میلی‌روبات‌ اریگامی برای تحویل دارو در بدن می‌چرخد

شاید داستان «سفر شگفت‌انگیز» دور از ذهن به نظر برسد، اما با ساخت روبات‌های مینیاتوری که می‌توانند داخل بدن انسان بچرخند، شنا کنند و دارو را توزیع کنند، به زودی به واقعیت تبدیل می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ محققان دانشگاه استنفورد با الهام از هنر ژاپنی تا کردن کاغذ یا اریگامی، یک روبات به اندازه نوک انگشت طراحی کرده‌اند که می‌تواند برای ورود به فضاهای باریک غلت بزند، بچرخد و حتی شنا کند. این روبات با استفاده از آهنربا حرکت می‌کند و داروها را مستقیما به تومور، لخته خون، عفونت یا نقطه درد منتقل می‌کند. آنها ادعا می‌کنند که این میلی‌روبات تحولی در صنعت پزشکی ایجاد خواهد کرد و جایگزین قرص یا تزریق داخل وریدی خواهد شد تا بتواند عوارض جانبی این داروها را کاهش دهد.

در سال 1966 در فیلم کلاسیک سفر شگفت‌انگیر، یک زیردریایی و خدمه آن کوچک می‌شوند و به یک بیمار در حال مرگ تزریق می‌شوند. آنها از طریق رگ‌های او وارد مغز بیمار می‌شوند و با استفاده از تفنگ‌های لیزری، انسداد را از بین می‌برند. به نظر می‌رسد که میلی‌روبات این محققان گامی در جهت محقق شدن این فیلم علمی- تخیلی باشد.

ابعاد این میلی‌روبات حدود 7/8 میلی‌متر است و به یک صفحه مغناطیسی مجهز شده است. به همین دلیل می‌تواند به سرعت روی سطوح صاف و ناهموار یک عضو بدن حرکت کند، در مایعات بدن شنا کند و در حین حمل داروهای مایع به صورت بی‌سیم حرکت کند.

ویژگی‌های منحصر به‌فرد

به گفته محققان دانشگاه استنفورد، برخلاف قرص‌های بلعیدنی یا مایعات تزریقی، دارو تا زمانی که به هدف برسد و سپس یک داروی با غلظت بالا آزاد کند، تحت کنترل قرار می‌گیرد. در واقع، این روبات دارورسانی را به صورت کاملا هدفمند انجام می‌دهد.

با این حال، طراحی پیشگامانه این روبات فراتر از روبات‌های اوریگامی به نظر می‌رسد که فقط از قابلیت تا شدن برای کنترل نحوه شکل‌گیری و حرکت خود استفاده می‌کنند. این روبات به غیر از حرکت مبتنی بر تا شدن، برای انجام اعمال خاصی مانند آزادسازی دارو به روشی مشابه آکاردئون استفاده نمی‌کند.

یکی دیگر از جنبه‌های منحصر به فرد طراحی این روبات، ترکیبی از ویژگی‌های هندسی خاص - از جمله یک حفره بلند در مرکز و شکاف‌های زاویه‌دار در طرفین برای کاهش مقاومت در برابر آب و افزایش کارایی آن است.

محققان می‌گویند: این طراحی باعث ایجاد فشار منفی در روبات برای شنای سریع می‌شود و همچنین شرایط حمل دارو در حال مکش را برایش فراهم می‌آورد.

همانطور که ذکر شد، این ربات از میدان‌های مغناطیسی تغذیه می‌کند تا بتواند حرکت کند. این مساله همچنین باعث می‌شود که در یک لحظه جهت را تغییر دهد. مهم‌تر این است که روبات روش و جهت حرکت خود را بسته به موانعی که در بدن با آنها مواجه می‌شود –از اندام‌ها گرفته تا سیلاب‌های مایع- انتخاب می‌کند. به گفته محققان، روبات تنها با تغییر قدرت و جهت میدان مغناطیسی، می‌تواند 10 برابر طول خود در یک جهش حرکت کند.

گفتنی است که این روبات تحت آزمایش‌های قبل از آزمایش روی حیوانات است و اگر موفق عمل کند در گام بعدی روی بدن انسان تست می‌شود. محققان استنفورد امیدوارند که روبات‌هایشان در نهایت به غیر از دارورسانی، ابزارها یا دوربین‌هایی را به بدن حمل کنند تا از این طریق بتوانند نحوه معاینه پزشکان را متحول کنند.

کد خبر: 1144288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =