درمان دیابت به وسیله سلول‌های بتا پانکراس

محققان بازسازی سلول‌های بتا پانکراس را برای درمان دیابت نوع یک توسعه دادند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان دیابت نوع یک را در موش با استفاده از سلول‌های تی تنظیم‌ کننده سلول‌های بتا پانکراس یا «گیرنده آنتی‌ژن کایمریک(CAR) اختصاصی هدف(Tregs)» با موفقیت درمان کردند و امکان‌پذیری روش خود را برای درمان وضعیت انسانی نشان دادند.

بیشتر بخوانید:

بررسی تمام نشانه‌ها و علائم هشدار دهنده بیماری دیابت نوع ۲

سلول‌های تی گیرنده آنتی‌ژن کایمریک نوعی روش درمان سرطان است که از روش‌های سلول درمانی با پایه ایمونوتراپی و مهندسی ژنتیک جهت بهبود بیماران مبتلا به انواع سرطان‌های خونی با استفاده از سلول‌های خونی خود فرد بیمار استفاده می‌کند.

این تحقیق توسط دکتر خوان کارلوس ژوئوم، استاد و رئیس بخش غدد درون‌ریز، دیابت و متابولیسم در گروه پزشکی و مدیر مرکز تحقیقات دیابت و غدد درون ریز در دانشگاه تولدو اوهایوی آمریکا، انجام شد.

از نظر تاریخی درمان‌های انتقال سلولی با سلول‌های تی سایتوتوکسیک گیرنده آنتی‌ژن کایمریک برای درمان بدخیمی‌های هماتولوژیک موثر بوده است.

ژوئوم و گروه تحقیقاتی وی تلاش کردند یک درمان تجربی به همان اندازه موثر برای دیابت نوع یک را با استفاده از گیرنده آنتی‌ژن کایمریک اختصاصی هدف غیرسیتوتوکسیک و ضدالتهابی تکرار کنند.

هدف از این تحقیق این بود که آیا سلول‌های بتا پانکراس گیرنده آنتی‌ژن کایمریک اختصاصی هدف انسانی نیز می‌توانند سلول‌های بتای پانکراس(هدف) را شناسایی کنند و جزایر پانکراس انسانی(محل زندگی سلول‌های بتا) را در محیط کشت آزمایشگاه زیستگاه خود قرار دهند؛ همان‌طور که در موش‌هایی که تحت درمان گیرنده آنتی‌ژن کایمریک اختصاصی هدف برای دیابت نوع یک قرار می‌گیرند.

محققان یک تا ۲ هفته قبل از عمل پانکراس خون گرفتند و پس از برداشتن لوزالمعده به دلایل بالینی(سرطان یا پانکراتیت) قطعه کوچکی از پانکراس را جمع‌آوری کردند.

محققان ابتدا گیرنده آنتی ژن کایمریک اختصاصی هدف را از نمونه‌های خون جدا کردند و آن را در شرایط آزمایشگاهی گسترش دادند. این سلول‌ها ترکیب شده و با یک نشانگر پروتئین فلورسانس سبز(GFP) اصلاح ژنتیکی شدند.

در مرحله بعدی محققان بافت پانکراس را برای جداسازی از جزایر پردازش کردند؛ سپس مناطق پانکراس انسانی را با سلول‌های بتا یا همان گیرنده آنتی‌ژن کایمریک اختصاصی هدف کشت دادند.

در عرض ۲۴ ساعت میکروسکوپ هم‌کانون مهاجرت موفقیت‌آمیز پروتئین فلورسانس سبز مثبت یا همان گیرنده آنتی ژن کایمریک اختصاصی هدف را به جزایر پانکراس نشان داد. علاوه بر این گیرنده آنتی‌ژن کایمریک اختصاصی هدف هنگام تماس فیزیکی با جزایر پانکراس در ۷۲ ساعت بعدی به‌دطور قابل‌ توجهی تکثیر شد.

ژوئوم گفت: درمان ما اولین درمان موفقیت‌آمیز سلول بتا پانکراس با گیرنده آنتی‌ژن کایمریک اختصاصی هدف خاص برای دیابت نوع یک در مدل موش انسانی شده که شباهت زیادی به بیماری انسان دارد. بر اساس داده‌های آزمایشگاهی موش‌ها و انسان‌ها ما معتقدیم که درمان با سلول‌های بتا پانکراس یا همان گیرنده آنتی‌ژن کایمریک اختصاصی هدف امکان بازیابی و بازسازی سلول‌های بتا را در بیماران دیابت نوع یک انسانی نیز فراهم می‌کند.

یافته‌های این تحقیق در نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در آتلانتا جورجیا ارائه شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1144292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =