جای خالی آموزش فرهنگ شهروندی در دانشگاه‌های ایران/ میزان هزینه‌کرد تحصیلی خانواده‌های مرفه ۶۰ برابر بیشتر از سایر خانواده‌ها است

رئیس انجمن SPE دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: میزان هزینه‌کرد خانواده‌های مرفه تهرانی برای فرزندانشان در مقایسه با سایر خانواده‌ها ۶۰ برابر بیشتر است.

میلاد کامران محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که چندی پیش اخباری در رسانه‌ها منتشر شد که اغلب دانشجویان دانشگاه‌های برتر از اقشار مرفه جامعه هستند، اظهار کرد: براساس آمار، خانواده‌های مرفه در تهران ۶۰ برابر بیشتر از سایر خانواده‌ها برای تحصیل فرزندان‌شان هزینه می‌کنند. به همین دلیل، کاهش آموزش دولتی در کشور سبب ضایع شدن حق تعداد زیادی از افراد جامعه می‌شود.

رئیس انجمن SPE شاخه دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این که کشورهای پیشرفته هزینه‌های بسیار سنگینی برای امور آموزشی صرف می‌کنند، افزود: به همین دلیل، این کشورها بیشترین بهره‌برداری را در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی و فناوری دارند. به عنوان مثال آمریکا بیشترین تعداد دانشگاه‌های برتر را در خود دارد و همچنین جایگاه نخست فناوری جهان را هم از آن خود کرده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع دیگر این است که جای دروسی مانند فرهنگ شهروندی، فرهنگ زندگی شهری، فرهنگ احترام به حقوق دیگران در دانشگاه‌های ایران خالی است. برخی واحدهای درسی مانند آیین زندگی هم با توجه به هرج و مرج زیادی که در جامعه ما وجود دارد، به نظر می‌رسد راهگشا نبوده‌اند.  

کامران روزآمد نبودن امکانات دانشگاهی را یکی دیگر از مشکلات آموزش در کشور دانست و تصریح کرد: به طوری که یک دانشگاه دکتری یا پسادکتری نمی‌تواند امکانات مورد نیاز خود را تهیه کند، برای استفاده از امکانات موجود هم مجبور است تعهد بدهد.

رئیس انجمن SPE مهندسی شیمی شاخه دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر این که مدرک‌گرایی از جمله مشکلات جامعه ماست، گفت: به نظر من باید از مردم و مسئولان بپرسیم که چرا داشتن مدرک تا این حد ارزشمند به حساب می‌آید؟! همچنین بپرسیم که چرا فارغ‌التحصیلان دبیرستان خود را ملزم می‌دانند که باید وارد دانشگاه شوند؟! چرا خانواده‌ها این نیاز را برای جوانان ایجاد می‌کنند که لازم است در رشته‌هایی محدود مانند پزشکی و مهندسی تحصیل کنند؟!

تنها ۱۰ درصد افراد در کشورهای پیشرفته وارد دانشگاه می‌شوند

وی با بیان این که پذیرش دانشجو در کشور ما بدون استعدادسنجی افراد و نیازسنجی جامعه انجام می‌شود، افزود: این موضوع سبب ایجاد بحران در جامعه ما شده است. به طوری که تعداد زیادی از دانشجویان رشته خود را بر اساس نظر خانواده یا موقعیت اجتماعی رشته انتخاب کرده‌اند، نه بر اساس توانایی‌های خود. در حالی که آمارها نشان می‌دهد در کشورها پیشرفته، تنها ۱۰ درصد افراد وارد دانشگاه می‌شوند و مابقی جوانان از ۱۸ سالگی وارد بازار کار می‌شوند. همچنین اغلب دانشجویان دانشگاه‌های برتر مانند هاروارد و استنفورد را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند.

کامران با اشاره به این که مدرک‌گرایی در جامعه ما ریشه دوانده، به طوری که برای مشاغل ساده دولتی لازم است افراد حتما فوق دیپلم یا لیسانس داشته باشند، یادآور شد: لازم است فرهنگ‌سازی شده و خانواده‌ها متوجه شوند که داشتن مدرک دانشگاهی برای همه افراد جامعه ضروری نیست تا فشار کمتری را بر فرزندان خود وارد کنند.

رئیس انجمن SPE مهندسی شیمی شاخه دانشگاه شهید چمران اهواز در پایان با تصریح بر این که متوازن نبودن نیاز بازار و جامعه و آموزش‌های دانشگاهی در کشور ما بحران آفریده است، اظهار کرد: یکی از دلایل ایجاد شدن این بحران این است که دانش‌آموزان بر اساس رشته انتخابی خود به باهوش و کم هوش تقسیم می‌شدند. این تفکر القا می‌شد که اگر باهوش هستید باید در رشته ریاضی تحصیل کنید. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1144382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =