دانشجویان چگونه باید موضوع مقاله را انتخاب کنند؟/ آشنایی با تکنیک‌های ایده‌یابی

مقاله نوشتن یکی از ضرورت‌های دانشجویی است و مقاله جز با پژوهش و تحقیق به دست نمی‌آید. از آنجایی که مقاله در دانشگاه‌های امروز کشورمان، بازرترین نمود پژوهش شناخته می‌شود، لازم است که دانشجویان اهتمامی جدی بر نگارش مقاله داشته باشند. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مقاله نوشتن یکی از ضرورت‌های دانشجویی است، چرا که دانشجو همانطور که از نامش پیداست قرار است جویای دانش باشد. در نتیجه، دانشجویی جز با پژوهش و تحقیق به دست نمی‌آید. از آنجایی که مقاله در دانشگاه‌های امروز کشورمان، بازرترین نمود پژوهش شناخته می‌شود، لازم است که دانشجویان اهتمامی جدی بر نگارش مقاله داشته باشند. 

انتخاب موضوع مقاله، نخستین گام برای یک محقق در نوشتن مقاله علمی است که خود دارای مراحلی است. ایسکانیوز در ادامه به بیان مراحل انتخاب موضوع مقاله می‌پردازد.  

انتخاب دقیق حوزه مورد نظر، نخستین گام برای نگارش مقاله است. تحقیقات نشان داده است که پراکنده بودن افکار سبب خستگی و ناامیدی می‌شود. به همین دلیل، انتخاب جرئی حوزه مورد علاقه اقدامی ضروری برای نگارش مقاله است. برای مثال یک عنوان کلی مانند بیماری دیابت، نمی‌تواند تعیین دقیق حوزه به حساب بیاید، در حالی که «بررسی خطر بیماری دیابت ژنتیکی روی پلی مورفین‌ها و ژن‌های مرتبط با هورمون‌های ZZ» موضوعی دقیق است. 

یکی از مهم‌ترین مقدمات برای نگارش مقاله، یافتن ایده است. برخلاف برخی از دانشجویان که تصور می‌کنند یافتن ایده یعنی موضوع مورد نظر خود را در یک موتور جستجو یا پایگاه وارد کرده و سپس دکمه جستجو را فشار دهند، ایده‌یابی دارای تکنیک است. برای مثال ایده‌یابی در مورد بیماری دیابت می‌تواند شامل موارد زیر باشد؛ جستجو در مورد بیماری‌ها یا مشکلات موازی، بررسی زنجیره‌ قبل و بعد موضوعات قبلی، جایگزینی متغیرهای بررسی شده یا متدهای ارزیابی، جایگزینی نمونه مورد بررسی یا فاز مطالعات قبلی و افزودن متغیرهای تکمیلی جهت انجام آنالیزهای جدید.

محققی که جستجوی پیشرفته بلد نباشد یا نمی‌تواند موضوع خوبی پیدا کند یا هرگز از مناسب بودن موضوع خود مطمئن نخواهد شد.

مرحله سوم ایده‌یابی، جستجوی نهایی پیشرفته است. به این معنا که وقتی محقق، به ایده نهایی خود برای نگارش مقاله دست یافت، لازم است آن را با جستجوی پیشرفته در پایگاه‌های مختلف بررسی کند تا مطمئن شود که جدید، جذاب و کاربردی است. توجه به این نکته برای محقق لازم است که اگر با جستجوی پیشرفته آشنایی نداشته باشند، یا نمی‌توانند موضوع خوبی پیدا کنند یا نمی‌تواند از مناسب بودن موضوع خود مطمئن شوند.

شاید به نظر برسد که با انجام مراحل بالا، دیگه به مقصود رسیده‌ایم؛ اما یافتن انتخاب موضوع مقاله تنها روی کاغذ نیست. ایده خوب باید امکان عملیاتی شدن داشته باشد، پس گام بعدی محقق این است که بودجه‌ای که می‌تواند در نظر بگیرد، تجهیزات و امکاناتی که دارد، مهلت زمانی و دانش فنی خود را بسنجد. لازم است محدودیت‌های پژوهشگر برای بررسی موضوع کاملا بررسی شود.

وظیفه بعدی محقق این است که موضوعات در حال اجرا را جستجو کند. در این زمینه می‌توان از دو پایگاه PROSPERO و Cochrane استفاده کرد. همچنین کمک گرفتن از مسئولان کتابخانه دانشگاه یا استاد راهنما هم راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144220

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =