نقش حیاتی امام رضا(ع) در گسترش اسلام / برکات مهاجرت امام هشتم به ایران

کارشناس مذهبی مذهبی گفت: امام رضا(ع) در حفظ و نشر و گسترش اسلام ناب نقشی حیاتی داشتند و بخش مهمی از بسترهای تمدن اسلامی در قرن ۴ و ۵ را به وجود آوردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، امروز یازدهم ذی قعده سالروز ولادت امام رضا(ع) هشتمین امام شیعیان از خاندان پاک رسول خدا (ص) است. بنابر نظر مشهور مورّخان ایشان در سال ۱۴۸ هجری قمری در مدینه منوّره متولد شدند. نام مبارک ایشان، علی، کنیه آن حضرت، ابوالحسن و دارای القاب متعددی از جمله؛ رضا، صادق، ‏صابر، فاضل، قره ‏اعین المؤمنین و… هستند، اما مشهورترین لقب ایشان، «رضا» به معنای «خشنودی» است. به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با حجت‌الاسلام محمدی از کارشناسان مذهبی تا با نقش این امام بزرگوار در گسترش تمدن اسلامی و همچنین برکات وجود ایشان آگاهی بیشتری حاصل کنیم.

حجت‌الاسلام رضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره نقش امام رضا(ع) در گسترش تمدن اسلامی اظهار کرد: امام رضا(ع) در حفظ و نشر و گسترش اسلام ناب نقشی حیاتی داشتند و بخش مهمی از بسترهای تمدن اسلامی در قرن ۴ و ۵ را به وجود آوردند.

کارشناس مذهبی با بیان اینکه نقش خاص و در واقع رحمت خاصی که بر ایرانیان مرهون بوده ناشی از برکت وجود امام رضا(ع) است، افزود: در واقع می‌توان گفت امام رضا(ع) همانند خورشیدی است که از خراسان تمام ایران را از برکت وجود خود بهره‌مند می‌کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی ابعاد شخصیتی احمد بن موسی‌الکاظم(ع) / شاهچراغ چه معنایی دارد؟

حجت‌الاسلام محمدی همچنین از برکات مهاجرت امام رضا(ع) به ایران گفت: سفری که امام رضا(ع) به ایران داشتند و حضور ایشان در کشور ما باعث شد که امروز بتوانیم تمدنی را شکل دهیم که می‌توانیم نام آن را تمدن امام رضایی بگذاریم و اگر اخلاق و رفتار و سیره امام رضا(ع) را در زندگی خود پیاده کنیم همان تمدن ایده‌آل خواهیم بود.

کارشناس مذهبی با شاره به اینکه یکی از برکات وجود امام رضا(ع) گسترش تشیع در کشور ماست، گفت: پس از اینکه امام رضا(ع) وارد ایران شدند فتوحات اسلامی در ایران شروع شد و همزمان انس گرفتن مردم با خاندان اهل بیت (ع) و تشیع در این سرزمین نفوذ یافت و حتی می‌توان گفت که به برکت وجود امام رضا(ع) است که ایران ماندگار شده است.

وی افزود: یکی دیگر از برکاتی که به واسطه حضور امام رضا(ع) نصیب ایرانیان شده گسترش علم و دانش است، این امام بزرگوار گوشه‌هایی از علم را در ایران باز کردند که نظیر ندارد تا جایی که حتی بعد از حیات ایشان خط علم از طریق ایجاد و گسترش حوزه‌ها و مدارس علمیه در ایران به جد دنبال شد و اگر امروز ما دانشمندانی نظیر ابوعلی سینا و ... را داریم یکی از دلایلش وجود امام رضا به عنوان قائم آل محمد در کشور ماست.

حجت‌الاسلام محمدی در پایان تاکید کرد: همچنین ذکر این نکته ضروری است که امام رضا(ع) دربقای ایران نقش گسترده‌ای ایفا کردند و وجود مرقد شریف این امام بزرگوار در کشور ما همواره آثار و برکات اقتصادی، سیاسی، معنوی و فلسفی بسیار زیادی در بر داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =