دلایل گرایش شدید به انجام عمل‌های زیبایی / چطور به رضایت درونی از خود برسیم؟

علیزاده گفت: بعضی پژوهشگران بر این باورند که قسمت عمده‌ای از عزت نفس افرادی که برای عمل جراحی زیبایی اقدام می‌کنند وابسته به ظاهر بدنی آنها است. بیشترین انگیزه در تمایل زنان به این جراحی‌ها، کسب زیبایی برای ارتقاء اعتماد به نفس است.

سید شهرام علیزاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص دلایل تمایل افراطی افراد به انجام عمل‌های زیبایی، تزریق ژل و کاشت ناخن و به طور کلی دلایل رضایت نداشتن از ظاهر گفت: براساس آمار غیررسمی، ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی در دنیا پیشتاز است.  نتایج مطالعـات متعدد نشان می‌دهد که تنها ۱۰ درصد اعمال جراحی بینی به دلیل عملکرد مختل و ظاهر غیرطبیعی بینی است و سایر موارد فقط برای زیبایی ظاهری بیشتر بینی انجام می‌شوند.

بیشتر بخوانید

عوارض جبران ناپذیر کاشت ناخن / سرطان در کمین آرایشگرها

او افزود:  در واقع مؤلفه‌های روان شناختی در تقاضای عمل جراحی زیبایی و هم چنین در رضایت پس از عمل نقش مؤثری دارند. بعضی پژوهشگران بر این باورند که قسمت عمده‌ای از عزت نفس افرادی که برای عمل جراحی زیبایی اقدام می‌کنند وابسته به ظاهر بدنی آنها است و بنابراین برای افزایش عزت نفس خود به دنبال تغییر به وسیله جراحی می‌روند.

علیزاده توضیح داد: همچنین روانشناسان در این مورد توافق دارند که در ارزیابی روان شناختی این افراد باید روی عزت نفس و تصویر بدنی آنان متمرکز شد. یکی از عواملی که می‌تواند با اقدام به رینوپلاستی ارتباط داشته باشد تصویر بدنی است. نارضایتی از تصویر بدنی پیامدهایی چون اضطراب، افسردگی، انزوای اجتماعی، اختلالات روانی، تضعیف عزت نفس را در پی خواهد داشت.

او ادامه داد: از طرف دیگر طی تحقیقاتی مشخص شده است که افسردگی و اضطراب در متقاضیان عمل جراحی زیبایی بیشتر از غیرمتقاضیان است که می‌توان گفت افرادی که گرایشات افسرده‌وار دارند بیش از سایر افراد به هنجار نگرش منفی نسبت به خود دارند و این مساله باعث می‌شود که برای انجام جراحی‌های زیبایی مستعدتر از سایر افراد باشند.

این روانشناس  عنوان کرد: از طرف دیگر امروزه انسان‌هـا بیشـتر از گذشـته در معـرض تبلیغـات مـرتبط بـا بـدن قـرار می‌گیرند. تبلیغ کلینیک‌های زیبـایی، کاشـت مـو، کاشـت نـاخن، انـواع جراحـی‌هـای بـدن هماننـد جراحـی بینـی، لیپوساکشـن، بوتـاکس، جراحـی زیبـایی گـوش، برجسته سازی گونه و دستکاری‌های دیگر نشان از رخداد و رویکردی جدیـد بـه بدن است. در دنیـای مـدرن ، برداشت‌های تازه‌ای از زیبایی شکل گرفته است و تاکید از روی زیبایی طبیعـی برداشـته شـده و زیبایی به امری اکتسابی و به دست آوردنی تبـدیل شـده اسـت.

او افزود: در گذشـته  بـدن واقعیتی طبیعی بود که فرد در هر شرایطی باید با آن می‌ساخت اما امروزه بدن در انـواع و اقسـام شکل‌هایی که می‌گیرد به یکی از مؤلفه‌های بازاندیشی در هویت افراد تبدیل شـده اسـت. ایـن حقیقت و تغییر بدن طبیعی به بدن مصنوعی با دسـتاوردهای صـنعتی و پزشـکی همـراه بـوده است.

علیزاده بیان کرد: توجه به بدن در چارچوب‌های اجتماعی امری به هنجار است اما در جوامع امروزی به علـت تأکید بیش از حد بر بدن، این مسئله از حالت طبیعی خود فاصـله گرفتـه تـا جایی که بدن از حالت طبیعی خود خارج شـده و حالـت مصـنوعی بـه خـود گرفتـه اسـت. جریان دستکاری بدن ابتدا با هدف جراحی ترمیمی و برگرداندن شکل و عملکرد طبیعـی بدن بوده اما این امر امروزه جای خود را به جراحی زیبایی داده است .

او اضافه کرد: جراحی زیبایی می‌کوشـد فرد را از حالت طبیعی فراتر ببرد. توجه به ظاهر بـه خصـوص صـورت، یکی از نگرانی‌ها و دلمشغولی‌های مهمی است که در زندگی افراد ایجـاد شـده اسـت. نداشـتن احساس مثبت به خود و خودپنداره منفی باعث شده است که وقتی فرد در موقعیتی قرار می‌گیـرد کـه دیگران از او زیباتر هستند، خود را زشت بپندارد. او با نگرش منفی ضمن زشـت شـمردن خـود، سـایر محاسن خود را نادیده گرفته و درنتیجه گردابی در ذهنش ایجاد مـی‌شـود کـه او را بیشـتر و بیشتر در مقوله‌ها و تصـورات منفـی و تصـوری کـه از ضـعف‌هـای جسـمانی‌اش دارد، غوطـه‌ور می‌کند .

علیزاده بیان کرد: بیشترین انگیزه در تمایل زنان به این جراحی‌ها، کسب زیبایی به عنوان عاملی برای ارتقاء اعتماد به نفس معرفی شده است. این تمایل از طرفی متاثر از خصوصیات فردی و از طرف دیگر تحت تاثیر الزام‌های خارجی است، به طوری که در افراد مجرد، افراد با تحصیلات بالاتر، افراد دارای تصویر منفی از بدن خویش و افراد با اعتماد به نفس پایین تر بیشتر بوده و همچنین خانواده، دوستان، فامیل، همسر، پزشکان، ماهواره و تلویزیون به ترتیب در ایجاد این تمایل موثر هستند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1144149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =