افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد دانشجویان بین‌الملل مشغول به تحصیل در ایران/ رشته‌های پرطرفدار دانشجویان خارجی چیست؟

آمار تعداد دانشجویان بین‌المللی ایران از افزایش ۲۰۰ درصدی تعداد این دانشجویان بین سال های ۹۲ تا ۹۹ حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حضور دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های کشور، نه تنها به ارزآوری کمک می‌کند ، بلکه این دانشجویان ‌می‌توانند به عنوان سفیران فرهنگی ایران در اقصی نقاط جهان حضور داشته باشند، به خصوص در شرایطی که برخی کشورها سعی در ایجاد و هدایت جریانات ایران‌ستیزانه‌ هستند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری معتقد است که ایران از ابتدای تاسیس دانشگاه‌ها، تنها واردات‌چی بوده است. به این معنا که ایران هیچ وقت مهاجرپذیر نبوده و فضایی برای حضور دانشجویان خارجی در کشور فراهم نکرده است. با این وجود، بررسی آمارها و گزارش‌ها از دانشجویان غیرایرانی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های ایران، بیانگر افزایش قابل ملاحظه تعداد این دانشجویان است.

ایران رتبه ۳۱ جهانی در دانشجوپذیری را دارد

 براساس آمار یونسکو در سال ۲۰۲۱، میزان دانشجو پذیری ایران در سال ۲۰۱۷، ۲۶ هزار و ۹۱۳ نفر بوده است و تعداد این دانشجویان در سال ۲۰۱۸ به ۳۰ هزار و ۹۵۱ دانشجو رسیده است. همچنین رتبه دانشجوپذیری ایران در سال ۲۰۱۷، ۳۴ بوده که در سال ۲۰۱۸ با کاهش ۳ پله‌ای به رتبه ۳۱ رسیده است.

افشین آخوندزاده سرپرست اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان، با اعلام این خبر که دانشگاه‌های ایران از ۱۳۳ کشور دنیا پذیرش دانشجو دارند، تاکید کرد که تعداد دانشجویان بین‌المللی مشغول به تحصیل در ایران سال ۱۳۹۲، ۱۸ هزار و ۶۸۴ نفر بوده، در حالی که در سال ۹۹ (۲۰۲۰) تعداد دانشجویان بین‌المللی به ۵۷ هزار و ۶۷۵ نفر افزایش یافت.

رشته‌های پرطرفدار دانشجویان غیرایرانی کدامند؟ 

گزارش‌های اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی نشان می‌دهد که رشته‌های حقوق، زبان و ادبیات فارسی و مهندسی کامپیوتر، پرمتقاضی‌ترین رشته‌های تحصیلی این دانشجویان هستند. رشته‌های مهندسی عمران، مدیریت بازرگانی، علوم سیاسی، زبان و ادبیات انگلیسی، علوم قرآن و حدیث، روابط بین‌الملل و مهندسی برق از جمله دیگر رشته‌های مورد علاقه دانشجویان غیر ایرانی‌اند. 

نکته قابل توجه این است که سیاست وزارت علوم در سال‌های اخیر از بورسیه دانشجویان بین‌الملل به جذب دانشجویان خارجی با دریافت شهریه تغییر کرده است. به طوری که در سال ۹۲، تعداد دانشجویان غیرایرانی دارای بورسیه تحصیلی هزار و ۱۹۰ نفر بود؛ اما این تعداد در سال ۹۹ به ۶۶۰ دانشجو کاهش یافت. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1144103

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =