مشکلات و بیماری‌های رایج پا براثر افزایش سن

پا در طول عمر در معرض فشارهای زیادی بوده است و با افزایش سن مشکلات و بیمارهایی برای پاها به وجود می آید که بهتر است قبل از بروز از آن ها پیشگیری کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، پیری و بالا رفتن سن می‌ تواند آسیب‌ های شدیدی به پاهای شما وارد کند، همان طور که برای سایر قسمت‌ های بدن هم اتفاق می افتد. با توجه به فشار زیادی که در طول زندگی روی پاهای خود وارد می کنید، فهمیدن این که چرا این مشکلات در نهایت به وجود می آیند چندان سخت نیست. 

بیشتر بخوانید:

بهترین مواد غذایی و خوردنی ها برای جلوگیری از بروز سکته

انگشت چکشی

انگشت چکشی، نوعی خمیدگی غیرطبیعی در مفصلِ یک یا چند انگشت پا است. علت آن هم استفاده طولانی مدت از کفش هایی است که خیلی باریک یا خیلی پاشنه بلند هستند که در چنین حالتی، پای شما مستعد مشکلاتی مانند پینه یا میخچه، سفتی مفصل، درد و ورم می شود که در این موارد راهکار هایی مثلِ استفاده از پد انگشت پا، آتل یا کفش های طبی را پیشنهاد می کنند.

آرتریت

آرتریت حدود ۱۰ درصد از مردان و ۱۶ درصد از زنان بالای ۶۰ سال را تحت تأثیر قرار می دهد. مفصل مچ پا، مفصل ساب تالار و اولین مفصل متاتارسوفالانژیال؛ جزو سه مفصلی هستند که بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند. یکی دیگر از مشکلات مفصلی که افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، آرتریت نقرسی است که یک اختلال خود ایمنی بوده و می تواند باعث درد حاد، به ویژه در انگشت شست پا شود.

کف پای صاف

هر چه قدر که سن بالاتر می رود، بافت های همبند پا که به رباط ها معروف هستند، شروع به کشیده شدن می کنند و قوس پا را کاهش می دهند و باعث صافی کف پا می شوند. در چنین شرایطی زمانی درد شما بیشتر خواهد شد که فعالیت و تحرک بدنی بیشتری داشته باشید که در کنارِ آن ورم پا را هم تجربه خواهید کرد. همزمان با آن لگن درد، زانو درد، کمر درد و سردرد هم رخ می دهد. ممکن است زاویه پای شما هم در چنین حالتی تغییر کند و ثبات نداشته باشید و به مشکلاتی مانند رگ به رگ شدن پا هم دچار شوید.

کوتاهی تاندون آشیل

تاندون های شما ممکن است با افزایش سن شروع به آب رفتن کنند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است در نهایت راه رفتن تان خیلی حالت خطی و صاف پیدا کند و انعطاف خود را از دست بدهد، زیرا نمی توانید مچ پا، انگشتان پا یا قسمت میانی پای خود را مانند همیشه خم کنید که معمولا در ساق پا که به استخوان پاشنه متصل شده است، بیشتر اتفاق می افتد که ممکن است پارگی هم اتفاق بیفتد.

پوست خشک

اگر پوستِ قسمت کف پا خشک باشد، باید به طور روزانه از مرطوب کننده استفاده شود تا این ناحیه ترک نخورد و عفونت هم نکند. اگر پوست ترک خورده اطراف پاشنه پا درمان نشود، ممکن است راه رفتن یا حتی ایستادنِ شما را با مشکل مواجه کند. علاوه بر این، ترک های عمیق ممکن است پاهای شما را در معرض خطر عفونت قرار دهند، که به طور بالقوه می تواند منجر به عفونت جدی به نام سلولیت شود.

مشکلات در گردش خون

ادما، یک اصطلاح پزشکی برای تورم بوده که اغلب با گردش خون ضعیف همراه است و منجر به تجمع مایع می شود. ادما به طور معمول با نارسایی احتقانی قلب، بیماری کبد و بیماری کلیوی، شرایطی که در جمعیت های مسن شایع هستند، همراه است. انسداد گردش خون همچنین ممکن است به ادمای وریدی منجر شود که معمولاً تنها یک پا را تحت تأثیر قرار می دهد. بیماری های قلبی عروقی، برخی از دارو های خاص و تغییرات هورمونی نیز می توانند باعث تورم در هر دو پا شوند.

تغییرات در ناخن های پا

هر چه قدر که سن تان بیشتر شود، ناخن های ضخیم تر و شکننده تری داشته و نگهداری از آن ها سخت تر می شود و ممکن است به مرور زمان، ترک خوردگی، تغییر رنگ یا مشکلات این چنینی به وجود بیاید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =