تربیت نیروی انسانی بومی و متخصص، هدف طرح آمایش دانشگاه آزاد/ ۱۵ هزار دانشجو تحت آموزش تخصصی قرار می‌گیرند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده از طریق طرح آمایش استان‌ها، امکان آموزش و ساماندهی حدود ۱۵ هزار دانشجو فراهم شده و این اقدام نقش بسزایی را در اشتغالزایی استان خوزستان و استفاده از منابع موجود ایفا می‌کند.

علی افروس، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به محورهای تعیین شده در سند آمایش استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی که مبتنی بر تقویت قوه عاقله توسط دانشگاه و درگیری دانشجویان با مسائل جاری کشور است، گفت: در این طرح به دنبال آن هستیم تا با بررسی مسائلی همچون نرخ رشد جمعیت دانش آموزشی و دانشجویی، ظرفیت‌های بالقوه شهرستان‌ها و  طرح‌ها توسعه‌ای معین شده برای استان‌ها بتوانیم روندهای توسعه را بر اساس طرح آمایش تعیین، تحلیل و بررسی کنیم و با برآورد درست ونیازسنجی صحیح، رشته‌های دانشگاهی مورد نیاز را در واحدهای هر شهرستان تعریف و ارائه کنیم.

وی افزود: اولین واحدی که شروع به اجرای دستورالعمل‌های مرتبط  با طرح پویش کرد، واحد هرمزگان  است و در استان خوزستان  مباحثی پیگیری و اجرا شده که گزارشات آن را برای سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسال شده است.

افروس ادامه داد: ما بر اساس دستورالعمل ابلاغی، اموری را که نیاز به برآورد و جمع آوری داده‌ها داشته پیگیری کردیم؛ از همین رو آمار مربوط به نرخ رشد جمعیتی، روند فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، رشته‌های موجود در واحدهای شهرستان‌ها و برنامه‌های آتی استان جمع آوری و طرحی آمایشی متناسب با موارد مذکور آماده و برای سازمان مرکزی دانشگاه ارسال شد.

امکان انجام فعالیت‌های متنوع در استان خوزستان

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان خوزستان گفت: این استان به دلیل پهناور بودن و گسترش تنوع فعالیت‌های موجود، طیف وسیعی از خدمات و ظرفیت‌های قابل بهره‌برداری دارد. برای مثال در بعضی مناطق همچون امیدیه طرح‌های آمایشی بیشتر در حوزه نفت است. در بعضی دیگر از مناطق همچون ماهشهر، طرح‌های توسعه‌ای عمدتاً در حوزه پتروشیمی تعریف شده و در برخی شهرهای شمالی‌تر استان همچون د دزفول و شوشتر گردشگری رواج دارد. همچنین در مرکز استان به علت وسعت استان، در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی، نفت و گاز، محیط زیست و کشاورزی و موارد دیگر امکان تعریف رشته‌های متناسب گسترده‌ای وجود دارد.

رشته‌های تحصیلی متناسب با ظرفیت دانشگاه شناسایی شده است

وی ادامه داد: رشته‌های مورد نیاز و متناسب با ظرفیت‌های شناسایی شده در واحدهای مرتبط شهرستان‌ها وجود دارد؛ با اینکه بحث جابجایی رشته‌ها خیلی مورد استقبال سازمان مرکزی دانشگاه به شکل گسترده نیست، اما در برخی مواقع رشته‌های بین واحدهای شهرستانی خود داریم که اگر مشاهده کنیم تقاضای کافی برای آن رشته‌ها در آن واحد وجود ندارد، با بررسی نیاز دیگر واحدها بر اساس طرح آمایش، کد رشته‌ها را جابجا خواهیم کرد.

افروس افزود: رشته‌هایی که نیازسنجی شده اما در واحدهای ما ارائه نمی‌شود، با توجه به ظرفیت هیات علمی و امکانات واحدها، رشته‌های جدید را تعریف می‌کنیم. برای مثال در شهرستان سوسنگرد میادین نفتی شناسایی و فعالیت‌های مرتبط برای بهره‌برداری از آنها آغاز شده است و ما هم در صدد تعریف رشته‌های جدید برای آن هستیم.

طرح آمایش در مساله اشتغالزایی فارغ التحصیلان دانشگاه تاثیرگذار است

عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: طرح آمایش قطعا می‌تواند در مسئله اشتغال‌زایی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه تاثیر داشته باشد، چرا که به دلیل بومی گزینی، قریب به ۸۰ درصد استخدامی‌ها از جوانان بومی مناطق و شهرستان‌ها در الویت استخدام و اشتغال هستند و با توجه به ظرفیت‌های بالقوه موجود در استان، تعریف رشته‌های جدید متناسب با ظرفیت‌ها می‌تواند به تربیت نیروی انسانی بومی متخصص و کارآمد منجر و موجب ارتقاء و بهبود وضعیت اشتغال و بهره برداری از منابع موجود شود.

وی درباره تعاملات فرا دانشگاهی درباره پیشبرد این طرح گفت: برای بحث آموزش و مهارت افزایی دانشجویان، ما ارتباطات بسیار گسترده‌ای با مجموعه‌های خارج دانشگاهی و سازمان‌های مختلف گرفتیم. برای مثال انعقاد تفاهم‌نامه چند جانبه‌ای با تامین اجتماعی، اداره کل کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و دانشگاه در دستور کار قرار گرفته و حدود ۶ جلسه  در این خصوص برگزار شده است.

افروس تاکید کرد: این سازمان‌ها نیازمند ابلاغیه از سوی مجموعه‌های بالادستی خود هستند که نیازمند تعامل و مذاکرات سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار و رفاه اجتماعی است تا امکان امضای این تفاهمات برقرار شود. به جز سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی، ما در حال مذاکره با استارت‌آپ‌ها، شرکت‌ها و مجموعه‌های مشغول به فعالیت در استان هستیم تا از ظرفیت آنها برای آموزش و اشتغالزایی دانشجویان بهره‌مند شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان افزود:  تاکنون حدود ۳۰ درصد از اهداف و برنامه‌های تعیین شده  در طرح ماموریت‌گرایی مبتنی بر آمایش دانشگاه آزاد اسلامی در استان خوزستان پیشرفته است، اما برای انجام بخشی از امور نیاز به هماهنگی‌های گسترده‌تری است.

 پایان‌نامه‌ها ذیل نظام موضوعات مشخص شده تهیه شود

افروس گفت: هم اکنون نیاز داریم تا با فرهنگسازی و توجیه دقیق‌تر اساتید، آنها را به سمتی سوق دهیم که پایان نامه‌های آنها ذیل نظام موضوعات مشخص شده تعریف شود و در بحث گسترش رشته‌ها به زمان بیشتری برای قانع کردن وزارت علوم نیاز داریم. ما پیش بینی می‌کنیم که از طریق این طرح امکان آموزش و ساماندهی حدود ۱۵ هزار دانشجو فراهم شود و نقش بسزایی را در اشتغالزایی استان و استفاده از منابع موجود ایفا می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144352

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =