بهتر می‌توانست شرایط و بازیکنان را زیر نظر بگیرد.

هر چند هدف تیم زیر 23 سال از ابتدا توسط مسئولان فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک و مهدی مهدوی‌کیا به عنوان مسئول فنی این تیم صعود به المپیک 2024 پاریس معین شده، با این حال نمی‌توان نسبت به نتایج کسب شده هم بی‌اعتنا بود. بررسی چالش‌ها و علت‌های ناکامی، قدم اول برای رسیدن به هدف است که باید این سؤال را پرسید که چرا تیم زیر 23 سال پس از صعود به رقابت‌های قهرمانی آسیا رها شد؟ مهدی مهدوی‌کیا نیز پس از امضای قراردادش کار خود را از سر گرفت و فروردین‌ماه نخستین اردوی این تیم برای حضور در ازبکستان برگزار و در آستانه مسابقات هم بار دیگر تمرینات این تیم از سر گرفته شد.

در کنار این مسائل، عدم تدارکات مناسب برای این تیم و نداشتن بازی دوستانه بین‌المللی در تاریخ‌های مختلف که تیم اردو تشکیل داد یا می‌توانست تشکیل دهد، عامل مهمی در ناکامی است. زمانی که تیمی بدون تجربه بین‌المللی و انجام بازی دوستانه راهی یک تورنمنت می‌شود، باید هم انتظار شکست را کشید. تیم ایران صرفاً در آستانه مسابقات دو دیدار دوستانه با عراق انجام داد که مسلماً برای حضور در یک تورنمنت مهم کافی نیست.

مسئله سن بازیکنان تیم امید یا عدم حضور برخی بازیکنان این تیم هم شاید تأثیرگذار بوده، اما نمی‌تواند توجیهی برای ناکامی باشد. در همین تورنمنت و ترکیب تیم‌های حاضر در رقابت‌ها در دو بازی نخست میانگین سنی تیم ایران در میان 16 تیم، در رده میانی هشتم است. ژاپن با 19.73 سال جوان‌ترین تیم رقابت‌ها بوده و ازبکستان میزبان که رقیب ایران هم بود با 20.36 سال در جایگاه دوم است و تیم ایران هم با 21.09 سال به صورت مشترک با تایلند جایگاه هشتم را در میان تیم‌های جوان مسابقات در اختیار داشته‌اند. این در حالی است که برخی تیم‌های جوان‌تر از ایران جواز صعود از مرحله گروهی را به دست آوردند ولی تیم کشورمان در همان دور مقدماتی حذف شد.

میانگین سنی تیم‌های شرکت کننده در مسابقات قهرمانی زیر 23 سال آسیا به شرح زیر است:

1- ژاپن: 19.73 سال

2- استرالیا: 20.36 سال

3- ازبکستان: 20.45 سال

4- ویتنام: 20.63 سال

5- مالزی: 20.81 سال

6- تاجیکستان: 20.90 سال

7- ترکمنستان: 21 سال

8- تایلند: 21.09 سال

8- ایران: 20.9 سال

10- کره جنوبی: 21.18 سال

11- اردن: 21.45 سال

12- قطر: 21.27 سال

13- عراق: 21.63 سال

14- عربستان: 21.90 سال

15- امارات: 22.27 سال

آنچه امروز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، بررسی دقیق چالش‌ها و علل ناکامی تیم زیر 23 سال در مسابقات قهرمانی آسیا بوده و فدراسیون فوتبال باید با بررسی دقیق ماجرا، ارائه راهکار و البته پیگیری بهتر برای تدارکات این تیم، شرایط را طوری رقم بزند که حسرت رسیدن به المپیک از 48 سال به 52 سال نرسید. همانطور که رسیدن به المپیک 2024 پاریس هدف این تیم قرار داده شده و فدراسیون فوتبال، کمیته ملی المپیک و مهدی مهدوی‌کیا این هدف را از ابتدا برای خود ترسیم کرده‌اند، برنامه‌ریزی نیز باید به شکلی باشد که بار دیگر ناکامی به بار نیاید.

منبع: تسنیم

کد خبر: 1143647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =