کشف مولکولی که کشنده‌ترین سلول‌های سرطانی را می‌کشد

پزشکان آمریکایی مولکولی را کشف کرده‌اند که تومورهای سرطانی حتی از نوع بدخیم آن را از بین می‌برد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ پزشکان مرکز سرطان «مموریال اسلون کترینگ» در نیویورک چند وقت پیش توانستند گروهی از افراد مبتلا به سرطان روده را درمان کنند. در این آزمایش، بیماران دارویی به نام «دوستارلیماب» را به مدت 6 ماه مصرف کردند که یک آنتی‌بادی مونوکلونال است که به عنوان دارویی برای درمان سرطان آندومتر به کار می‌رود. درع ین شگفتی، پزشکان متوجه شدند که تک تک تومورهای آنها بعد از مصرف این دارو ناپدید شده‌اند.

حال، در پیشرفت دیگری، دکتر جونگ‌مو آن، محقق دانشگاه تگزاس در دالاس، ترکیب جدیدی را سنتر کرده است که طیف وسیعی از سرطان‌های بدخیم یا سخت‌درمان از جمله سرطان پستان سه‌گانه-منفی را از بین می‌برد. سرطان پستان سه‌گانه-منفی از تعداد زیادی سرطان ناهمگون تشکیل شده و به همین دلیل نیازمند درمان‌های تهاجمی‌تری است. جونگ موآن از ضعف سلول‌هایی که تاکنون توسط داروهای دیگر هدف قرار نمی‌گرفتند، استفاده کرده است.

کشف مولکولی که کشنده‌ترین سلول‌های سرطانی را می‌کشد

این مطالعه روی سلول‌های جدا شده، هم در بافت سرطانی انسان و هم در بافت سرطانی انسانی رشد یافته در موش انجام شده و نتایج آن در مجله «نیچر کنسر» منتشر شده است.

تاثیرگذاری روی سرطان سینه سه‌گانه منفی

جونگ‌مو آن، دانشیار شیمی و بیوشیمی دانشگاه دالاس در دانشکده علوم طبیعی و ریاضیات، بیش از یک دهه است روی مولکول‌های کوچکی کار می‌کند که تعاملات پروتئین-پروتئین در سلول‌ها را هدف قرار می‌دهند. پیش از این، ترکیبات درمانی بالقوه‌ای برای سرطان سینه و سرطان پروستات مقاوم به درمان ساخته بود، اما در تحقیقات اخیر به همراه همکارانش ترکیب جدیدی را به نام ERX-41 سنتز کرد و اثرات آن را روی سلول‌های سرطان سینه آزمایش کرد.

در حال حاضر، درمان‌های موثری برای بیماران مبتلا به سرطان پستان ER مثبت وجود دارد، اما تنها چند گزینه درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی وجود دارد. این نوع سرطان، زنان زیر 40 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نتایج بدتری نسبت به سایر انواع سرطان پستان دارد.

جونگ‌مو آن در مورد مطالعه اخیر خود می‌گوید: آزمایش‌های ما نشان داد که ترکیب ERX-41 سلول‌های سالم را نمی‌کشد، اما سلول‌های تومور را بدون توجه به اینکه سلول‌های سرطانی گیرنده‌های استروژن دارند، از بین می‌برد. در واقع، سلول‌های سرطان سینه سه‌گانه منفی را بهتر از سلول‌های ER مثبت از بین می‌برد.

او می‌افزاید: این موضوع در آن زمان برای ما گیج‌کننده بود. ما می‌دانستیم که باید چیزی غیر از گیرنده‌های استروژن در سلول‌های سرطانی سینه سه‌گانه منفی را هدف قرار دهد، اما نمی‌دانستیم آن چیست.

بدون عوارض جانبی در موش‌های سالم

محققان این گروه متوجه شدند که ترکیب ERX-41 به یک پروتئین سلولی به نام لیپاز اسید لیزوزومال یا LIPA متصل می‌شود. لیپا در ساختار سلولی‌ به نام شبکه آندوپلاسمی یافت می‌شود و در واقع اندامکی است که پروتئین‌ها را پردازش و تا می‌کند.

برای اینکه یک سلول تومور به سرعت رشد کند، باید پروتئین‌های زیادی تولید کند و این باعث ایجاد استرس روی شبکه آندوپلاسمی می‌شود. در واقع، سلول‌های سرطانی بیشتر از سلول‌های سالم، پروتئین لیپا را تولید می‌کنند. ترکیب ERX-41 با اتصال به لیپا، پردازش پروتئین در شبکه آندوپلاسمی را مسدود می‌کند و با این کار،  منجر به مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.

نکته مهم اینجاست که محققان این ترکیب را روی موش‌های سالم آزمایش کردند و متوجه شدند که هیچ عارضه بدی برای آنها ندارد.

به گفته جونگ‌مو آن، سرطان سه‌گانه منفی سینه بسیار موذی است. این سرطان زنان را در سنین پایین‌تر هدف قرار می‌دهد، تهاجمی است و در برابر درمان بسیار مقاوم است.

کشنده‌ترین سرطان را شکست می‌دهد

محققان در مرحله بعدی، ترکیب ERX-41 را روی موش‌هایی آزمایش کدرند که به انواع تومورهای سرطانی انسانی مبتلا شده بودند و نتیجه واقعا شگفت‌آور بود؛ تومورهای سرطانی به طور قابل توجهی کوچک شدند. آنها همچنین این ترکیب را روی سلول‌های سرطانی‌ای آزمایش کردند که از تومور بیمار انسانی برداشته شده بود. باز هم تومور از بین رفت.

آنها دریافتند که ERX-41 در برابر سایر انواع سرطان‌ها با استرس شبکه آندوپلاسمی بالا، از جمله سرطان‌های پانکراس و تخمدان که به سختی قابل درمان هستند و همچنین گلیوبلاستوما، تهاجمی‌ترین و کشنده‌ترین سرطان اولیه مغز، موثر است.

کد خبر: 1143722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =