تقویت ناخن‌های نازک و شکننده با چند راهکار خانگی

ناخن‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی ما ارائه دهند. بستر ناخن دائما باعث رشد بافت ناخن می‌شود و دریافت کافی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی به رشد، تشکیل و تحکیم...

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ناخن‌ها می‌توانند اطلاعات زیادی در مورد سلامتی ما ارائه دهند. بستر ناخن دائما باعث رشد بافت ناخن می‌شود و دریافت کافی ویتامین، مواد معدنی و مواد مغذی به رشد، تشکیل و تحکیم سلول‌های جدید ناخن کمک می‌کند. به همین دلیل، تغییر در ظاهر، بافت و شکل ناخن‌ها می‌تواند نشان‌دهنده کمبود مواد مغذی در بدن باشد. 

بیشتر بخوانید:

راهکاری برای سفت کردن ناخن‌ها

بیوتین و سایر ویتامین‌های B

بیوتین یکی از ویتامین‌های B کمپلکس است که به‌عنوان ویتامین B۷، کوآنزیم R و ویتامین H نیز شناخته می‌شود. این ویتامین، رشد سلول‌های سالم را تقویت می‌کند و در سوخت‌وساز اسیدهای آمینه سازنده پروتئین که برای رشد ناخن ضروری هستند بسیار موثرند. به همین دلیل، مکمل بیوتین می‌تواند به تقویت ناخن‌های شکننده کمک بسیار زیادی کند. اگرچه هنوز هیچ مقدار توصیه‌شده‌ای برای بیوتین مطرح نشده است اما متخصصان مصرف ۳۰ میکروگرم بیوتین را در روز توصیه می‌کنند.

بنابراین، اگر ناخن‌های شکننده و ضعیفی دارید، خرید قرص بیوتین می‌تواند راهکار خوبی برای تقویت ناخن‌هایتان باشد. قیمت این قرص بسته به شرکت سازنده و تعداد قرص‌های داخل جعبه متفاوت است. سایر ویتامین‌های B نیز برای سلامت ناخن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارند که از میان آن‌ها می‌توان به B۱۲ و B۹ (فولیک‌اسید) اشاره کرد. برای پیشگیری از کمبود این ویتامین‌ها بزرگسالان روزانه به ۴/۲ میکروگرم ویتامین B۱۲ و ۴۰۰ میکروگرم فولات نیاز دارند. بااین‌حال، زنان باردار به فولات بیشتری نیاز دارند.

آهن

آهن مرکز گلبول‌های قرمز خون را تشکیل می‌دهد که این گلبول‌ها اکسیژن را به تمام اندام‌ها و سلول‌های بدن ازجمله ناخن‌ها می‌رسانند. اگر بدن دچار کمبود آهن باشد، به سلول‌های بدن، اکسیژن کافی نمی‌رسد. 
بنابراین، یکی از مکمل‌های مهم برای سلامت ناخن‌ها، مکمل آهن است. میزان مصرف آهن بسته به سن و جنس افراد متفاوت است. توصیه می‌شود که مردان روزانه ۸ میلی‌گرم آهن مصرف کنند و زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله ۱۸ میلی‌گرم آهن در روز دریافت کنند. از سوی دیگر، وقتی زنان به یائسگی می‌رسند، آهن موردنیاز آن‌ها به ۸ میلی‌گرم در روز کاهش پیدا می‌کند.

منیزیم

منیزیم، ماده معنی بسیار مهمی است که در بیش از ۳۰۰ واکنش بدن ازجمله سنتز پروتئین که برای رشد ناخن لازم است، نقش دارد. به همین دلیل، ایجاد برآمدگی بر روی ناخن می‌تواند یکی از نشانه‌های کمبود منیزیم باشد. متخصصان مطرح می‌کنند مقدار ضروری منیزیم برای مردان و زنان به ترتیب ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی‌گرم و ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلی‌گرم در روز است.

پروتئین

ناخن‌ها عمدتا از کراتین یک نوع فیبر پروتئینی ساخته شده‌اند. درواقع، کراتین است که باعث استحکام و انعطاف‌پذیری ناخن‌ها می‌شود و همچنین، از ناخن‌ها در برابر آسیب یا فشار محافظت می‌کند، درباره این ماده می‌توانید در اینجا بیشتر بخوانید. به همین دلیل، مصرف مکمل پروتئین برای افزایش تولید کراتین و درنهایت، تقویت ناخن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. میزان پروتئین موردنیاز روزانه، ۸/۰ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است.

اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به نرم و مرطوب کردن ناخن‌ها کمک بسیار زیادی کنند و ظاهری براق به ناخن‌ها ببخشند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ به کاهش التهاب بستر ناخن‌ها کمک می‌کنند و درنتیجه، سلامت ناخن‌ها را تقویت می‌کنند. به همین دلیل، یکی از راه‌های تقویت ناخن‌های نازک و شکننده، مصرف مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ محسوب می‌شود. میزان توصیه‌شده برای مصرف اسیدهای چرب امگا ۳، برای مردان و زنان به ترتیب ۶/۱ گرم و ۱/۱ گرم در روز است.

ویتامین C

ویتامین C برای تولید کلاژن ضروری است. کلاژن پروتئینی است که به بافت‌ها شکل، استحکام و یکپارچگی می‌بخشد و عنصری سازنده از ناخن، مو و دندان محسوب می‌شود. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به شکنندگی و نازک شدن ناخن‌ها و همچنین، کند شدن رشد ناخن‌ها شود. ویتامین C یک ماده مغذی ضروری است که بدن نمی‌تواند آن را تولید کند. به همین دلیل، برای جلوگیری از کمبود آن، مصرف مکمل ویتامین C اهمیت زیادی دارد. مردان و زنان به ترتیب روزانه به ۹۰ میلی‌گرم و ۷۵ میلی‌گرم ویتامین C نیاز دارند.

زینک

زینک برای بسیاری از عملکردهای بدن ازجمله رشد و تقسیم سلول‌ها موردنیاز است. ناخن‌ها از نوعی سلول تشکیل شده‌اند که این سلول‌ها به‌سرعت رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند. این تولید سریع سلول‌ها در تقویت رشد سالم ناخن‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. 

مردان و زنان به ترتیب روزانه به ۱۱ میلی‌گرم و ۸ میلی‌گرم زینک نیاز دارند. به همین دلیل، مصرف مکمل در این شرایط بسیار کمک‌کننده است و به داشتن ناخن‌های سالم کمک بسیار زیادی می‌کند. اگر تصمیم به خرید قرص زینک دارید، لازم است بدانید کپسول زینک پلاس، یکی از مکمل‌های بسیار مفید است که علاوه بر زینک حاوی مواد مغذی‌ ای مثل ویتامین B و C، آهن و پروتئین است. قیمت این مکمل می‌تواند به‌صرفه‌تر از قیمت هر یک از مکمل‌ها به‌صورت جداگانه باشد.

درنهایت، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی وجود دارند که در سلامت و زیبایی ناخن‌ها نقش بسیار مهمی را ایفا کنند. همانطور که مطرح شد برخی از این مواد مغذی شامل بیوتین، زینک، آهن و پروتئین می‌شوند. اگرچه این مواد مغذی در رژیم غذایی موجود هستند و شما می‌توانید با داشتن سبک زندگی سالم این مواد مغذی را دریافت کنید اما اگر فکر می‌کنید که ازنظر برخی از این مواد مغذی دچار کمبود هستید، مصرف مکمل‌ها به شما کمک می‌کند که این کمبودها را رفع کنید و درنتیجه، ناخن‌های سالم‌تر و زیباتری داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =