بهبود وضعیت بهداشت‌ودرمان نیازمند اقدامات چند وجهی/ افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی برای ارتقای وضعیت درمان کافی نیست

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیان اینکه افزایش پذیرش دانشگاه در رشته پزشکی موثر نیست، گفت: برای ارتقای وضعیت بهداشت و درمان کشور باید برای متخصصان تجهیزات و مراکز درمانی دایر کرد و در تربیت دانشجویان از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها استفاده کرد.

محمود بهشتی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اقدامات برای افزایش جذب در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی گفت: تحصیل در رشته پزشکی نیازمند صرف زمان طولانی، پشتکار و استعداد سرشار دارد. هر فرد با ورود به این رشته تحصیلی شاید به اهداف مدنظر دست نیافته و امکان ترک تحصیل در این رشته در بین دانشجویان این رشته وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تبریز افزود: با توجه به افزایش میزان ظرفیت پزشکی و شرایط موجود در دیگر حوزه‌های درمان این اقدام تغییر چندانی در روند درمان به‌ویژه توزیع پزشک و خدمات در مناطق محروم به‌دنبال ندارد.

تامین تجهیزات پزشکی از نیازهای اساسی درمان

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیان اینکه امکانات در بخش درمان به شکل مناسب تقسیم نشده است، اظهار کرد: برای بخش قابل توجهی از رشته‌های تحصیلی تامین ابزار و تجهیزات مورد نیاز ضروری است. برای مثال متخصص گوش، حلق و بینی برای فعالیت نیازمند تجهیزات است و عدم تجهیز وسایل به بهانه‌های متعدد همچون عدم تخصیص بودجه در مناطق کم برخوردار نمی‌توان شاهد حضور پزشک متخصص بود. صرفا تربیت نیرو کافی نیست، بلکه در صورت عدم اختصاص تجهیزات در مناطق محروم شاهد وضعیت گذشته خواهیم بود.

بهشتی با بیان اینکه افزایش تعداد پزشک در تمامی مناطق و توزیع آنها اقدام مناسب محسوب می‌شود، تاکید کرد: برای متخصصان فعال در مراکز درمانی تجهیزات خریداری شود. بی‌شک در صورت فراهم کردن امکانات و خریداری تجهیزات بخشی از نیروها در مناطق کم برخوردار اقامت دارند. پزشکان در صورت عدم ایجاد شرایط برای فعالیت‌شان این شغل را رها کرده و با بهره هوشی مناسب می‌تواند در دیگر مشاغل به فعالیت بپردازد.

کارانه مناسب برای پزشکان اختصاص یابد

وی در پاسخ به این سوال که برای ایجاد رغبت در بین دانشجویان پزشکی برای فعالیت بیشتر چه اقداماتی باید انجام داد؟ گفت: باید کارانه مناسب برای پزشکان اختصاص داد. همچنین با پرداخت به موقع، اختصاص تجهیزات و امکانات مناسب برای هر رشته در زمینه نگهداری متخصص در هر رشته موثر است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز درباره آخرین وضعیت درمان در مناطق محروم افزود: هم‌اکنون وضعیت بهداشت و درمان در مناطق کم برخوردار مناسب است. با توجه به توزیع جمعیت برخی مناطق از خانه بهداشت برخوردار هستند. پزشکان باید  از لحاظ مالی تامین شوند، در غیر این صورت آنها به دیگر مشاغل تمایل دارد.

وی با بیان اینکه افزایش ظرفیت بی‌ضابطه دانشگاه در رشته‌های پزشکی تاثیر مثبت در حل مشکلات ندارد، ادامه داد: این اقدام فقط تعداد دانشجویان کم سواد را افزایش می‌دهد. در کنار افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی باید دیگر امکانات همچون اختصاص اتاق‌های متعدد برای فعالیت رزیدنت‌ها، متخصصان بیهوشی و دیگر افراد در اتاق‌های عمل  و آزمایشگاهی را فراهم کرد.

بهشتی تاکید کرد: نباید ظرفیت‌های رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی به شکل احساسی و شعاری افزایش یابد، بلکه این اقدام افزایش تعداد پزشکان کم سواد را به دنبال دارد.

وی ارتقای سیستم درمان کشور را منوط به افزایش تعداد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دانست و افزود: با افزایش جذب هیات علمی در بخش دولتی و آزاد در آینده پزشک باسواد تربیت می‌شود، در غیر این صورت تمامی پزشکان در تخصص پوست، مو  و زیبایی فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =