شیوه جدید برگزاری کنکور به‌نفعِ دانش آموزانِ مرفه/ اغلب نفرات برتر کنکور در مدارس غیردولتی و تیزهوشان تحصیل می‌کنند

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران با بیان اینکه در شیوه جدید برگزاری کنکور دانش آموزان از طبقات مرفه با معدل مناسب در کنکور و رشته‌های دانشگاه پذیرفته می‌شوند، گفت: اغلب نفرات برتر از مدارس غیردولتی و مدارس دولتی تیرهوشان هستند.

امیرعلی سامخانیان، مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تغییرات اعمال شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی در نحوه برگزاری کنکور گفت: در شیوه جدید برگزاری کنکور باید به این امر تاکید داشت که در مدارس خاص دانش آموزان به‌دلیل آموزش برتر نمرات بالا کسب می‌کنند.  

وی افزود: بی‌شک دانش آموزان از طبقات مرفه اجتماعی با معدل مناسب در کنکور و رشته‌های مناسب دانشگاه پذیرفته می‌شوند و همین مقوله با تحقق عدالت آموزشی منافات دارد. شاید تصمیم سازمان سنجش این است که بخواهد مافیای کنکور را از بین برده و به سمت آزمون‌های تشریحی حرکت کند. حال این سوال مطرح است که دانش آموزان به‌دلیل عدم برخورداری از امکانات چه اقدامی باید در دستور کار قرار دهند؟

نفرات برتر کنکور در کدام مدارس تحصیل می‌کنند؟

به گفته وی در سال گذشته بر اساس نتایج سازمان سنجش اغلب رتبه‌های برتر کنکور برای مدارس برتر تحصیل کرده بودند. اغلب نفرات برتر در کنکور از  مدارس غیردولتی و مدارس دولتی تیرهوشان بودند .

 سامخانیان با بیان اینکه کنکور کاملا تجاری و صنعتی است، تاکید کرد: دانش آموزان باید بتوانند از فرصت‌های مناسب و مساوی با دیگر هم سن و سالانشان برخوردار باشند. برای مثال یک دانش آموز با ضریب هوش متوسط در یک محیط غنی رشد کرده و فضاهای یادگیری یکی از اولویت‌ها در روند یادگیری محسوب می‌شود.

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران ادامه داد: تغییرات در روند برگزاری و کیفی‌سازی کنکور در شرایطی اعمال می‌شود که هنوز روند محتویات درسی، شیوه  و کیفیت آموزش همچون گذشته اعمال می‌شود.

سامخانیان اظهار کرد: همیشه این مقوله مطرح است که امروز عصر مهارت آموزی است و در آینده تمامی مشاغل دیجیتال می‌شود و هر دانش آموز باید یک مهارت را بیاموزد. برای مثال این مقوله در دوره ابتدایی پر رنگ و در دوره متوسطه دوم فقط دغدغه همگان کنکور شده و تمرکز بر روی دانشگاه‌های خاص است.

مافیای کنکور در برگزاری آن تاثیرگذار است

سامخانیان گفت: تمامی مسئولان در زمینه تغییر و تحولات در سیستم آموزش و مهارت آموزی دغدغه‌مند یا در پی ایجاد فاصله در سیستم آموزش از شیوه حافظه مدار هستند و عملا اتفاقی نیافتاده است. هنوز مافیای کنکور بر روند برگزاری این آزمون و تصمیمات آن تاثیرگذار است.

دانش آموزان هیچ‌گونه آمادگی برای برگزاری آزمون‌های حضوری نداشتند

مدیر متوسطه دوم مدرسه سما پاسداران ادامه داد: آموزش و پرورش آزمون‌ها را حضوری  برگزار کرد و اضطراب آزمون به شدت دانش آموزان را تحت تاثیر قرار داد، چون هیچ‌گونه آمادگی برای برگزاری آزمون‌های حضوری از سوی دانش آموزان وجود نداشت و آنها به شکل آنلاین درس می‌خواندند. آموزش‌های آنلاین تهدید نیست، بلکه فرصتی برای دریافت دیگر خدمات آموزشی همچون برگزاری کلاس‌های مکمل است.

محتوای کتاب‌های درسی برای آینده دانش آموزان کاربرد ندارد

وی تاکید کرد: در کنار فعالیت‌های آموزشی انجام فعالیت‌های جمعی از اهمیت برخوردار است، چون جو روانی مثبت از کیفیت مناسب برخوردار و  مسائل مناسب و راهگشا برای آینده دانش آموزان در محتوای درسی یافت نمی‌شود. اغلب یک بسته آموزشی بدون در نظر گرفتن زیست بوم و حتی زبان در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1144337

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =