حقوق کارکنان دانشگاه آزاد نباید با درآمد کارگرانِ مشاغلِ سخت مقایسه شود/ پرداخت فوق‌العاده ویژه با بهبود عملکرد واحدها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به طرح ارزیابی عملکرد واحدها و تاثیرات آن در میزان افزایش حقوق کارمندان و کارکنان هر واحد دانشگاهی گفت: این ارزیابی شامل چند شاخص مانند میزان درآمدزایی غیر شهریه‌ای، عدم انحراف در بودجه و موارد مشابهی است که اختیار افزایش یا کاهش حقوق از بازه منفی ده درصد تا مثبت ده درصد را در اختیار استان قرار می‌دهد.

علی افروس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگله ایسکانیوز اظهار کرد: اگر اختلاف موجود میان حقوق و دستمزد اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی با دانشگاه‌های دولتی را قیاس کنیم، در استان تهران تقریباً اختلافی را حداقل در خصوص اساتید مشاهده نمی‌کنیم؛ اما در بعضی از استان‌ها مانند خوزستان به علت وجود شرایط خاص مثل شرایط آب و هوایی یا وجود مناطق پر خطر، ممکن است کمی به اختلاف دریافتی اساتید و کارکنان اضافه کند. موضوع بعدی بحث تعیین حق پایه بوده که با تغییر به وجود آمده در محاسبه آن توسط سازمان مرکزی دانشگاه آزاد، اختلاف حقوق دریافتی خیلی کمتر شد.

افروس عنوان کرد: با تغییراتی که امسال ایجاد شد و افزایش 1 تا 57 درصدی حقوق کارکنان و افزایش تا 40 درصد برای بعضی از اساتید با پایه‌های علمی بالاتر، این فاصله حقوق دریافتی دانشگاه‌های دولتی و دانشگاه آزاد به مراتب کمتر از گذشته شده است. در سطح استان خوزستان ما میانگین حدود 30 درصد افزایش حقوق برای کارکنان دانشگاه آزاد را داشته‌ایم. ایراد و اشکال اصلی در میزان حقوق دریافتی کارکنان که مورد توجه قرار گرفته است، تفاوت حقوق کارمندان برخی شرکت‌های تولیدی مانند نفت و گاز و پتروشیمی است که به خاطر ماهیت تولیدی بودن این مجموعه‌ها، ممکن موادری در احکام حقوقی نیروهای این مجموعه‌ها درج شده باشد که رقم دریافتی نهایی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

 وی با اشاره به مقایسه اشتباه برخی افراد میان حقوق دریافتی بعضی مشاغل خاص با حقوق کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یا برای نمونه به بعضی از مشاغل، مانند رانندگان بی آر تی یا کارگران شرکت‌های فولاد و ذوب آهن که ساعات طولانی و در شرایط دشوار کار میکنن، مبلغی را تحت عنوان سختی شغل دریافت می‌کنند که به حق است و همکاران ما باید این موارد را در مقایسه‌های خود مورد توجه قرار دهند. دانشگاه آزاد یک مجموعه خصوصی است و در بازه زمانی خاصی حقوق و مزایای کارکنان و اساتید ما با اضافه کردن عناوین خاصی مانند طرح‌های برون دانشگاهی، تشویقی مقاله، حق آزمون، کارانه و مواردی از این قبیل، به ارقام قابل توجهی می‌رسیده است؛ اما الآن با توجه به شرایط سخت مالی‌ای که دانشگاه آزاد با آن مواجه است، مجبور به اتخاذ سیاست‌های مالی انقباضی شده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان اطهار کرد: نرخ افزایش حقوق اساتید دانشگاه آزاد در سال جاری از دانشگاه‌های دولتی به مراتب بیشتر بوده و بعضاً تا 3 برابر رشد داشته است اما متاسفانه به علت بالا رفتن شدید تورم سالیانه، این افزایش حقوق خیلی مورد توجه قرار نگرفته است.

افروس با تشریح طرح ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاهی گفت: ارزیابی عملکرد واحدها برای هر استان‌، شامل چند شاخص مانند سوددهی واحد، میزان درآمدزایی غیر شهریه‌ای، عدم انحراف در بودجه و موارد مشابهی است که اختیار افزایش یا کاهش حقوق از بازه منفی ده درصد تا مثبت ده درصد را در اختیار استان قرار می‌دهد. در سطح استان خوزستان این افزایش‌ها که بر اساس ارزیابی عملکرد اعمال شده تقریباً مورد رضایت بوده و با اعتراضی مواجه نشده است. این ارزیابی‌ها می‌تواند باعث ایجاد تکاپو در واحدها در راستای تلاش برای بهره وری بیشتر و اصلاح ساختارهای معیوب بودجه ریزی و اداری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد افزود: در خصوص درآمدهای غیر شهریه‌ای، با توجه به زیرساخت‌های مناسبی که برای حمایت از دانش بنیان‌ها به وجود آمده ، سرمایه گذاری مناسبی روی این مجموعه‌ها از طریق جذب حمایت‌های مالی و غیرمالی صورت گرفته است؛ اما این موضوع که شرکت‌ها و مجموعه‌های دانش بنیان ممکن است زود بازده نباشند و برای سودآوری به زمان بیشتری نیازمند باشند مطلب درستی است و به همین خاطر ما به اساتید توصیه می‌کنیم که صرفاً به این موارد دانش بنیان متکی نباشند و از ظرفیت‌های دیگر دانشگاه مانند آزمایشگاه‌های ماموریت گرا که توانایی سرویس دهی به بیرون از دانشگاه و جامعه را دارند، بهره ببرند و با تولید درآمدهای جدید باعث افزایش حقوق دریافتی خود شوند. برای مثال اساتیدی که تا به حال در این حوزه‌ها فعالیت مناسبی داشتند، در طرح الف و ب اساتید نیز موفق به قرارگیری در گروه الف شده‌اند که خود باعث افزایش قابل توجه حقوق و مزایای این اساتید شده است. حتی کارمندان و کارکنان دانشگاه در دیگر بخش‌ها هم می‌توانند با استفاده از این ظرفیت‌ها و ارتباط گیری مناسب با جامعه و صنایع و از طریق به کارگیری امکانات موجود در دانشگاه به درآمدزایی بیشتری برای خود و دانشگاه دست پیدا کنند و محدودیتی برای استفاده این عزیزان وجود ندارد.

افروس در پایان با اشاره به طرح تهیه زمین و مسکن برای کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: در استان خوزستان به نحو احسن موضوع ساخت و تهیه مسکن برای اساتید، کارکنان و حتی بازنشستگان دانشگاه آزاد اسلامی در حال پیگیری است. ما قصد داریم تا متناظر با امکانات، شرایط و زمین‌های موجود در شهرستان‌های هر استان، بحث تهیه و ساخت مسکن برای کارکنان را پیگیری کنیم و این بحث در واحد اهواز به عنوان مرکز استان تا حد بسیار مناسبی پیش رفته است و امیدواریم به زودی بتوانیم پروژه‌های تعریف شده را آغاز کنیم.

خبرنگار: علی طاهری زاده

انتهای پیام /

کد خبر: 1144018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =