افزایش ابتلا به عفونت‌های قارچی با مصرف آنتی بیوتیک

بر اساس یک مطالعه جدید، بیمارانی که در بیمارستان آنتی‌بیوتیک دریافت می‌کنند، به دلیل اختلال در سیستم ایمنی در روده، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌های قارچی هستند.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان می‌گویند استفاده از داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی در کنار آنتی بیوتیک ها می‌تواند خطرات سلامتی ناشی از این عفونت‌های پیچیده را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:

رابطه ورزش با انتقال عفونت چیست؟

کاندیدی از تهاجمی عفونت قارچی تهدید کننده حیات، یک عارضه مهم برای بیماران بستری در بیمارستان است که به آنها آنتی بیوتیک برای جلوگیری از سپسیس و سایر عفونت‌های باکتریایی که به سرعت در بیمارستان‌ها پخش می‌شوند داده می‌شود. درمان عفونت‌های قارچی می‌تواند دشوارتر از عفونت‌های باکتریایی باشد، اما عوامل زمینه‌ای ایجاد کننده این عفونت‌ها به خوبی شناخته نشده است.

تیمی از مؤسسه ایمونولوژی و ایمونوتراپی دانشگاه بیرمنگام، پی بردند آنتی بیوتیک ها سیستم ایمنی در روده‌ها را مختل می‌کنند، به این معنی که عفونت‌های قارچی در آن ناحیه به خوبی کنترل نمی‌شوند. تیم همچنین دریافت در جایی که عفونت‌های قارچی ایجاد می‌شود، باکتری‌های روده هم می‌توانند فرار کنند که منجر به خطر بیشتر عفونت باکتریایی می‌شود.

دکتر «ربکا دراموند»، سرپرست تیم تحقیق، گفت: «ما می‌دانستیم که آنتی بیوتیک ها عفونت‌های قارچی را بدتر می‌کنند، اما کشف اینکه عفونت‌های باکتریایی همزمان می‌توانند از طریق این فعل و انفعالات در روده نیز ایجاد شوند، شگفت آور بود.»

در این مطالعه، تیم تحقیقاتی از موش‌هایی استفاده کرد که با یک ترکیب آنتی‌بیوتیک درمان شده بودند و سپس این حیوانات را با کاندیدا آلبیکنس، شایع‌ترین قارچی که باعث کاندیدیازیس مهاجم در انسان می‌شود، آلوده کردند. آنها دریافتند که اگرچه موش‌های آلوده با نرخ بالاتر مرگ و میر روبرو بودند، اما این موضوع ناشی از عفونت در روده‌ها بود تا در کلیه‌ها و سایر اعضای بدن.

دکتر دراموند افزود: «این یافته‌ها عواقب احتمالی استفاده از آنتی بیوتیک ها را در بیمارانی که در معرض خطر ابتلاء به عفونت‌های قارچی هستند نشان می‌دهد. اگر نحوه تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها را محدود یا تغییر دهیم، می‌توانیم به کاهش تعداد افرادی که از این عفونت‌های اضافی بیمار می‌شوند کمک کنیم و همچنین با مشکل بزرگ و رو به رشد مقاومت آنتی‌بیوتیکی مقابله کنیم.»

منبع:‌ نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1143850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =