وعده پوشالی بایدن به مهاجران افغانستانی

یک رسانه آمریکایی نوشت: اگرچه یکسال از خروج نیروهای خارجی از افغانستان می گذرد، اما 43 هزار نفر از شهروندان این کشور که با نظامیان آمریکایی همکار بودند به رغم وعده بایدن همچنان منتظر صدور ویزا هستند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، نیویورک پست در گزارشی نوشت که در حال حاضر 43 هزار نفر از همکاران افغانستانی نیروهای آمریکایی که موفق نشدند خود را به فرودگاه کابل برساندند در افغانستان در انتظار صدور ویزا بوده، اما به دلیل روند اداری پیچیده امید خود را از دست داده‌اند.

نیویورک پست در یادداشتی به قلم احمدخان، از فعالان حقوق بشر به بررسی مشکلات مهاجران افغان یک سال پس از خروج نیروهای آمریکا پرداخت و نوشت: چند هفته قبل از تسلط طالبان بر کابل، جوبایدن رئیس جمهور آمریکا خطاب به مردم این کشور گفته بود که شهروندان افغانستانی که در کنار نیروهای آمریکا بودند فراموش نخواهند شد و اگر تصمیم به مهاجرت داشتند خانه‌ای در ایالات متحده خواهند داشت و آمریکا همیشه در کنار آنها خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

عملکرد موفقیت‌آمیز طالبان در مدیریت مالی افغانستان

این رسانه آمریکایی در ادامه افزود: اما وعده رئیس جمهور آمریکا برای افرادی که به عنوان مترجم، فعالان حقوق مدنی و غیره که در طی دو دهه در کنار نظامیان آمریکایی بودند، به طور کامل محقق نشده و یکسال پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان 240 هزار شهروند این کشور منتظر صدور ویزای ویژه مهاجرت برای سفر به آمریکا هستند.

نویسنده با بیان اینکه برای خیلی از مردم داستان افغانستان به پایان رسیده است، از تجربه شخصی خود در زمان عملیات تخلیه گفت: «در زمانی که در عملیات تخلیه متحدان آمریکا و سوار کردن آنها به هواپیماهای نظامی حضور داشتیم به این نتیجه رسیدم که ما هزاران نفر از مردم افغانستان را که جان خود را طی دو دهه گذشته برای نیروهای ما به خطر انداختند را در افغانستان رها کردیم.»

وی گفت: در ماه سپتامبر برنامه‌ای را برای خروج 6 نماینده زن را تدوین کردیم، اما همزمان با تلاش برای فراهم کردن مکانی که این نمایندگان را پذیرش کند با فرآیند اداری بسیار پیچیده از سوی آمریکا مواجه شدیم، ولی در نهایت با تلاش بسیاری این افراد را در یونان مستقر کردیم.

نیویورک پست در ادامه نوشت: مقامات آمریکا تنها برای افرادی را که دارای اسناد بوده و خود را در بحبوحه بحران کابل به فرودگاه رساندند اجازه خروج صادر کرده و افرادی که نتوانستند به هر دلیلی در فرودگاه حاضر شوند برای همیشه در افغانستان جا ماندند.

به گزارش این رسانه آمریکایی، در حال حاضر 300 نفر از افرادی که به کشورهای ثالث منتقل شدند به دلیل مشکلات اداری قادر به مهاجرت به آمریکا نبوده و اگر مقامات آمریکا اقدامی در این راستا انجام ندهند این احتمال وجود دارد که روند بررسی مدارک این افراد سال‌ها به طول انجامد.

نیویورک پست افزود: در حال حاضر 43 هزار نفر در افغانستان منتظر ویزای مهاجرت بشردوستانه هستند که برای آنها اجازه اقامت، تحصیل و کار موقت در آمریکا را فراهم می‌کند. برای اقامت دائم شرایط این افراد بررسی خواهد شد و دولت آمریکا در حال حاضر تنها برای 270 نفر این ویزا را صادر کرده و راه درازی برای بررسی این تعداد از مهاجران وجود دارد.

 این رسانه آمریکایی مدعی شد که سیستم اداری آمریکا برای بررسی روند پناهندگی این افراد بسیار ناکارآمد است. این افراد ابتدا باید به یک کشور ثالث مسافرت کرده و به یکی از کنسول‌گرهای این کشور درخواست خود را ارائه دهند و برای بررسی نیز باید مبلغ 575 دلار پرداخت کنند که این روند بسیار کند و پر از ابهام است.

نیویورک پست تاکید کرد: این فرایند، روند بسیاری پیچیده‌ای را برای خروج مهاجران در افغانستان فراهم کرده است.

این رسانه همچنین به عنوان نمونه از این فرآیند پیچیده یک مدیر مدرسه افغان را مثال می‌زند که این فرد در حاضر در پاکستان حضور داشته و با مشکلات مالی و روانی مواجه شده است. این فرد پیش از قدرت گرفتن طالبان با چند گروه مردم نهاد و با حمایت آمریکا برای دختران افغان در مناطق دوردست کلاس درس برگزار می‌کرده است.

این مدیر مدرسه می‌گوید که پس از به قدرت رسیدن طالبان با امید مهاجرت به آمریکا به پاکستان سفر کرده است، اما به دلیل فرآیند اداری طولانی مدت در این کشور مانده و با مشکلات بسیاری مواجه شده است.

پیش از این نیز فاکس نیوز گزارش داده بود که همکاران افغانستانی نیروهای آمریکایی که به دنبال تحولات اخیر در افغانستان به کشور ثالث منتقل شدند با گذشت 8 ماه همچنان منتظر صدور ویزا هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفته بود که آنها در حال بررسی صدور گذرنامه برای افرادی هستند که خواهان انتقال به آمریکا می‌باشند.

بر اساس اعلام مقامات آمریکایی، قرار است ویزای ویژه به شهروندان افغان که با نیروهای آمریکایی در جنگ این کشور در افغانستان همکاری داشتند اعطا شود.

این اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در شرایطی است که وضعیت بسیاری از متقاضیان افغان به دلیل طولانی‌شدن فرآیند بررسی صلاحیت آنها مشخص نیست.

احمد خان، نویسنده مقاله نیویورک‌تایمز در این باره نوشت: بسیاری از شهروندان افغان همکار نیروهای خارجی پس از به قدرت رسیدن طالبان شانس خروج از افغانستان را نداشته و همچنان در این کشور حضور دارند.

وی افزود: این در حالی است که فرایند انتقال شهروندانی که به کشورهای ثالث منتقل شدند نیز می‌تواند چندین سال طول بکشد و این افراد در صورت عدم اقدام فوری دولت آمریکا در شرایط بسیار دشواری قرار خواهند داشت.

پیش از این مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که پس از به قدرت رسیدن طالبان، 200 هزار شهروند خارجی و همکار نیروهای خارجی را از این کشور خارج کردند، که اکثر این افراد برای طی کردن مراحل پذیرش به کشورهای مختلف انتقال داده شدند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1144066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =