افزایش ۷۴ درصدی همکاری‌های جهانی علمی ایران در ۲۰ سال گذشته/ کشورهای هدف ایران برای برقراری ارتباط علمی بین‌المللی کدامند؟

گزارش‌ها نشان می‌دهد که همکاری‌های جهانی علمی ایران در ۲۰ سال گذشته، رشد ۷۴ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تحقق توسعه علمی کشور بدون همکاری‌های جهانی امکان‌پذیر نیست؛ چرا که در سال‌های اخیر شاهد افزایش حوزه‌های میان‌رشته‌ای و کم‌رنگ شدن مرزهای جغرافیایی در پدیدآوری دانش و نگارش آثار علمی بوده‌ایم.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آثار علمی که از رهگذر همکاری بین‌المللی نگاشته می‌شوند، کیفیت بهتری دارند، هم به این دلیل که بیشتر دیده‌ می‌شوند و هم به دلیل بالا بودن تعداد بالای استنادات این نوع مقالات.

تعیین جایگاه کشورها در همکاری علمی جهانی شاخصی است درصد این همکاری‌ها در هر کشور مشخص کرده و به نوعی نشان‌دهنده توسعه علمی کشورهاست. این شاخص علم‌سنجی در برخی از نظام‌های رتبه‌بندی موسسه‌ها مانند نظام رتبه بندی لایدن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

جایگاه ایران در همکاری علمی جهانی

نمودار زیر بیانگر درصد همکاری علمی جهانی ایران در نمایه‌نامه «وب آو ساینس» از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ است:

افزایش ۷۴ درصدی همکاری‌های جهانی علمی ایران در ۲۰ سال گذشته/ کشورهای هدف ایران برای برقراری ارتباط علمی بین‌المللی کدامند؟

بررسی این نمودار نشان می‌دهد که در حالی که شاخص همکاری علمی جهانی ایران در سال ۲۰۰۰ میلادی نشان دهنده همکاری ۲۲ درصدی تولیدات علمی با کشورهای جهان بوده است، این درصد در سال ۲۰۲۱ به ۳۹ درصد افزایش داشته است که نشان از افزایش ۷۴ درصدی این همکاری در ۲۰ سال گذشته است. 

بررسی عملکرد دولت‌های پیشین در برقراری همکاری‌های علمی جهانی

اصلی‌ترین نهاد برای برقراری ارتباط علمی ایران با جهان، مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم است. وظایف این مرکز شامل فرستادن اساتید زبان فارسی به خارج ازکشور جهت گسترش زبان فارسی، آسان‌سازی اخذ روادید اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای شرکت در کنفرانس‌های بین‌المللی با ارائه مقاله و فرصت مطالعاتی و دعوت از کارشناسان خارجی دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.

گزارش عملکرد این دفتر در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نشان می‌دهد که این مرکز پس از تعیین کشورهای هدف برای ایجاد ارتباط علمی جهانی، این کشورها را به دو دسته کشورهای هدف در حوزه توسعه‌ و کشورهای هدف در حوزه کیفی تقسیم کرده است.

منظور از کشورهای هدف توسعه‌ای، کشورهایی مانند عراق، افغانستان، سوریه، لبنان، یمن و سایر کشورهای مسلمان همسایه است که این همکاری‌ها فرصت مناسبی برای گسترش و توسعه فعالیت علمی ایران فراهم می‌کند. وزارتخانه در این راستا، برنامه‌ای جزئی‌تر برای ایجاد همکاری با کشورهای مورد نظر تدوین کرده است.

کشورهای هدف در حوزه کیفی شامل کشورهای آلمان، ایتالیا، اتریش، روسیه، چین، ژاپن و کره، فرانسه و اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا در این تقسیم‌بندی به عنوان یک هویت مستقل در نظرگرفته شده است.

بر اساس این گزارش، یکی از دستاوردهای دولت‌های پیشین در هشت سال گذشته این است که تعداد دانشجویان عراقی در ایران به بیش از چهار هزار نفر افزایش یافته است که از این تعداد تنها ۴۶۷ نفر بورسیه ایران هستند و مابقی شهریه پرداخت می‌کنند. همچنین حدود ۱۲۱ نفر استاد عراقی در ایران دوره آموزشی گذرانده‌اند و حدود ۶۰ درصد از ۲۶ تفاهم‌نامه‌ منعقد شده بین ایران و عراق، اجرایی شده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =