تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت/ از برگزاری اردوی راهیان نور تا اعتراض به اسارت تعدادی از علمای اسلامی توسط دولت آذربایجان

« برگزاری دوره اسلام ناب، حمایت از جنبش اسلامی در آذربایجان و اعلام زمان برگزاری راهیان نور دانشجویی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی در هفته چهارم خردادماه ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تشکل‌های دانشجویی در هفته‌ای که گذشت عمده فعالیت و تمرکز خود را معطوف به مسائل مرتبط با اتفاقات اخیر دولت آذربایجان و دستگیری علمای اسلامی توسط حاکمان این کشور کرده بودند. به عنوان مثال دفاتر بسیج دانشجویی سراسر کشور به این اهانت‌ها به دین اسلام  واکنش نشان داده و بیانیه‌ای در این باره صادر کردند.

از جمله دیگر عناوین مهم حوزه تشکل‌های دانشگاهی می‌توان به « اعلام تاریخ برگزاری دوره اسلام ناب»، «رونمایی از کتاب ۹ جلدی سازمان بسیج دانشجویی» و غیره اشاره کرد. ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار تشکل‌های دانشجویی را در هفته‌ چهارم خرداد مرور کرده است: 

شورای سیاست گذاری راهیان نور دانشگاه‌های کشور برگزار شد

 نشست شورای سیاست گذاری راهیان نور دانشگاه‌های کشور با محوریت قرارگاه مرکزی شهید علم الهدی با حضور روسا و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و همچنین مسئولان سازمان بسیج دانشجویی در وزارت علوم برگزار شد. 

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست بیان کرد که ضرورت دارد تا استادان در قالب طرح‌های تحقیقاتی در مقاطع ارشد و دکتری به ما راهکارهای فرهنگی ارائه بدهند و از طرفی باید مطالعات تطبیقی، ملی و فرا ملی در این حوزه انجام شود.

وی بر لزوم برگزاری جلسه مشترک با حضور معاونان فرهنگی و معاونان اداری مالی دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: معاونان اداری و مالی به دلیل مشکلاتی که دارند ممکن است برای اختصاص سه درصد بودجه دانشگاه به حوزه فرهنگ بهانه بیاورند از این رو ما باید به آن‌ها بگوییم که اختصاص این بودجه به فعالیت‌های فرهنگی هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

فعالیت ۵۲ قرارگاه ملی با عنوان قرارگاه اهل خدمت در سطح کشور

 محمد حسین کفعمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور از برگزاری راهیان نور دانشجویی شمال غرب از ۲۰ تیر تا ۲۰ مرداد در دانشگاه‌ها خبر داد و اظهار کرد: در آخرین سال تا پیش از شیوع ویروس کرونا ۴۸ هزار نفر دانشجو در قالب اردوهای راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع ویروس کرونا برآورد ما این بود که بتوانیم ۱۵ هزار دانشجو را در بهترین شرایط به اردوهای راهیان نور اعزام کنیم، اما تا آخر سال ۳۴ هزار دانشجو به این اردوها اعزام شدند و این اتفاق بزرگی بود، چون دانشگاه‌ها از مسائل مالی رنج می‌بردند.

به گفته کفعمی؛ در حال حاضر  ۵۲ قرارگاه ملی با عنوان قرارگاه اهل خدمت در سطح کشور ثبت و فعالیت دارند.  به خاطر شیوع کرونا برخی از دانشگاه‌ها به دلیل ریزش‌هایی که در جذب داشتند امکان برگزاری اردوهای جهادی را نداشتند.  از بین ۱۵ هزار نفری که به اردوهای جهادی اعزام شدند، تقریبا ۹۰ درصد آن‌ها دانشجویان جدید الورود بودند. همچنین ما تلاش کردیم که اردوهای جهادی را نسبت به سایر اقشار بسیج متفاوت برگزار کنیم.

سپاه ابرهه درس عبرتی برای رئیس جمهور آذربایجان

هسته بین الملل و دفاتر بسیج دانشجویی سراسر کشور در بیانیه‌ای نسبت به اسارت تعدادی از علمای اسلامی و توهین به مقدسات دین مبین اسلام در کشور آذربایجان واکنش نشان دادند. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: « در روزهای اخیر خبر اعتصاب غذای شیخ طالع باقرزاده، یکی از رهبران حزب اسلام آذربایجان که به دلایل سیاسی در زندان‌های رژیم حاکم آذربایجان به سر می‌برد و چند تن از زندانیان دیگر، به دلیل توهین مکرر بازجویان به الله جل جلاله و مقدسات اسلامی به گوش‌مان رسیده است.»

در این بیانیه تصریح شده است: «ما دانشجویان مسلمان ایران اسلامی در اولین گام خواستار عذرخواهی فوری حکومت علی‌اف و توقف هرگونه اسلام زدایی و اسلام هراسی توسط این دولت که به پایگاه امنی برای رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه تبدیل شده است، هستیم و به علی‌اف هشدار می‌دهیم که از عاقبت سپاه ابرهه درس بگیرد و دست از مقابله با اسلام و مقدساتش بردارد.»

دانشجویان در این بیانیه با هشدار به علی‌اف و حکومت‌شان خاطرنشان کردند: «سست‌ترین خانه‌ها، خانه عنکبوتِ رژیم اشغالگر قدس شریف است که شما به آن متمسک شده‌اید و دروازه‌های کشور خود را به روی این غاصبان گشوده‌اید. دیر زمانی نباشد که این خانه سست ویران شود، پس هرچه سریع‌تر به عاقبت خود بیاندیشید.»

تشکل‌های فعال در حوزه مطالبه‌گری؛ اولویت شرکت در دوره اسلام ناب

مهدی عزیزوند مسئول دوره اسلام ناب سازمان بسیج دانشجویی  از برگزاری دوره اسلام ناب برادران از ۲۴ تیر و به مدت ۱۴ روز و دوره خواهران از ۲۰ مرداد و به مدت ۱۰ روز در اردوگاه سیدالشهدا (ع) آبعلی خبر داد. 

وی با بیان اینکه اولویت شرکت در دوره اسلام ناب با تشکل‌هایی است که در حوزه مطالبه‌گری فعال بوده‌اند، بیان کرد: یکی از تفاوت‌های ثبت نام در دوره اسلام ناب نسبت به دوره‌های قبل این است که دانشگاه‌هایی که از بعد تشکیلاتی، مطالبه گری مسئله محور و برگزاری اردوهای جهادی قوی‌تر عمل کرده اند در اولویت ثبت نام قرار می‌گیرند.

عزیزوند درباره تفاوت دوره‌های خواهران و برادران تصریح کرد در دوره اسلام ناب خواهران علاوه بر مسائلی که در دوره برادران مطرح خواهند شد، کنشگری دخترانه در تشکیلات و نقش زن در مکتب اسلام نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

حمایت مردم و دانشجویان از رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوری آذربایجان 

اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها در دانشگاه تهران در اعتراض به اهانت ساحت مقدس دین و امام هشتم (ع)  در دانشگاه تهران برگزار شد. در این اجتماع درخواست رسیدگی به وضعیت اسلامگرایان محبوس در جمهوری آذربایجان نیز مطالبه شد.

در این راستا در پی اهانت به ساحت مقدس دین و خداوند متعال در جمهوری آذربایجان تعدادی از محبوس‌ها اسلامگرا که در راس آن‌ها حاج طالع باقرزاده رئیس جنبش اتحاد مسلمانان دست به اعتصاب غذا زده‌اند و اعلام کردند تا محاکمه و برخورد جدی با عوامل این حرکت شنیع، این اعتصاب را حتی اگر منجر به شهادت شود، ادامه خواهند داد.

گفتنی است در روزهای گذشته نیز اهانت به پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) و همسرشان عایشه، توسط سخنگوی رسانه‌ای حزب حاکم هند، سیل گسترده‌ای از واکنش‌های اعتراض آمیز کاربران شبکه‌های اجتماعی را به همراه داشت و باعث خشم مسلمانان جهان شد. این درحالی است که هفته گذشته نیز فیلم سینمایی عنکبوت مقدس ساخته علی عباسی کارگردان ایرانی تبار دانمارکی نیز به ساحت امام هشتم شیعیان اهانت کرد که خشم مسلمانان را برانگیخت.

رونمایی از کتاب ۹ جلدی نقشه راه مهندسی سازمان بسیج دانشجویی

حامد اقبالی معاون علمی و فناوری سازمان بسیج دانشجویی کشور در مراسم رونمایی کتاب ۹ جلدی نقشه راه مهندسی که هم زمان با جلسه شورای سیاست گذاری راهیان نور دانشگاه‌های کشور با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، بر تخصص گرایی دانشجویان تاکید کرد. 

 کتاب نقشه راه مهندسی یک مجموعه ۹ جلدی است که در آن‌ها دانشجویان با مسائل تخصصی، افق‌های علمی و چالش‌های صنعت و دانشگاه در رشته تحصیلی خود آشنا می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =