آمریکا عامل اصلی تنش در توافق هسته‌ای است / شکست توافق صلح خاورمیانه را با خطر مواجه می‌کند

ژانگ یوان با بیان اینکه در اولویت قرار دادن منافع ملی یک کشور خاص، تهدیدی برای نظم و امنیت جهانی است، اظهار کرد: تنها از طریق تلاش‌های دیپلماتیک می‌توان توافق هسته‌ای ایران را به مسیر اصلی بازگرداند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شکست توافق هسته‌ای که سال‌های زیادی برای به نتیجه رساندن آن تلاش شده، پیامدهایی برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت. خاورمیانه از دیرباز صحنه رقابت قدرت‌های بزرگ جهانی بوده و در سال‌های اخیر درگیری و رقابت قدرت‌های منطقه نیز موجب پیچیده‌تر شدن تحولات سیاسی در این منطقه شده است. توافق هسته‌ای سال 2015 این امید را ایجاد کرد که با دیپلماسی هم می‌توان مشکلات را حل کرد. اما خروج یکجانبه آمریکا از برجام و حال روز این روزهای توافق هسته‌ای همه امیدها را به یاس بدل کرده است. اگرچه هنوز به طور قطعی نمی‌توان گفت که مذاکرات هسته‌ای با شکست مواجه شده، اما می‌توان به این موضوع اذعان کرد که تلاش‌های مخالفان برجام –یعنی طیق تندرو در آمریکا و لابی‌های وابسته به آنها، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عرب منطقه- در حال به ثمر نشستن است. گروه بین الملل خبرگزاری ایسکا نیوز مصاحبه‌ای با دکتر «ژانگ یوان» -استاد موسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین الملل شانگهای- انجام داده که آخرین تحولات مربوط به توافق هسته‌ای و پیامدهای شکست آن مورد بحث قرار گرفته است.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد که اکنون دیگر هیچ یک از طرفین امیدی به احیای توافق هسته‌ای ندارند. نظر شما در این خصوص چیست؟

هنوز فرصتی برای احیای توافق هسته‌ای با ایران وجود دارد. مذاکره بر سر موضوع هسته‌ای ایران مسیری ضروری برای بازگشت برجام به جایگاه اصلی است. طرف‌های درگیر در مذاکره باید به جای ایجاد دائمی موانع و درگیری‌های جدید، شرایط خوبی را به وجود بیاورند که منجر به راه حل شود. چین باور دارد که مهمترین وظیفه تلاش برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران است. تاکتیک‌های ارعاب و انزوا که توسط گروه تحت رهبری ایالات متحده برای منزوی کردن ایران استفاده می‌شود، عامل واقعی تشدید تنش‌ها است. در اولویت قرار دادن منافع ملی یک کشور خاص، تهدیدی برای نظم و امنیت جهانی است. تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران به مسیر اصلی، در حفظ صلح منطقه‌ای مؤثر خواهد بود؛ بنابراین هیچ یک از طرف‌ها نباید در این توافق خللی ایجاد کنند. تنها از طریق تلاش‌های دیپلماتیک می‌توان توافق هسته‌ای ایران را به مسیر اصلی بازگرداند و صلح منطقه‌ای را حفظ کرد. بنابراین، طرفین نباید عجولانه از معامله ناامید شوند.

- در پی قوت گرفتن احتمال شکست مذاکرات، بحث‌هایی پیرامون احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل مطرح می‌شود. این موضوع چقدر واقعی است؟

طبق ماده 25 منشور سازمان ملل متحد، کشورهای عضو موظف به پذیرش و اجرای تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل هستند. قطعنامه 2231 (2015) شرایط و جدول زمانی برای اجرای برجام و لغو نهایی تحریم‌ها علیه ایران را مشخص کرده است. با این حال، شورای امنیت سازمان ملل متحد با معضل دشوار توسعه داخلی اصلاحات نهادی مواجه است و همبستگی بین اعضای آن وجود ندارد. دقیقاً به دلیل ماهیت تفرقه‌افکنانه آن است که سال به سال قدرت این نهاد بین المللی به چالش کشیده می‌شود. اگر موضوع هسته‌ای ایران بار دیگر به شورای امنیت سازمان ملل متحد کشیده شود، با وضعیت تفرقه‌افکنانه مواجه می‌شود و ممکن است به تناقضات جدیدی منجر شود.

- در صورت وقوع این مسئله آیا روسیه و چین صدور قطعنامه‌های ضد ایران را وتو خواهند کرد؟

ایران شریک راهبردی چین است و دو کشور از دوستی عمیق و اعتماد متقابل سیاسی برخوردارند. چین از گفت‌وگوی سیاسی و همکاری برای حل اختلافات در موضوع هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و مخالف اعمال فشار بر ایران برای تشدید درگیری‌ها است. روسیه نیز همکاری‌های گسترده‌ای با ایران در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و امنیتی دارد. موضع روسیه در مورد حمایت از تلاش های دیپلماتیک برای حفظ و اجرای کامل برجام و قطعنامه 2331 شورای امنیت سازمان ملل متحد با چین مطابقت دارد.

- فکر می‌کنید شکست توافق هسته‌ای چه پیامدهایی برای منطقه و جهان در پی خواهد داشت؟

شکست توافق هسته‌ای رقابت تسلیحاتی منطقه‌ای را در پی خواهد داشت و همچنین محیط باثبات مورد نیاز برای زندگی مردم منطقه و حق آنها برای توسعه را با مشکل مواجه خواهد کرد. شکست توافق هسته‌ای یکجانبه‌گرایی قدرت‌های سلطه‌گر را افزایش و نظم جهانی چندجانبه‌گرا را بیش از پیش کاهش خواهد داد.

 انتهای پیام/

کد خبر: 1144052

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =