آموزش کشت ماری‌جوانا در فضای مجازی / نوجوانانی که به دنبال تخلیه هیجان در دام اعتیاد می‌افتند

برخی صفحات در فضای مجازی علاوه بر فروش، کشت ماده مخدر گل را در خانه یا باغ شخصی آموزش می‌دهند.حتی برخی از آن‌ها کتابی هم نوشته‌اند و به راحتی آن را در فضای مجازی می‌فروشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، حوالی میدان راه‌آهن، در فضای سبز بین اتوبان‌ها، اطراف میدان خراسان و شوش، در پارک هرندی، در دروازه غار و چندین نقطه دیگر تهران می‌توان تجمع هر روزه معتادان را دید؛ معتادانی که برخی دیگر به آخر خط رسیده‌اند و کارتن خواب و بی‌سرپناه شده‌اند. اعتیاد و مبارزه با آن به سوژه نخ‌نمای رسانه‌ها بدل شده اماهنوز این معضل جدی است و این بلا هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد.
دسترسی آسان به مواد مخدر یکی از مشکلات سر راه مبارزه با اعتیاد است چراکه نوجوانان و جوانان می‌توانند به راحتی و حتی با خرید اینترنتی به مواد مخدر دسترسی داشته باشند. ماری جوانا یکی از انواع مخدر رایج بین این گروه سنی است. این مخدر در فرهنگ عامه با نام‌های گراس، علف یا گل نیز شناخته می‌شود و از برگ و گل گیاه شاه‌دانه به دست می‌آید. این گیاه استفاده درمانی دارد اما ورای فرایند صنعتی و کاربرد درمانی آنچه بین گروه سنی جوان رایج است استعمال این گیاه به عنوان مخدر و محرک است.

بیشتر بخوانید

خیابان شوش پاتوق دزدهایی که علنی جرم می‌کنند / بازارچه شبانه معتادان و فروش اجناس سرقتی

نکته‌ای که در وب‌گردی و با سرچ کلمه‌های گراس، گل و علف در فضای مجازی توجه‌ام را جلب کرد، صفحاتی بودند که علاوه بر فروش، کشت این مخدر را در خانه یا باغ شخصی آموزش می‌دادند.
حتی برخی از آن‌ها کتابی هم نوشته بودند که مو به مو روش‌های کشت، نگهداری، آفت‌کشی و برداشت را آموزش داده بود و به راحتی این کتاب را در فضای مجازی می‌فروختند. اصطلاح رایج بینشان فارمر حرفه‌ای شدن است و معتقدند که کشت ماری جوانا (کانابیس) در خانه یک هنر است! مجموع کتاب و پکیج آموزشی و پشتیبانی چند روزه را هم با قیمت ۵۵۰ هزار تومان عرضه می‌کردند.

آموزش کشت ماری‌جوانا در فضای مجازی / نوجوانانی که به دنبال تخلیه هیجان در دام اعتیاد می‌افتند

تبلیغات فریبنده فروشندگان

آنچه فروشندگان ماری‌جوانا به جوانان می‌گویند این است که ماری جوانا برای شما تجربه افزایش شور جنسی، افزایش حواس، سرخوشی زیاد، حس آرامش و کاهش اضطراب را به ارمغان می‌آورد و حتی خلاقیت بیشتر خواهید داشت و لذت بیشتری هم از مزه غذاها و موسیقی و کمدی را تجربه خواهید کرد و جوان و نوجوان تحت تاثیر تبلیغات فریبنده و گروه همسالانی که به درستی انتخاب نشده‌اند در دام اعتیاد و سودجویی این افراد گرفتار می‌شود.

آموزش کشت ماری‌جوانا در فضای مجازی / نوجوانانی که به دنبال تخلیه هیجان در دام اعتیاد می‌افتند

دلایل تمایل نوجوانان به مواد مخدر

با توجه به اینکه بیشتر مخاطبان این دسته مواد مخدر هم گروه سنی نوجوان هستند، گفت‌وگویی داشتیم با علیرضا شریفی یزدی روانشناس اجتماعی و او درخصوص دلایل تمایل نوجوانان به اعتیاد و رفتارهای پرخطر گفت: در دوران نوجوانی فرد به لحاظ عقلانی به بلوغ کافی نرسیده است وهورمون‌ها بر انسان چیریگی بسیاری دارند. آنچه در درون فرد صورت می‌گیرد او را از دنیای کودکی خارج کرده و از سوی دیگر تجربه، دانش و عقلانیت لازم برای ورود به دنیای بزرگسالی را ندارد به همین دلیل مغز هیجانی بر مغز عقلانی چیرگی دارد و اگر شوری که در درون او وجود دارد در کانال درست و کنترل شده‌ای قرار نگیرد، از طرفی جامعه هم بسترهای لازم را فراهم نکند این سطح بالای توانمندی در نوجوان به جای قرار گرفتن در راه درست در مسیر رفتارهای پرخطر قرار می‌گیرد.

او ادامه داد: هیجان ویژگی دوره نوجوانی است و اگر این هیجان در راه درست تخلیه نشود، نوجوان مستعد رفتارهای بزهکارانه می‌شود. در مورد اعتیاد گروه همسالان بسیار دخیل هستند چراکه مهم ترین مرجع برای نوجوان گروه همسالانش است. میزان تاثیرپذیری نوجوان از همسال خود قابل مقایسه با تاثیرپذیری او از معلم و والدین نیست. اگر نوجوان با همسالانی رو به رو شود که رفتارهای پرخطری نظیر گرایش به مواد مخدر دارند،  برای اینکه توسط جمع پذیرفته شده و طرد نشود، ارزش‌ها و هنجارهای آن خرده فرهنگ را می‌پذیرد و به سمت استعمال مواد مخدر و انجام رفتارهای پرخطر می‌رود. گرچه مطالعات نشان می‌دهد که امکان گرایش نوجوانانی که در خانواده خود فرد مصرف کننده مواد مخدر دارند به استعمال این مواد چهار برابر بیشتر از دیگر خانواده‌ها است.

نقش خانواده در برخورد با جوان و نوجوان معتاد

روانشناس اجتماعی در پاخ به این سوال که خانواده‌ها چطور باید از این موضوع پیشگیری کنند، توضیح داد: در گام اول خانواده‌ها باید با ویژگی‌های دوران نوجوانی آشنا شوند. متاسفانه خانواده‌ها انتظار دارند که نوجوان به سان دوران کودکی با آن‌ها برخورد کند. گام دوم شناسایی نقاط پرخطر است؛ یکی از این نقاط همسالانی است که نوجوان با آن‌ها در ارتباط است و نقطه دیگر رسانه‌های دراختیار نوجوان است. در مورد اولی خانواده باید به نوجوان خود آموزش و آگاهی دهد و در مورد دوم هم سواد رسانه نوجوان را بالا ببرد.

شریفی عنوان کرد: البته منظور محدودسازی نیست چون ذات این عمل خشم را به دنبال دارد و نوجوان هم به راحتی محدودیت‌ها را دور می‌زند و از همه مهم تر اینکه اصلا امکان محدودسازی با شرایط فعلی وجود ندارد بلکه باید به جای کار پلیسی نوجوان را نسبت به شرایط آگاه کنیم. گام سوم این است که انرژی نوجان را در حوزه‌ای که به آن علاقه دارد، تخلیه کنیم. در واقع می‌توان نوجوان را با کارهایی که به آن علاقمند است مانند رشته‌های ورزشی، موسیقی و هنر سرگرم کرد که انرژی و هیجان او در راه درست تخلیه شود.

او تاکید کرد: در مواجه با نوجوانی که به سمت رفتارهای پرخطر رفته گام اول استفاده از متخصص است و خانواده نباید خود با اتکا به دانش محدودی که دارد وارد عمل شود. والدین در این مواقع باید به روانشناس مراجعه کرده و مشورت بخواهند و بعد فرزند را وارد موضوع کنند تا روانشناس موضوع او را آسیب‌شناسی و رفتار درمانی کند.

اعتیاد زمینه‌ساز رفتارهای پرخطر

اعتیاد زمینه‌ساز حرکت نوجوان و جوان به سمت رفتارهای پرخطر می‌شود، دکتر وحید جهانمیری که سال‌ها در حوزه بیماری‌های آمیزشی فعالیت داشته در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به نحوه آموزش مهارت‌های زندگی به نوجوانان توضیح داد: آموزش مهارت‌های زندگی هم نباید صرفا به شکل تئوری باشد بلکه باید آنها را در عمل و به شکلی خلاق مثلا با استفاده از تکنیک ایفای نقش، به فرزندمان آموزش دهیم. یادگرفتن مهارت "قاطعیت" و "نه گفتن" از میان این مهارت‌ها، بسیار اهمیت دارد، چراکه مهم‌ترین دلایل گرایش نوجوانان به رفتارهای پرخطر فشار همسالان است. این موضوع ابعاد مختلفی دارد اما متاسفانه در جامعه ما مورد توجه قرار نگرفته است. ارگان‌هایی مانند وزارت ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد، بهداشت، آموزش و پرورش و همچنین شهرداری‌ها، باید نسبت به این موضوع توجه جدی داشته باشند چراکه سن رفتارهای پرخطر کاهش یافته ومصرف مواد محرک هم بیشتر شده است.

مصرف ماری‌جوانا در دنیا آزاد نیست

او اضافه کرد: بسیاری از نوجوان‌ها تصور می‌کنند که مصرف مواد محرک در همه جای دنیا آزاد است و فقط کشور ما آن را ممنوع کرده، درحالی که اصلا این موضوع صحت ندارد. مثلا کشوری مثل ایسلند سال‌های برای کاهش مصرف این مواد در بین نوجوانان و جوانان برنامه‌ریزی کرده و با همکاری‌های بین بخشی و برنامه‌ای جامع و طولانی‌مدت بسیار موفق بوده است اما متاسفانه در کشور ما مصرف ماده مخدر گل و حشیش افزایش یافته و این افراد در قدم‌های بعدی سراغ مواد خطرناک‌تری نظیر مت آمفتامین یا شیشه می‌روند.

از نوجوانانی که در شرایط خانوادگی خوبی هستند غافل نشوید

او در پاسخ به این سوال که کدام عوامل اجتماعی در بروز رفتارهای پرخطر میان نوجوانان تاثیرگذار است، بیان کرد: نوجوانانی که درخانواده خود فرد درگیر با اعتیاد دارند و نوجوان‌های بدسرپرست بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند. علاوه بر این جغرافیای زندگی و دردسترس بودن مواد هم در گرایش نوجوان به استفاده از آن‌ها تاثیرگذار است؛ البته همه این‌ها نباید منجر به غفلت از نوجوانانی شود که در خانواده‌های به ظاهر عادی‌تر زندگی می‌کنند؛ شاهد بودیم که نوجوانان بسیاری که درگیر رفتارهای پرخطر هستند از خانواده‌هایی بودند که والدین اصلا انتظار نداشتند که فرزندشان مرتکب خطا شود.
براساس این گزارش، شاید کلید گم شده در موضوع اعتیاد به ویژه در گروه سنی نوجوان و جوان در قدم اول بحث آگاه سازی و بعد ایجاد فرصت برای تخلیه هیجان، مهارت آموزی و اشتغال باشد چراکه نوجوان به دنبال راهی برای پیدا کردن هیجان با مواد مخدر آشنا شده و در منجلاب آن گرفتار می‌شود. به همین جهت مبارزه با اعتیاد نیاز به همکاری همه ارگان‌ها به ویژه آموزش و پرورش و وزارت ورزش و جوانان دارد و نباید مسئولیت حل این معضل اجتماعی را صرفا بر دوش بهزیستی و نیروی انتظامی نهاد و شاید به یک همت جمعی نیاز داریم تا جامعه را از معضل اعتیاد پاک کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1144032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =