جلالیان: هویت زدایی از انقلاب مورد توجه قرار گیرد/سلیمی نمین: در جمهوری اسلامی، جمهوریت و اسلامیت مورد توجه قرار گرفته است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه یکی دیگر از رسالت های انقلاب اسلامی ایران مبارزه با استکبار است، گفت: باید در زمینه هویت زدایی از انقلاب تلاش کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، نشست تخصصی تبیین توصیه‌های رسانه‌ای مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام (ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جلیلی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، محمد سعید احدیان مدیرمسئول روزنامه خراسان و عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران برگزار توصیه‌های رسانه‌ای مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) امروز دوشنبه۲۳ خرداد برگزارشد.

هویت زدایی از انقلاب تدریجی اتفاق می‌افتد

 در ابتدای نشست مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: یکی از موضوعات مورد اهمیت رهبر معظم انقلاب مراقبت کردن از انقلاب اسلامی که حاصل ایثار و از خود گذشتگی‌های فراوان است. انقلاب یک هویت و شخصیت واقعی داشته و نیازمند مراقبت و توجه است.

وی افزود: هر گونه بی‌توجهی به هویت زدایی به انقلاب از آن یک پوسته زاید می سازد. هویت زدایی از انقلاب تدریجی اتفاق افتاده و باید بتوان از ابزار جهان تبین استفاده کرد.

جلیلی درباره هویت ادامه داد: هویت تبیین تعریفی بر اساس آداب سنن و هنجارها است. هنر رد پایی از فرهنگ را از خود بروز کرده است.

به گفته وی انقلاب اسلامی از ویژگی هایی متعدد برخوردار است. برای هویت‌زدایی از انقلاب و ماهیت خلا ایجاد شده و هر گونه تغییر تحریم انقلاب را به دنبال دارد. انقلاب ما دینی و مذهبی است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران اظهار کرد: تمامی این خصوصیات برگرفته شده از منافع دینی است.مهمترین خصوصیت انقلاب دینی و مذهبی بودن آن است.

جلیلی با بیان اینکه دیگر ویژگی انقلاب اسلامی حمایت از مستضعفان عالم است، افزود: انقلاب اسلامی ایران از مردم محروم حمایت کرده و حتی امام خمینی (ره) در سال ۴۲ هم به مبارزه مردم فلسطین با اسرائیل تاکید کرده است.

وی دیگر ویژگی شاخص انقلاب اسلامی را عقلانیت دانست و افزود: این انقلاب به دور از هیجانات است.هویت انقلاب پرچم داری عدالت است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه یکی دیگر از رسالت های انقلاب اسلامی ایران مبارزه با استکبار است، گفت: باید در زمینه هویت زدایی از انقلاب تلاش کرد.

وی ادامه داد: جمهوریت و اسلامیت در هم تنیده شده است. جمهوری اسلامی ایران از مردم و اسلام گرفته شده است و بین مردم و مسئولان فاصله نیست و مسئولان از بطن مردم انتخاب شدند.

جلالیان ادامه داد: هنوز به معنای واقعی جمهوریت دست نیافته ایم ، چون بسترسازی های لازم ایجاد نشده و مردم در تصمیم سازی ها مردم در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی حضور داشته باشند. هنوز برخی از وجوهات جمهوریت محقق نشده است. مردم باید مطلع باشند و بتوانند نقد کرده و تاثیرگذار باشند.

وی گفت: جداکردن اسلامیت از جمهوریت امکان پذیر است. جمهوریت در حاکمیت اولیا مشاهده شده است.  

انقلابی‌ها ارتباطشان را با دیگر افراد جامعه قطع کرده اند

در ادامه مدیر مسئول روزنامه خراسان گفت: مجموعه ای از الزامات برای تبیین مناسب و افشاگری نقشه دشمن و دیگر موضوعات مورد توجه قرار بگیرد. مشکل برای تبیین گری و دیگر موضوعات بی توجهی به اصول است.

وی افزود: زیرساخت های لازم ایجاد نشده است. برای مثال در فرمایشات رهبر معظم انقلاب استقلال و مردم سالاری تاکید داشتند. در حالی که هنوز فعالیت های عمیق و تحلیلی انجام نشده است. شاید در گذشته مطالبات بیشتر بود و ما را سطحی تر تربیت کرده است. در جریان انقلاب نسبت به موضوعات عمیق نیست.

احدیان افزود: نکته دیگر باید مسائل را دقیق بررسی کرد.متاسفانه در جامعه ما جای مسائل اصلی و فرعی عوض شده و اولویت ها مورد توجه نیست. بلکه باید موضوعات اصلی انقلاب باید مورد توجه قرار بگیرد. مقام معظم رهبری یکی از دلایل لغزش جامعه را عدم شناخت مسائل اصلی و فرعی می دانند.

به گفته وی مساله اصلی حریت است.باید مسائل را بر اساس آزادگی و حرف ها بر اساس حقیقت باشد.

احدیان با بیان اینکه باید مسائل را طیفی مشاهده شود اظهار کرد: برآیندی نمی‌توان موضوعات را بررسی کرد. باید فرهنگ رسانه‌ای را تغییر داد. دیدگاه بازداشتن نسبت به دیدگاه‌های جامعه است. نگاه ما نسبت به موضوعات باز نیست و انقلابی بودن طیف و درجه داشته و نمی‌توان جامعه را توجیه کرد. محور دیگر مردمی بودن است

وی افزود: انقلابی ها برای خود جزیره درست کرده و در آن جزیره به فعالیت می‌پردازند و ما برای خودمان حرف می‌زنیم و دیدگاه خود را باید داشته باشند اما واقعیت قضیه این است که با جامعه تعامل نداریم.

احدیان تاکید کرد: انقلابی ها ارتباطشان را با دیگر افراد جامعه قطع کرده و نکته آخر اینکه باید بتوان همه را موثر تربیت کرد. تک تک افراد می‌توانند موثر باشند و تاثیرگذارای تبیین گرانه موثر باشد.

مدیرمسئول روزنامه خراسان گفت: در حوزه هویت زدایی در اصل شاه بیت تمامی اقدامات توجه به مکتب امام (ره) است.. ویژگی های شخصیتی امام (ره) محل بحث قرار گرفته است. جلوگیری از تحریم مکتب امام را باید مورد توجه قرار داد. به گفته وی فرصت و عمق کافی برای بازخوانی  رویه امام (ره) و مفسر کامل و جامع منظومه جامعه مقام معظم رهبری از حضرت امام (ره) اشاره کردند که یکی از بیانات ایشان سه اصل عدالت، عقلانیت و معنویت است. عدالت بدون معنویت از اهمیت برخودار نیست. برای مثال وقتی در عقلانیت عدالت موضوعیت ندارد چندان مورد توجه نیست. از طریق اندیشه‌های مقام معظم رهبری که مفسر اندیشه های امام (ره) هستند می‌توان سریع تر به اهداف رسید.

در جمهوری اسلامی، جمهوریت و اسلامیت مورد توجه قرار گرفته است

در ادامه مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: عظمت و گستردگی به میزان تاثیرگذاری انقلاب اسلامی است. برای تحریم اندیشه امام و وارونه نشان دادن او مسایلی از اول انقلاب وجود داشته که تشدید شده است.

وی افزود: امام (ره) جمهوری اسلامی را ایجاد کرده و هر دو طیف جمهوری و اسلامی مورد توجه امام خمینی(ره) بود. افرادی که بیشتر به امور سیاسی درگیر هستند بیشتر با جمهوریت ارتباط داشته و دیگر افراد با بخش دوم یعنی مقوله اسلام ارتباط برقرار می‌کنند. در صورتی که نباید بخشی را فدای بخش دیگر کرد. جمهوریت بدون اسلامیت محقق نمی‌شود و بر عکس.

سلیمی نمین تاکید کرد: هم اکنون با نسلی مواجه هستیم که دوران رهبری امام (ره) را درک نکرده و این تصویر ایجاد می‌شود که رهبری تمام مسائل را پیش برد و دیگر نیازی به شناخت امام(ره) نیست. در حالی که رهبر معظم انقلاب این طرز تفکر را نادرست می‌داند، چون امام(ره) سرمایه انقلاب محسوب شده و باید این سرمایه گذاری را اهمیت دارد و به هجمه ها در این زمینه پاسخ داد.

به گفته وی امام(ره) سرآمد دوران خود بود و چنین شخصیتی در ذهن برخی افراد نمی گنجد. برای مثال برخی افراد با ذهن خود خواستار تبیین امام هستند و همین مساله تاسف آور است.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: جریان‌هایی به دنبال ایجاد فاصله بین مردم و امام(ره) هستند. برای مثال برخی از افراد با بیان اینکه مرقد امام مکانی اشرافی است و به دنبال قطع ارتباط نسل‌های متولد شده بعد از امام(ره) هستند.

سلیمی نمین گفت: دیدگاه‌های کج اندیشی جوانان را تحت تاثیر قرار داده و برخی از جوانان به مرقدامام (ره) نمی‌روند. دیدگاه‌های کج اندیشانه درباره دیدگاه‌های امام (ره) مشاهده می‌شود.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت: کج اندیشی و برخی فاصله گرفتن از دیانت و بی‌توجهی  به اسلامیت دین را قربانی مسائل سیاسی قرار داده و این دیدگاه مشکلات جدی به دنبال دارد، چون برخی از افراد جامعه از امام (ره) دوری می‌کنند.  به گفته وی برخی با منافع شخصی، برخی دیگر با دیدگاه‌های کج اندیشانه و برخی دیگر هم به دلیل عدم شناخت از امام (ره) دارند.

وی با بیان اینکه امام اتکا به قدرت ملی را ایجاد کرده است، ادامه داد: برخی به دنبال قربانی اسلامیت در راستای جمهوریت هستند، این افراد به دلیل وادادگی‌ها به مسائل اعتقاد برای بقای خود به جمهوریت اشاره می‌کنند. برخی از افراد اسلامیت را فدای جمهوریت می‌کنند.

سلیمی نمین  با بیان اینکه پایبندی به دیانت از اهمیت برخودار است گفت: افراد تحت توجه به جمهوریت به اسلامیت توجه می کنند. بی توجهی به اسلامیت و جمهوریت جایز نیست. الگوی جمهوری در جهان فراوان است، اما در کشور ما شاهد جمهوری اسلامی هستیم.

وی افزود: برخی افراد خود را مقید به اسلام دانسته و از جمهوریت دوری می کنند و برخی دیگر به دلیل ضعف‌های دینی لغزش‌های خود را به جمهوریت می دانند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: توجه به واقعیت‌ها را باید مورد اهمیت قرار داد، طبیعتا پیشرفت جامعه بدون توجه به واقعیت‌های موجود  امکان پذیرنیست. واقعیت‌های منطقه ای و بین المللی باید مورد توجه قرار بگیرد.

سلیمی نمین ادامه داد: بسیاری از افراد در ابتدای انقلاب به امام (ره) مراجعه کرده و به دنبال اداره جامعه از طریق رساله بودند. در حالی که امام (ره) این اندیشه را برای زمان می‌دانستند که قوانین وجود نداشته است. باید واقعیت‌های جامعه درک شود و بتوان راه حل های منطقی ارائه داد. متاسفانه ظلم به نسلی که امام (ره) را درک نکرده و حجم حملات و اعتماد امام (ره)به مردم این موانع برطرف شده است. امروز همان طور که رهبری برای تبیین امام (ره) سرمایه گذاری می کنند و ما هم برای دفاع از سد مستحکم سرمایه‌گذاری کرده و وقت اختصاص داد تا بتوان تصویر مناسب از امام (ره) ارائه داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =