تعداد موضوعات مطرح در کرسی‌های آزاد اندیشی افزایش یابد/ توجه به دوره‌های مجازی در برگزاری کرسی‌ها

دومین رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی با استقبال دانشجویان برگزار و عمده دغدغه دانشجویان افزایش تعداد موضوعات مطرح در کرسی‌ها و توجه به دوره‌های مجازی بعد از اتمام پاندمی کرونا است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حاضران در اتاق‌های کنفرانس سالن ابن سینا در دانشگاه علوم تحقیقات نشسته و در ردیف جلو سه نفر از داوران و اعضای هیات علمی دانشگاه حضور دارند. تیم‌های دونفره با عنوان مواقع و منتقد بالای صحنه می‌روند. هر تیم از ۴ عضو  دو نفر سخنگو و دو نفر محقق تشکیل شده است.

تیم‌ها در مدت زمانی به مدت ۵ دقیقه امکان صحبت دارند. در پایان نشست هم داوران به بررسی فن بیان، نظرات، مسائل مورد بحث  و ... پرداخته و امتیازدهی آغاز می‌شود. برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است. هرچند تاکنون دانشگاه‌ها در برگزاری این نشست‌ها جدیت نداشتند و در این میان دانشگاه آزاد اسلامی در حال برگزار دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی است. با بررسی تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی می‌توان به این امر تاکید داشت که این کرسی‌ها از مطالبات دو دهه اخیر معظم له از جامعه نخبگان و دانشگاهی کشور است و دانشگاه آزاد  اسلامی با برگزاری  رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی این مهم را برای اولین بار در بین دانشگاه‌های کشور محقق کرده است.

در سال‌جاری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاد اندیشی با حضور دو هزار ۶۸۱ تیم و رشد صد درصدی نسبت به دوره گذشته، در مهر ۱۴۰۰ آغاز شد. مراحل استانی این مسابقات تا پایان اسفند سال گذشته برگزار شد و ۳۸۸ تیم در ۴ محور سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به مرحله نیمه نهایی رسید و در اردیبهشت ۱۴۰۱ به صورت مجازی به رقابت پرداختند. هم‌اکنون ۸ تیم برتر از هر محور، در مجموع ۳۲ تیم به مرحله نهایی در تهران راه یافته‌ و رقابت‌ها در حال برگزاری است.

دانشجویان از روند داوری مطلع شوند

علیرضا زربافت، سخنگوی گروه کرسی آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با بیان اینکه این مسابقات در حالت کلی به شکل مناسب برگزار شده است به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: قبل از برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی معرفی داوران و سوابق آنها می‌توانست کمک کننده و آرامش خاطر را برای افراد در گروه‌ها به‌دنبال داشته باشد. البته شفاف‌سازی درباره نحوه امتیازدهی هم می‌تواند کمک کننده باشد و برگزاری مرحله دوم این مسابقات اتفاق مناسب است.

زربافت درباره زمان اختصاص داده شده به کرسی‌های آزاد اندیشی ادامه داد: در بخش مجازی تلاش شده تا در شیوع کرونا هر یک به شکل جداگانه وارد شده و دور نهایی برگزاری این اتفاقات از اهمیت برخوردار است.

این دانشجو درباره چگونگی ارتقای فعالیت‌های دانشجویی ادامه داد: در این کرسی‌ها تنوع موضوعات اندک است و بی‌شک با افزایش تنوع مسائل مورد بحث از ظرفیت دانشکده‌ها به شکل مناسب استفاده می‌شود، طبیعتا موضوعات مطرح مسائل روز جامعه است. هم‌اکنون برگزاری این نوع کرسی‌ها آزمایش و آمادگی دانشجویان برای اقدامات جدید را به دنبال دارد.

قوانین داروی نیازمند بازبینی است

زهرا.آ، سخنگوی تیم موافق شرکت کننده در کرسی‌های آزاد اندیشی است.  اعضای تیم از روند داروری گله‌مند هستند و از اینکه تیمشان در مذاکرات به خوبی دفاع کرده اما تیم مقابل به‌دلیل ارائه رفرنس تیم برنده محسوب شده را بی‌عدالتی می‌دانند.

 وی با بیان اینکه معاون فرهنگی تیم حریف تیم ما را رصد کرده و همین موضوع خلاف قوانین است، به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: بر اساس قانون تیم‌های مسابقه دهنده نباید با داوران صحبت کنند و مسئول تیم رقیب با داوران در حال تعامل بوده و گوشی تلفن همراه به دست داشته است.

این دانشجو ادامه داد: عدم رعایت اصول رقابت را شاهد هستیم و به کررات تاکید شده که صحبت با داوران غیرقانونی است. از یک طرف مخالفان سه بار صحبت کردند و به تایید حرف‌های ما( تیم موافق) پرداختند. در زمینه مباحث تخصصی رای و طرح انتقادی علمی ارائه شده است. در حالی که مبحث تیم مقابل حامل‌های انرژی بود که هیچ ربطی به بحث نداشت!

زهرا با بیان اینکه به‌دنبال اعتراض از تیم رقیب و داروی هستیم، افزود: برخی بی‌عدالتی‌ها به‌دلیل ارتباط بین افراد مشاهده شده که این مقوله قابل اغماض نیست.  

برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در فضای مجازی

احمد از شرکت کنندگان در کرسی آزاد اندیشی درباره نحوه برگزاری این کرسی‌ها به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: تیم ما به عنوان منتقد در این نشست حاضر شده و حضور یک عضو هیات علمی در کنار اعضا یکی از اقدامات مناسب در راستای برگزاری تخصصی‌تر این نشست‌ها موثر است.  

وی افزود: بی‌شک این نوع نشست‌ها تاثیرات مناسب در روند مذاکرات، فن بیان و ... دانشجویان دارد. در یکسال اخیر با توجه به شیوع کرونا کرسی‌های آزاد اندیشی به شکل مناسب در فضای مجازی برگزار شد و  با توجه به کاهش این پاندمی انتظار می‌رود تا بتوان از ظرفیت فضای مجازی و حقیقی برای ارتقای اهداف کرسی‌های آزاد اندیشی بهره برد.

توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی در بین تمامی دانشگاه‌های کشور  

دانشجویان بر این باور هستند که این کرسی‌ها باعث رشد و بالندگی آنها شده است. البته در مقایسه با دوره قبل برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی روز به روز دانشجویان در زمینه تحلیل، تفسیر، استناد، استدلال و ... پیشرفت داشتند. با توجه به اینکه برگزاری این کرسی‌ها از سوی دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان نقطه آغاز فرمایشات رهبری محسوب می‌شود می‌توان با شناسایی و حل نقاط ضعف و قوت این دوره زمینه برگزاری کرسی‌ها در سطوح  بین دانشگاهی را فراهم کرد تا بتوان تمامی دانشجویان و فرهیختگان جامعه را در زمینه مسائل کشور به روز و با تقویت مهارت‌های اجتماعی تربیت کرد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1143748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =