برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی راه حل مناسب برای تربیت دانشجویان/باید منطق فکر کردن را به دانشجویان آموزش داد

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برگزاری کرسی های آزاداندیشی، راه حل بسیار مناسبی برای تربیت دانشجویی است که می خواهد از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش دست یابد. باید روشمندی، منطق یادگیری، منطق دسترسی به داده و منطق فکر کردن را به دانشجویان آموزش دهیم. 

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی که  در سالن همایش های کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات، برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری دومین رویداد ملی کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: از تمام همکاران و دانشجویان عزیز که قوی، مستدل، بلیغ و با یک روشمندی عقلی در این رویداد شرکت کردند، تشکر می کنم. 

وی با اشاره به بازدیدی که از برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی داشت، گفت: بنده و داوران این دوره از مسابقات، از قدرت بیان، استدلال و رویکرد شرکت کنندگان و همچنین بلوغ و رشد یافتگی دانشجویان در این کرسی ها شگفت زده شدیم.

طهرانچی به  بحث کرسی های آزاداندیشی از منظر آموزش پرداخت و گفت: نظام دانشگاه ما یک تحول را باید رقم بزند و آن تحول، تحول در آموزش است. این تحول شامل تحول از آموزش حافظه محور به آموزش عمیق، تعالی بخش، کاربردی و فایده محور است. 

وی با طرح این سؤال که چگونه این تحول در آموزش رخ می‌دهد؟ افزود: واضح است که اگر صرفاً با روش های قدیمی و تنها با تغییرات کوچک در نحوه ارائه درس پیش برویم، مسلماً شاهد تحول نخواهیم بود. در واقع تکیه بر روش های قدیمی ما را به جایی نمی رساند و ما نیازمند روش های جدیدی هستیم که بتوان جوانان را برای ورود به عرصه های اجتماعی که انسان مدار، پیچیده و چند وجهی با شدت تحول بالاست، آماده کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز فضای مجازی، اساساً آموزش را دگرگون کرده است، ادامه داد: در این فضا به دست آوردن اطلاعات برای دانشجو دیگر سخت نیست و ما نیازمند روش جدیدی هستیم. ما نمی توانیم به روشهای سنتی این مسیر را طی کنیم. پس باید روش را عوض کنیم.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروزه در فراگیری دسترسی به اطلاعات مشکلات گذشته وجود ندارد و همگان به راحتی با انبوهی از داده ها مواجه می شوند و به همین نسبت بی نهایت کلاس درس در معرض افراد قرار دارد. در این فضا پادکست هایی نیز وجود دارند که فضای  آموزشی را تسهیل کرده اند. فراگیری سهل شده و باید در این فضا قدرت درک و مشاهده دانشجویان را تقویت کنیم.

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تحول از آموزش حافظه‌محور به یادیگری تعالی بخش را میسر می‌کند

طهرانچی تأکید کرد: برگزاری کرسی های آزاداندیشی، راه حل بسیار مناسبی برای تربیت دانشجویی است که می خواهد از آموزش حافظه محور به یادگیری تعالی بخش دست یابد. باید روشمندی، منطق یادگیری، منطق دسترسی به داده و منطق فکر کردن را به دانشجویان آموزش دهیم. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تحول در آموزش رخ نخواهد داد، مگر اینکه روش هایی مبتنی بر بیان، گفت وگو، تحقیق و خردورزی ارائه شود. آنچه در کرسی های آزاداندیشی اتفاق می افتد، یک تمرین درک و خردورزی و بیان مؤثر داشتن است. 

 طهرانچی با تأکید بر اینکه ما یک حلقه گمشده در نظام آموزش عالی داریم و آن حلقه فکر کردن است، افزود: در کنار علم آموزی، فکر کردن و خردورزی هم جایگاه خاص خود را دارد. در واقع کرسی های آزاداندیشی فرصت تفکر و یاد گرفتن چگونه فکر کردن است؟ امروز به عنوان یک معلم دانشگاه بیان می‌کنم که درست است که مطالبه مقام معظم رهبری در خصوص کرسی های آزاداندیشی در گذشته به عنوان  یک مطالبه به حق در عرصه فرهنگی دیده می شد، اما امروز این مطالبه، درمان نظام آموزشی ما از مدرسه تا دکتری است. باید به جایی برسیم که به جای ارائه مدرک، امتحان نهایی دانشجو، شرکت در یک کرسی آزاداندیشی باشد و دانشجو بتواند ممارست خودش را که قدرت فراگیری، درک، خردورزی و بهره گیری از بیان است، انجام دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143993

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =