۵ عضو غیردائم شورای امنیت مشخص شدند

پنج کشور موزامبیک، اکوادور، سوئیس، جمهوری مالت و ژاپن از اول ژانویه ۲۰۲۳ به جمع اعضای تصمیم‌گیر نهاد مسئول سازمان ملل متحد در زمینه صلح و امنیت جهانی ملحق خواهند شد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، عبدالله شاهد، رئیس مجمع‌عمومی سازمان ملل در جلسه روز پنجشنبه ۹ ژوئن، نتایج رأی‌گیری اعضای غیردائم شورای امنیت را اعلام کرد.

شورای امنیت متشکل از ۱۵ عضو است که پنج عضو آن به نام‌های آمریکا، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه اعضای دائم آن محسوب شده و هرکدام دارای حق وتو هستند.

ده کشور نیز به‌عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت توسط ۱۹۳ عضو سازمان ملل به مدت دو سال انتخاب می‌شوند.

در هر دوره از ۴۸ ساعت پیش از آغاز رأی‌گیری اسامی کشورهای نامزد مشخص می‌شوند و محلی نیز برای پیشنهاد اسم سایر کشورها بر روی برگه‌های رأی وجود دارد.

به گزارش یورو نیوز، نامزدها امسال برای پنج کرسی در سه گروه منطقه‌ای با یکدیگر رقابت کردند: دو کرسی برای کشورهای آفریقایی و آسیا-اقیانوسیه، یک کرسی برای آمریکای لاتین و کارائیب، و دو کرسی برای اروپای غربی و سایر کشورها.

پنج کشور تازه منتخب به همراه کشورهای آلبانی، برزیل، گابن، غنا و امارات عربی متحده ۱۰ عضو غیردائم شورای امنیت را تشکیل خواهند داد.

این کشورها پایان سال جاری میلادی جایگزین اعضای فعلی یعنی هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ خواهند شد.

در مراسم رأی‌گیری، ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل شرکت کردند که در نهایت پنج عضو منتخب با اختلاف توانستند به عضویت این شورا دربیایند.

در گروه آفریقا و آسیا -اقیانوسیه، موزامبیک ۱۹۲ رأی به دست آورد و برای اولین‌بار به عضویت این شورا در آمد. ژاپن نیز توانست ۱۸۴ رأی به دست آورد ولی مغولستان تنها موفق به کسب سه رأی شد.

اکوادور، تنها نامزد آمریکای لاتین و کارائیب، ۱۹۰ رأی به دست آورد و دو کشور هم به عضویت آن رأی ممتنع دادند.

سوئیس نیز یک تازه‌وارد به شورا خواهد بود. این کشور ۱۸۷ رأی و مالت ۱۸۵ رای دریافت کردند که دو کشور به آن‌ها رأی ممتنع دادند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1143657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =