تربیت پزشک با ایجاد زیرساخت‌های هدفمند محقق می‌شود

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با بیان اینکه بر اساس استانداردهای بین الملل سرانه پزشک و جمعیت تعریف شده و بر اساس آمار از سرانه عقب هستیم، گفت: فقط با افزایش تعداد نیرو در بخش بهداشت و درمان نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه باید با ایجاد زیرساخت‌ها، تربیت پزشک هدفمند انجام شود.

محمد قیطاقی، رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاثیر افزایش جذب دانشجویان در رشته‌های پزشکی و پرستاری گفت: از قدیم الایام جذب نیرو در حوزه پزشکی و پیراپزشکی یکی از مشکلات عمده  در وزارت بهداشت و درمان محسوب می‌شود.

قیطاقی افزود: بر اساس استانداردهای بین المللی سرانه پزشک و جمعیت تعریف شده و بر اساس آمار از سرانه عقب هستیم،  طبیعتا فقط با افزایش تعداد نیرو در بخش بهداشت و درمان نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه باید با ایجاد زیرساخت‌ها  تربیت پزشک هدفمند انجام شود.

وی افزود: قبل از انقلاب اسلامی بورسیه‌های نوار مرزی اعمال می‌شد، در آن دوران فرد به عنوان پزشک تربیت شده تا بتواند در شهر خود به ارائه خدمات بپردازد. برای مثال در آن دوران فرد متعهد به فعالیت  در منطقه خود به مدت ۱۰ سال  می‌شود.

اجرای طرح‌های وزارت بهداشت و درمان بی‌تاثیر است

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: طرح‌های وزارت بهداشت و درمان در اجرا با مشکلات متعدد همراه است. برای مثال طرح‌هایی در غالب  پیام آوران بهداشتی، پزشک روستا، سیستم ارجاء و ... به دلیل عدم اقدامات کارشناسی دقیق کاری بی تاثیر است.

قیطاقی ادامه داد: در وضعیت کنونی پزشک به‌رغم فعالیت ۶ ماهه در مناطق محروم حقوق دریافت نمی‌کند، طبیعتا پزشک با این شرایط تمایل به ادامه فعالیت ندارد. باید برای پزشک در مناطق روستایی سختی شرایط کار و کارانه مناسب، مزایایی در قالب دوری از مرکز و ... از طریق اختصاص حقوق مکفی پرداخت شود تا فرد در منطقه محروم حضور یابد.

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد اظهار کرد: در تمامی کشورهای دنیا همچون فرانسه و آمریکا هم فرد متعهد به دو تا سه سال خدمت در مناطق محروم می‌شود و به این ترتیب امکان ادامه تحصیل و اخذ  تخصص را دارد.

به گفته وی در کشور ما تناقض در استفاده از فرصت‌ها مشاهده می‌شود. برای مثال در کشور ما فرد با تحصیل در رشته مهندسی تعهد نداشته و طرح خارج از مرکز نمی‌گذراند، اما پزشک باید در بدترین شرایط به فعالیت بپردازد، در غیر این صورت از دریافت بسیاری از امتیازات محروم شده و باید به شکل جامع به موضوع نگاه کرد.

سرانه پزشک مطابق با استانداردهای بین‌المللی تعریف شده است

قیطاقی ادامه داد: باید بر روی استعدادها تمرکز کرد، اما بجای آن در تصمیمات غیرکارشناسی تعداد دانشجویان پزشکی و غیر پزشکی با کاهش یا افزایش مواجه است. در حالی که تمامی مسائل درباره سرانه توزیع پزشک بر اساس جمعیت مطابق با استانداردهای بین‌المللی تعریف شده است. در کشور ایران سرانه پزشک و جمعیت در دنیا مشخص است و باید بتوان وضعیت را مطابق با استانداردهای تعریف کرد.

وی ادامه داد: سیاستگذاران در وزارت بهداشت و درمان قبل از هر اقدام باید استاندارهای تعریف شده همچون سرانه پزشک به نسبت جمعیت، سرانه تخت‌های بیمارستانی به نسبت بیماران و ... را اولویت کار خود قرار داده و مشکلات را کاهش دهند.

پزشکان نسبت به تامین معاش دغدغه‌مند هستند

قیطاقی با بیان اینکه سیاست‌ها در زمینه بهداشت و درمان در تمامی دوران مسکن‌وار و به شکل تکوینی مسائل و مشکلات را برطرف می‌کند، اما راهگشا نیست، افزود: در تمامی دوران با تصمیمات مقطعی شاهد کاهش یا افزایش تعداد پزشکان هستیم و برخلاف باورهمگان پزشکان نسبت به کسب درآمد و تامین معیشت دغدغه‌مند هستند.

بسیاری از پزشکان راننده تاکسی و بنگاه‌دار هستند

رییس بیمارستان آریا دانشگاه آزاد اسلامی مشهد ادامه داد: پزشک جوان فارغ التحصیل در یک شهر و بدون بودجه نمی‌تواند کسب درآمد کند. این در حالی است که فقط ۵ درصد جمعیت پزشکان کشور از درآمد قابل توجه برخوردار هستند و ۹۵ درصد درآمدشان معمولی است. این در حالی است که اداره دارایی بر روی صد درصد افراد قضاوت کرده و تصمیم‌گیری می‌کند. در حالی که بسیاری از پزشکان جوان از طریق بنگاه‌داری و رانندگی در تاکسی‌های الکترونیکی روزگار می‌گذرانند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144270

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =