مقاومت فعال تنها راه مقابله با پروژه فشار سیاسی غرب

درخواست رافائل گروسی برای سفر به ایران پس از کاهش نظارت‌های آژانس نشان داد تنها راه مقابله با فشارهای سنگین غرب و آمریکا مقاومت فعال است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، رافائل گروسی در گفت‌وگو با بخش عربی شبکه تلویزیونی الجزیره خواستار از سرگیری مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران شده و آن را معقول‌ترین گزینه و بسیاری ضروری دانست.

وی بدون اشاره به سیاسی کاری آژانس بین المللی در قبال پرونده هسته‌ای ایران و تن دادن به سناریوهای تخیلی و جعلی رژیم صهیونیستی از لزوم تفاهم میان ایران و آژانس سخن می‌گوید و درخواست دارد تا در نزدیک‌ترین فرصت بتواند به ایران سفر کند. در حالی که تصویب قطعنامه خروجی ارائه اطلاعات خلاف واقع وی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گزارش آخرش بود و اکنون این جمهوری اسلامی ایران است که در خصوص مجوز ورود مجدد نماینده آژانس به کشورش تصمیم خواهد گرفت. 

ادعای پیدا شدن مواد هسته‌ای در ۳مکان اعلام نشده در ایران در گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی مطرح شد که اساس پذیرش برجام توسط جمهوری اسلامی ایران راهی برای جلوگیری از اتهامات بی اساسی بود که همواره سد راه تحقق حقوق بین‌المللی ایران شده است. 

حقوقی که طرف‌های غربی همواره از راه‌های غیر دیپلماتیک سعی در مخدوش کردن آن داشته‌اند غافل از اینکه جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام صبر راهبردی فراوانی از خود نشان داد تا شاید بتواند توافقنامه برجام که آمریکا یک طرفه از آن خارج شد و اروپا سرسوزنی به آن عمل نکرد را حفظ کند و برداشتن گام‌های کاهش تعهدات برجامی هم در همین چهارچوب صورت گرفت. تعهداتی که اقدام اخیر مدیرکل آژانس بین المللی هم در کاهش بیشتر آن نقش اساسی داشته و اکنون برای فرار از عملکرد غیرمتعهدانه و غیرفنی خود در رأس آژانس اقدام ایران در متوقف کردن کار برخی دوربین های نظارتی آژانس را  منفی می‌خواند.

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی می‌گوید: ایران پذیرفت حرکت هسته‌ای خود را کُند کند و در کمیت و کیفیت تغییر حرکت بدهد و به آژانس برای اعتمادسازی اجازه نظارت‌های فراپادمانی داد تا به دنیا نشان دهد که این اتهامات واهی است و واکنش قاطع ایران به تحرکات جهت‎دار آژانس نشان داد جمهوری‎ اسلامی با چنین اقدام‌‎هایی نه تنها از مسیر عقب ‎نشینی نمی‌کند، بلکه با لغو نظارت‌‎های فراپادمانی، گام ‎های خود را مطابق با اقدام ‎های آژانس بین ‎المللی انرژی ‎اتمی تنظیم خواهد کرد.

موضوعی که آیت الله رئیسی در جریان سفر استانی به چهارمحال ‎و بختیاری بر آن تأکید کرد و گفت: به نام خدا و به نام مردم، یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد. چرا که این قطعنامه‌ها تاکنون راه به‎ جایی نبرده‎ است. جمهوری اسلامی با قطع برخی نظارت‌های آژانس نشان داد جاده حقوق بین الملل دیگر به سمت غرب یکطرفه نخواهد شد.

موضوعی که ابوالفضل ظهره‌وند دیپلمات اسبق کشور نیز به آن اشاره می‌کند و معتقد است: غربی‌ها ‎دنبال این هستند که بدون پرداخت مابه ‎ازای اقدامات برجامی ایران از منافع توافق هسته ‎ای بهره‎ مند شوند در حالی که شانه از زیربار اجرای تعهدات متقابل خالی می‌کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره تأثیر قطعنامه شورای‎ حکام آژانس بر گفت‎وگوهای وین می‌گوید: آنگونه که مشخص شده، غربی‌‎ها قصدی برای مذاکره ندارند. چون پیش ‎از این در وین اعلام شد که مباحث فنی و کارشناسی به پایان رسیده و به تصمیم‌‎های سیاسی غرب برای احیای برجام نیاز است، اما آمریکایی‎‌ها قصد ندارند در این معامله پرداختی داشته باشند.

وی می‌افزاید: آنها قصد ندارند به تعهدات خود در مقابل چشم‌پوشی ایران از بخشی از ظرفیت‎های هسته‎ای‎اش عمل کنند. در همین قطعنامه اخیر هم می ‎بینیم که از موضع بالا ‎دنبال امتیازگیری از ایران هستند و به تعهدات بر زمین‎مانده خود اشاره‎ای نمی‎کنند.

ظهره‌وند ادامه داد: اکنون مسئولان کشورمان یکدست و یکصدا در مقابل زیاده‎ خواهی‎ های طرف‎‌های غربی ایستاده ‎اند و دیگر زیربار رویکرد تسلیم‌ سازی کشور نمی ‎روند. غرب با اطلاع دقیق از اینکه تولید سلاح هسته‎‌ای جایی در دکترین دفاعی- امنیتی و حتی ایدئولوژیک ایران ندارد، صرفاً ‎دنبال بهانه ‎جویی هستند.

آنچه مسلم است، اظهارنظرها و اتفاقات رخ داده طی هفته گذشته حاکی از شروع فصلی جدید در روند احیای برجام و مذاکرات هسته‌ای است و ایران در این روند هیچگونه رفتار زیاده‌خواهانه را نخواهد پذیرفت. پیامی که توسط عقب نشینی از نظارت‌های فراپادمانی آژانس به غرب مخابره شد و واکنش مقام‌های آمریکایی را در پی داشت و آنتونی بلینکن ادعا کرد قطعنامه ضد ایرانی آژانس ارتباطی به برجام ندارد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شده که این قطعنامه در کانون وظایف آژانس و تعهدات ایران ذیل معاهده منع اشاعه قرار دارند نه در کانون توافق هسته‌ای. وی با اشاره به اینکه آمریکا کماکان خود را به بازگشت دوجانبه به اجرای برجام متعهد می‌داند گفت که آماده‌ایم توافق را بر مبنای تفاهمات به دست‌آمده با متحدان اروپایی‌مان در وین طی ماه‌های گذشته به خاتمه برسانیم.

سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان نیز در بیانیه‌ای مشترک به اقدامات تلافی جویانه ایران برای قطع دسترسی‌های فراپادمانی آژانس واکنش نشان دادند. براساس این بیانیه سه کشور اروپایی ادعا کرده‌اند که هنوز هم برای نهایی کردن توافق برجام حاضرند. صدور قطعنامه علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شرایطی صادر شده که میخائیل اولیانوف نماینده دائم روسیه در آژانس آن را حماقت توصیف و از غرب برای انتخاب مسیر بشدت انتقاد می‌کند.

با در نظر گرفتن ضدونقیض رفتار و گفتار غرب و اروپا به نظر می‌رسد پروژه فشار سیاسی غرب برای امتیازگیری احتمالی پای میز مذاکرات تحت پوشش تصویب قطعنامه‌های تکراری در شورای حکام قطعاً از پیش شکست خورده است. تغییر رفتار اروپا و آمریکا پس از دریافت پاسخ صریح و مقاومت فعالانه ایران نشان داد و دسترسی به حقوق ملت ایران نه پای میز مذاکرات بلکه فقط با مقاومت فعالانه دست یافتنی خواهد بود. 

موضوع کلیدی که رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بار دیگر بر آن اشاره کردند و فرمودند:  تجربه موفقیت‌آمیز دو کشور نشان داد تنها راه مقابله با این فشارها مقاومت و ایستادگی است.
 

کد خبر: 1143800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =