دو راهی افشاگری و اتهام‌پراکنی سر راه جنبش ۸۰۰ زن / بیکاری، بازیگران را به جان هم انداخت

مدتی است اخبار سینما به کانون توجه رسانه‌ها تبدیل شده است که دلیل اصلی آن هم افشاگری‌ها و اتهام‌پراکنی‌هایی است که توسط سینماگران مطرح می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، مدتی است افشاگری‌ها و اتهام‌پراکنی‌هایی که اهالی سینما نسبت به یکدیگر مطرح می‌کنند به کانون توجه رسانه‌ها تبدیل شده است اتهاماتی که حتی موجب شد تا جمعی از زنان دست اندرکار سینما در اعتراض به خشونت علیه زنان بیانیه‌ای صادر کنند.

اما شاید بهتر بود چنین جنبشی از سوی بازیگران خیلی‌وقت پیش در سینمای ایران راه می‌افتاد و حقایق را آشکار می‌کرد تا اجازه ندهد هرکس قدرت بیشتری در اختیار دارد، هر کاری دلش خواست با بقیه انجام دهد. به‌هرحال اوایل سال جاری بود که یک دستیار کارگردان به نام سمیه میرشمسی از رفتار نامناسب یکی از بازیگران مرد فیلم «برادران لیلا» و مشکلات زنان در پشت‌ صحنه تولیدات سینمایی پرده برداشت.

بازیگران زن این فیلم بلافاصله همراه این افشاگری شدند و جنبشی به نام «۸۰۰ زن» به راه افتد.

بیشتر بخوانید:

پشت پرده فساد اخلاقی در سینمای ایران / افشاگری‌ها یکی پس از دیگری

مدتی بعد که فیلم برادران لیلا به کن رفت، سعید پورصمیمی، بازیگر پیشکسوت این فیلم به خاطر تیپ و رفتار سنگینی که نسبت به سایر عوامل این فیلم داشت، مورد قدردانی بسیاری قرار گرفت، اما در همان ایام بود که کتایون ریاحی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون که بیش از یک‌ دهه است از این حرفه کناره‌گیری کرده، در یک پست اینستاگرامی مبهم عنوان کرد که ۲۵ سال پیش توسط پورصمیمی مورد تعرض قرار گرفته، البته او در این پست معلوم نکرده بود که دقیقا منظورش از تعرض چیست. اما خب، بحث تعرض و جنبش Me too و تمام این قضایا جنسی است و اگر منظور دیگری در این میان وجود داشته باید مشخص می‌شده که منظور از تعرض، جنبه جنسی آن نبوده است. این حرف‌ را بسیاری از سینماگران به کتایون ریاحی زدند اما او هیچ توضیحی در این باره نداد.

تا اینکه در اتفاق دیگری افشاگری جدیدی از تعرض توسط سعید پورصمیمی مطرح شد، این بار این تعرض از سوی لادن طباطبایی که او نیز درست همانند کتایون ریاحی مدتی است از بازیگری کناره گرفته و اکنون در آمریکا به سر می برد مطرح شد. طباطبایی در یک ویدئوی اینستاگرامی مدعی شد که چنین اتفاقی در سال ۷۵ برای او رخ داده و توضیحاتی درباره ادعای خود ارائه کرد.

اما در همین حین و چند روز بعد از این ماجراها پریزاد سیف، کارگردان و بازیگر تئاتر و همکار قدیمی سعید پورصمیمی اعلام کرد که پورصمیمی در تدارک شکایت از ریاحی است. سیف همچنین درباره آنچه میان کتایون ریاحی و سعید پورصمیمی رخ داده بود گفت به دلیل شکایات متعددی که از سوی عوامل یک سریال از ریاحی شده بود، پورصمیمی که آن زمان از طرف وزارت ارشاد به عنوان داور خانه سینما برای رسیدگی به مشکلات و شکایات در سینما انتخاب شده بود، تصمیم به لغو موقت عضویت ریاحی در خانه سینما گرفته است.

همچنین در ادامه این قضایا، ستایشی سخنگوی قوه قضاییه عنوان کرد که از سمت مدعیان تعرض تاکنون شکایتی مطرح نشده اما شکایتی از طرف مقابل نسبت به کسانی که مساله تعرض را مطرح کرده‌اند، صورت گرفته که به آن رسیدگی خواهد شد.

ستایشی همچنین اظهار کرد که حبیب‌ رضایی، یکی از بازیگران مورد اتهام، از ترانه علیدوستی و شبنم فرشادجو شکایت کرده است.

البته این وسط یک اتفاق دیگر هم افتاد؛ آن هم اینکه به واسطه مسائل پیش‌آمده، تعدادی از زنان سینماگر از جمله هنگامه قاضیانی، مستانه مهاجر، پانته‌آ بهرام و هدی زین‌العابدین خود را از این جمع بیرون کشیدند. انتقاد آن‌ها به اتهام‌زنی به مردان سینماگر بدون ارائه سند و مدرک و پیش از اثبات جرم بود. برخی دیگر بازیگران هم اعتقاد داشتند که نهادهای ذی‌ربط همانند خانه سینما، سازمان سینمایی و قوه قضائیه باید پیشقدم شده و به این مسائل ورود کنند.

نکته‌ای که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا این گونه اتهامات بی‌پایه و اساسی که توسط برخی بازیگران علیه یکدیگر مطرح می‌شود می‌تواند به بهبود اوضاع کمکی کند یا خیر و آیا بهتر نیست که چنین مسائلی از مجاری قانون پیگیری شود تا شاید جنبش زنان سینماگر سمت و سوی بهتری پیدا کند.

بی‌کاری برخی بازیگران موجب اتهام‌پراکنی علیه یکدیگر

در همین رابطه محمد فیلی از بازیگران قدیمی سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره اتفاقات اخیر سینمای ایران اظهار کرد: گمان من بر این است که بی‌کاری برخی بازیگران باعث شده تا به اتهام زنی علیه یکدیگر بپردازند.

بازیگر سریال روزی روزگاری ادامه داد: مطمئنا اگر همه بازیگران مشغول به کار باشند اقدام به چنین اعمالی نخواهند کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به وقوع چنین مسائلی در محیط سینما صحه می‌گذارید یا خیر گفت: راستش را بخواهید کم و بیش در جریان مسائل قرار دارم، اما همیشه سعی می‌کنم پیگیر چنین موضوعاتی نشوم.

وی ادامه داد: سال‌هاست که در این عرصه فعالیت دارم ولی به شخصه با چنین مسائلی برخورد نداشتم که بخواهم بر آنها صحه بگذارم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =