تولید داروی جدید برای جلوگیران از فلج شدن مبتلایان به سکته مغزی

یک پژوهشگر از تولید دارو برای مبتلایان به سکته مغزی خبر داد و گفت: این دارو برای اولین بار در کشور ساخته شده و می‌تواند ز فلج شدن مبتلایان به سکته مغزی جلوگیری کند

یحیی مصطفی‌زاده، دکتری ژنتیک پزشکی  و فعال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه پرورش و تکثیر زالوی طبی و بکارگیری آن در پزشکی اظهار کرد: در کشور ما استخراج زالوی طبیعی و آنزیم زالو برای تولیدات داروهای خاص جنبه وارداتی دارد. در این اقدام تلاش برای بومی‌سازی این داورها با تکیه بر فناوری در دستور کار قرار دارد. از استحصال بزاق زالو و باکتری در ژنتیک و تولید دارو استفاده می‌شود.

این پژوهشگر درباره روند تولید محصول افزود: در ۷ سال اخیر تکثیر و پرورش این محصول انجام شده است و هم اکنون آموزش و پشتیبانی هم در این زمینه وجود داشته و آنزیم‌ها در محدوده آزمایشگاهی است. در تست بالینی موجودات آزمایشگاهی همچون موش، همستر و خرگوش با کمک مسئولان و از طریق صدور مجوز می‌توان در فاز بالینی انسانی شرکت کنند.

این پژوهشگر تاکید کرد: بی‌شک در صورتی که مسیر هموار شود می‌توان در یکسال آینده به فاز بالینی انسانی دست یافت. این محصول مشابه داخلی نداشته و در خارج از کشور هم آمپول‌هایی با عنوان «اکتیلیز» از کشور آلمان وارد می‌شود. این آمپول برای بیماران سکته مغزی استفاده شده و گرفتگی عروق را بعد از سه ساعت برطرف کرده و از سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

مصطفی‌زاده توضیح داد: نمونه خارجی این محصول بعد از سه ساعت از زمان سکته مغزی تزریق می شود، اما داروی در دست تولید در آزمایشات بالینی بر روی موجودات زنده بعد از ۱۰ ساعت در بین مبتلایان به آمبلی مناسب عمل کرده است.

به گفته وی، این محصول به دلیل عملکرد در بازه زمانی مناسب از اهمیت برخوردار است و آنزیم از زالو استحصال شده است. این محصول به کمک مهندسی ژنتیک از باکتری ساخته نشده است؛ چون از طریق خالص‌سازی موجود زنده می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.

مصطفی‌زاده ادامه داد: هر زالو حدود ۱۲۵ پروتئین داخل بدن داشته و بی‌شک استخراج آنها به داروی قوی با عملکرد بی‌نظیر تبدیل می‌شود. این دارو زمان سه ساعت برای بیمار را افزایش داده و به ۱۰ ساعت رسانده تا از فلج شدن بیماران سکته مغزی جلوگیری شود.

این پژوهشگر افزود: هم‌اکنون هر دوز آمپول اکتیلیز حدود سه میلیون تومان قیمت دارد و بیمار سکته مغزی به  سه دوز از این آمپول نیاز دارد. هرچند بر اساس بررسی‌های انجام شده هر دوز از این داروی تولید داخل با قیمت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به دست بیمار می‌رسد. وجه تمایز با نمونه خارجی این است که در نمونه سرمایه‌گذاران شناسایی شده است. این محصول ارزآوری داشته و می‌توان در تولید انبوه از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =