کدام نهاد به شکایات تشکل‌های اسلامی رسیدگی می‌کند؟/ مهلت ۴ روزه ارائه مجوز برای برگزاری تجمع‌های دانشجویی

دریافت شکایات از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی و طرح آنها در جلسات رسمی برعهده هیئت نظارت دانشگاه است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دستور العمل‌های اجرایی آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و همچنین آیین نامه رسیدگی به شکایات و تخلفات تشکل‌های اسلامی در جلسه مشترک هیئت‌های نظارت مرکزی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی رسیده است. این آیین نامه در ۵ ماده و ۸ تبصره در جلسه ۴۴۸ مورخ ۶ آذر ۷۸  شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و از تاریخ تصویب، آیین نامه‌های مغایر با آن ملغی شد.

پس از ابلاغ آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان، تعیین شد که دستورالعمل اجرایی آیین نامه مزبور توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی به منظور احصا مسائل اجرایی برای مدت سه سال به صورت آزمایشی تدوین و ابلاغ شود.

با انقضای مدت آزمایشی مذکور وظایف و مسئولیت‌های هیئت نظارت دانشگاه ها، دستورالعمل اجرایی این آیین نامه به شرح زیر تدوین شده است که برای اجرا ابلاغ می‌شود.

شرح وظایف دبیرخانه هیئت نظارت، نحوه تشکیل جلسات هیئت نظارت و مراحل صدور مجوز فعالیت‌ها

دبیرخانه هیئت نظارت دانشگاه وظایفی برعهده دارد که عبارتند از  اعلام دستور کار و دعوت از اعضا برای شرکت در جلسات هیئت نظارت دانشگاه و یا واحد دانشگاهی، تشکیل نظام بایگانی، ثبت و نگهداری اسناد و مکاتبات و طبقهبندی پروندهها، دریافت درخواست کتبی هیئت مؤسس متقاضی تأسیس تشکل اسلامی و طرح آنها در جلسات رسمی هیئت نظارت دانشگاه، دریافت درخواست کتبی صدور مجوز فعالیت و طرح آن در جلسات رسمی هیئت نظارت دانشگاه،  دریافت شکایات از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی در ارتباط با فعالیت های تشکل‌های اسلامی و طرح آنها در جلسات رسمی هیئت نظارت دانشگاه است.

گفتنی است که ابلاغ تصمیم هیئت نظارت دانشگاه باید به صورت مکتوب و با امضای ریاست دانشگاه در مهلت قانونی تعیین شده به تشکل اسلامی باشد. همچنین تدوین صورت جلسات و انجام مکاتبات ضروری بنا به دستور رئیس هیئت نظارت دانشگاه است.

این نکته حائز اهمیت است که اطلاع رسانی به موقع در مورد آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان و دستورالعمل های اجرایی آن به دانشگاهیان و تشکلهای اسلامیی، دعوت و تشکیل جلسات هیئت منصفه رسیدگی به تخلفات دانشجویان و پیگیری اجرای مصوبات هیئت نظارت دانشگاه و اخذ گزارش فعالیت‌های تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان جزو سایر وظایف این دبیرخانه است.

لازم به ذکر است که رئیس دانشگاه یک نفر از کارمندان یا اعضای هیئت علمی دانشگاه را به عنوان مسئول دبیرخانه هیئت نظارت دانشگاه انتخاب و به اعضا معرفی کنند.

نحوه تشکیل جلسات هیئت نظارت دانشگاه

هیئت نظارت دانشگاه جهت رسیدگی به درخواست کتبی تشکل‌ها و یا صدور مجوز فعالیت‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و انجام دیگر وظایف محوله در فواصل زمانی معین و یا به طور فوق العاده تشکیل جلسه می‌دهد.

 رئیس دانشگاه یا دو سوم اعضای هیئت نظارت می‌توانند درخواست تشکیل جلسه فوق العاده کنند  و رئیس هیئت موظف به دعوت از اعضا برای تشکیل جلسه فوق العاده است. همچنین جلسات هیئت نظارت با حضور ریاست دانشگاه (رئیس هیئت) و حداقل یک عضو دیگر رسمی است. درباره حق رای اعضای نیز باید گفت که حضور مسئول دبیرخانه هیئت نظارت دانشگاه، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه و نماینده تشکل اسلامی در جلسات بدون حق رأی و با موافقت رئیس دانشگاه است.

نحوه صدور مجوز فعالیت‌ها

تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در صورت تمایل به انجام فعالیت‌های مختلف نسبت به اخذ مجوز از هیئت نظارت دانشگاه اقدام کنند. این تشکل‌ها متقاضی صدور مجوز باید برگ درخواست مجوز فعالیت را تکمیل و برای ثبت و تشکیل پرونده به دبیرخانه هیئت نظارت تحویل کنند.

در این راستا حداکثر مهلت پاسخگویی و ارائه مجوز توسط هیئت نظارت دانشگاه در مورد فعالیت هایی مانند: سخنرانی، تشکیل میزگرد، تریبون آزاد و نصب تابلو از تاریخ ثبت درخواست کتبی در دبیرخانه هیئت، هفت روز کاری و در مورد تجمع و راهپیمایی چهار روز کاری است.

گفتنی است که تشکل‌های اسلامی که درخواست فعالیت را دارند، باید با توجه به حداکثر مهلت قانونی پاسخگویی از سوی هیئت نظارت دانشگاه تاریخ برنامه خود را تنظیم و تا زمان اخذ مجوز از انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی اجتناب نکنند. هیئت نظارت دانشگاه  نیز موظف است در مهلت قانونی تعیین شده در بند ۳-۳ دستورالعمل، نسبت به تشکیل جلسه رسمی، بررسی مدارک، اخذ تصمیم و اعلام کتبی آن اقدام کند. رئیس هیئت مسئول این امر است و عدم پاسخگویی در مهلت مقرر به منزله تأیید تلقی می‌شود.

مراحل طی کردن اعتراض به رای هیئت نظارت 

اگر تشکل اسلامی نسبت به رأی هیئت نظارت دانشگاه اعتراض داشته باشد میتواند مراتب اعترا ض خود را ظرف مهلت یک هفته از تاریخ ابلاغ رأی هیئت نظارت دانشگاه به صورت مکتوب به دبیرخانه هیئت نظارت ارائه و هیئت نظارت دانشگاه نیز لازم است نظر نهایی خود را ظرف مهلت هفت روز کاری از تاریخ دریافت اعتراض به صورت مکتوب به تشکل اعلام کند.

در صورت اعتراض تشکل اسلامی به نظر نهایی هیئت نظارت دانشگاه یا امتناع هیئت نظارت از پاسخگویی، موضوع در صورت درخواست تشکل به هیئت نظارت مرکزی ارجاع و رأی هیئت نظارت مرکزی لازم الاجرا است. البته هیئت نظارت مرکزی نیز مکلف است ظرف ۲ ماه از تاریخ دریافت اعتراض به موضوع رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ کند. این تصمیم باید ظرف یک هفته به صورت مکتوب به هیئت نظارت دانشگاه اعلام شود.

گفتنی است که تشکل‌های اسلامی می‌توانند به صورت مشترک و در قالب برنامه واحد از هیئت نظارت دانشگاه تقاضای مجوز فعالیت کنند. بدیهی است در این گونه موارد، برگ درخواست توسط نمایندگان تشکل‌های مزبور تکمیل و امضا می‌شود. نصب تابلو نیاز به اخذ مجوز مکرر نداشته و تا زمان رعایت مقررات، مجوز اخذشده به قوت خود باقی است و مطالب مندرج در آن طبق مقررات ناظر بر نشریات دانشجویی قابل رسیدگی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =