کنکور و آزمون| دلیل ابلاغ نشدن مصوبه جدید کنکوری توسط رئیس جمهور/ آخرین وضعیت ساماندهی سهمیه‌ها اعلام شد

رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: با توجه به انتقاداتی که نسبت به مصوبه کنکوری شورا وجود دارد، این مصوبه هنوز از جانب رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ نشده ولی پس از ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور اعلام کرد: بر اساس مصوبه هفتاد و پنجمین نشست شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی، با توجه به یکسان بودن منابع آزمون جامع دوره دکتری عمومی داروسازی، آزمون ارزشیابی دانش‌آموختگان رشته داروسازی خارج از کشور و آزمون ارتقای دانش‌آموختگان مقاطع کارشناسی ارشد و کارشناسی داروسازی خارج از کشور (که قبل از سال ۲۰۱۴ میلادی در خارج از کشور شروع به تحصیل کرده‌اند) برای ادامه تحصیل در دوره دکتری عمومی داروسازی، به دبیرخانه شورای آموزش داروسازی و تخصصی اجازه داده می‌شود آزمون‌های مذکور را ادغام کنند.

حد نصاب نمره قبولی در هر یک از آزمون ها بر اساس ۷۰ درصد میانگین نمرات ۵ درصد از شرکت کنندگان هر آزمون که بالاترین نمره را کسب کرده‌اند، تعیین می‌شود.

از این به بعد، دانش‌آموختگان رشته داروسازی خارج از کشور به جای شرکت در آزمون‌های ارزشیابی یا ارتقا، باید در آزمون جامع ۱۸۰ واحدی دوره دکتری عمومی داروسازی که حداقل سالی دو بار به صورت سراسری در دانشگاههای علوم پزشکی کشور برگزار می‌شود، شرکت کنند.

نمره حد نصاب قبولی در آزمون جامع داروسازی برابر با ۷۰ درصد میانگین نمرات ۵ درصد برتر شرکت کنندگان آن دوره است. مراحل پیش و پس از آزمون (تشکیل یا تکمیل پرونده در مرکز خدمات آموزشی، فرآیند ارزشیابی مدرک تحصیلی یا ادامه تحصیل) مانند قبل است.

کلید نهایی کنکور ارشدپزشکی امروز منتشر می‌شود

کلید اولیه آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی ۸ خرداد ۱۴۰۱ بر روی سایت مرکز سنجش آموزش کشور  قرار گرفت و پس از بررسی سئوالات آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی و اعتراضات، کلید نهایی آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی امروز چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ اعلام می‌شود.

ظرفیت پذیرش به همراه کارنامه علمی مرحله اول،تا نیمه اول تیرماه اعلام می‌شود. انتخاب رشته کلیه داوطلبان به همراه انتخاب رشته محل مخصوص استعداد درخشان بدون آزمون نیز در نیمه اول تیرماه انجام می‌گیرد و اسامی نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۱۴۰۱ به همراه کارنامه نهایی در نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

بر اساس اعلام مرکز سنجش آموزش پزشکی، رشته محل‌هایی که ظرفیت پذیرش آنها ۳ نفر و بیشتر است، مشمول ۱۰ درصد سهمیه اضافه بر ظرفیت پذیرش استعداد درخشان با آزمون و بدون آزمون هستند.

رقابت داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد رشته‌های علوم پزشکی طی دو روز پنج‌شنبه ۵ و جمعه ۶ خرداد ماه جاری در ۳۴ حوزه امتحانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.

آخرین وضعیت ساماندهی سهمیه‌های کنکور اعلام شد

منصور کبگانیان در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت ساماندهی سهمیه‌های کنکور گفت: کار کارشناسی اصلاح سهمیه‌های کنکور انجام شده است، یک یا دو مورد از سهمیه‌ها نیاز دارد تا در سازمان سنجش آموزش کشور شبیه سازی شود که هنوز جوابی برای آن از سوی این سازمان اعلام نشده است. در صورتی که این شبیه سازی انجام شود، ساماندهی سهمیه‌ها در کمیسیون شورا نهایی شده و سپس در جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور مصوب می‌شود.

وی با بیان اینکه سهمیه‌ها حذف نمی شود بلکه نیاز دارد ساماندهی شود ادامه داد: در حال حاضر سهمیه‌های کنکور از نظمی برخوردار نیست در برخی جاها به صورت افراطی بوده و در برخی جاهای دیگر تفریطی است.

دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در خصوص اعمال سهمیه‌های مازاد افزود: تعداد زیادی از سهمیه‌ها تکراری و برخی دیگر منسوخ شده که اینها باید ساماندهی شوند و یک نظری هم وجود دارد که بخشی از این سهمیه‌ها مازاد اعلام شود؛ اما به دلیل اینکه هنوز پیشنهادی صورت نگرفته و تصویب نشده نمی‌توان نظر قطعی در این خصوص داد.

کبگانیان در پاسخ به این سوال که آیا ساماندهی سهمیه‌ها به کنکور ۱۴۰۲ می‌رسد یا خیر افزود: برای کنکور امسال سهمیه‌های قبلی اجرا می‌شود و سعی ما این است که ساماندهی سهمیه‌ها به کنکور سال ۱۴۰۲ برسد.

دلیل عدم ابلاغ مصوبه جدید کنکوری توسط رئیس جمهور

علیرضا منادی سفیدان در تشریح نشست کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، با حضور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در بخش نخست نشست که با حضور دکتر پور عباس رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار شد، گزارشی در خصوص برنامه‌ها و اقدامات انجام شده در آن سازمان ارائه و در ادامه طرح اصلاح موادی از قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم در آزمون‌های سراسری بررسی شد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شکایات برخی از این داوطلبان با حضور نماینده معترضان بررسی شد و نهایتاً مشخص که این داوطلبان معترض به امتحان مجدد دعوت شده بودند و برخی از این نفرات در آزمون مجدد شرکت کردند و در حال حاضر دانشجو هستند اما برخی دیگر نیز مقرر شد طی نشست مشترکی در سازمان سنجش رسیدگی شود.

وی یادآور شد: در این نشست همچنین درباره مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تأثیر قطعی معدل در کنکور نیز بحث و بررسی‌هایی صورت گرفت نظرات کارشناسی اعضای کمیسیون بار دیگر به رئیس سازمان سنجش منتقل شد و سازمان سنجش نیز عنوان کرد که مجری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اعتراضات داوطلبان را به گوش دولت، رئیس و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رساندیم، گفت: پیش از این بر اساس اخبار واصله از شورای عالی انقلاب فرهنگی، عنوان شده بود که این مصوبه برای سال ۱۴۰۳ به بعد است تا زیرساخت‌های این مصوبه آماده شود.

منادی سفیدان تصریح کرد: با توجه به انتقاداتی که نسبت به این مصوبه وجود دارد، این مصوبه هنوز از جانب رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ نشده ولی پس از ابلاغ لازم الاجرا خواهد بود.

وی تأکید کرد: البته حدود یک سال است که بسیاری از دبیرستان‌ها با پیش فرض اجرای این مصوبه دروس تشریحی را با دانش آموز کار می‌کنند و از فضای صرفاً تستی فاصله گرفتند؛ در هر صورت در این نشست تأکید شد تکلیف دانش آموزان باید هرچه سریع‌تر روشن و مصوبه شورا ابلاغ یا رد شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =