دمای هوای ۴۲ درجه‌ای در انتظار تهران

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه دمای هوا تا نیمه اول مرداد بین ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از حد نرمال خواهد بود اظهار کرد: امسال تابستان خنکی نداریم و گرایش دما به بیش از حد نرمال است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، احد وظیفه درباره میزان بارش و وضعیت دمای خرداد اظهار کرد: دمای هوای خرداد در مقایسه با بلندمدت در تمام نقاط کشور ۱.۵ درجه بیش از حد نرمال  و بارندگی نیز کمتر از حد نرمال بوده است.

وی در ادامه اظهارکرد: غالب نقاط کشور در نیمه اول تیرماه تا نیمه دوم مردادماه بدون بارش خواهند بود و تنها بخش‌های کوچکی همچون سیستان و بلوچستان، منطقه ارسباران، شمال آذربایجان غربی تا شمال آذربایجان شرقی و در برخی مواقع اردبیل بارندگی خواهند داشت و باقی مناطق کشور تقریبا بارندگی نخواهند داشت. به‌طور کلی در تابستان انتظار بارندگی در کشور به جز در دو منطقه سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان را نداریم.

بیشتر بخوانید

هواشناسی ایران / افزایش ارتفاع موج تا ۲ متر در سواحل جنوبی کشور

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: پدیده مورد انتظار دیگر طی تابستان، بارش‌های سیل آسایی است که در هندوستان و پاکستان رخ می‌دهد و در برخی مواقع این سیستم‌ها به سمت شرق کشورمان کشیده شده و در ساعات بعد از ظهر نواحی شرقی کشور را با توفان‌های تندری و رگبار تحت تاثیر قرار می‌دهند که منجر به سیل نیز می‌شود.

وی افزود: میزان بارش‌ها به الگوی اقلیمی مناطق مربوط و ممکن است که در سایر نقاط کشور بارش‌ها بندرت اتفاق افتد ولی در دامنه‌های زاگرس بارش‌هایی به صورت رگبار و رعد و برق‌های پراکنده داشته باشیم.

به گفته وظیفه بعد از مرداد، در نیمه دوم شهریور سیستم‌هایی از غرب وارد کشور می‌شوند و شمال آذربایجان‌غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گاهی گلستان تحت تاثیر این سیستم‌ها قرار می‌گیرند و این سیستم‌ها می‌توانند وقوع رگبار و رعد و برق در استان‌های شمال کشور را ایجاد کنند که در گذشته نیز موجب سیل‌های مهیب شده است.
وی درباره دمای کشور اظهارکرد: طبق پیش‌بینی‌های فصلی از ابتدای سال آبی تاکنون دمای کشور۱ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد به‌ویژه در نیمه‌غربی کشور بیش از حد نرمال و در نیمه شرقی کشور ۰.۵ تا ۱ درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال برآورد شده است.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: از تیرماه نیمه غربی کشور و استان‌هایی که در مجاورت زاگرس هستند و شمال غرب کشور دمایی بین ۱ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد را تجربه خواهند کرد و بیشترین میزان دما را از نیمه دوم تیر تا نیمه اول مرداد خواهیم داشت. به‌طور کلی تمام کشور دمایی بین ۱ تا ۱.۵ درجه بیش از حد نرمال را تجربه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بالاترین دمای تهران طی نیمه دوم تیر تا مرداد ۴۲.۶ درجه سانتیگراد و  در نهایت به مدت یک روز خواهد بود، اظهار کرد: طبق اقلیم و الگوی بلندمدت، گرم‌ترین نقاط کشور در عرصه‌ جنوبی کشور قرار دارند و استان‌های بوشهر، جنوب فارس، استان خوزستان، جنوب استان ایلام و هرمزگان گرم‌ترین استان‌های کشور هستند و هرچه به عرصه‌ شمال کشور نزدیک‌تر می‌شویم دما نیز کاهش می‌یابد.

وظیفه ادامه داد: مناطقی همچون یزد، اصفهان و قم نیز به دلیل شرایط اقلیمی خشک دمای هوای بالایی دارند.

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی افزود: میانگین دمای کشور در مناطقی همچون کرمانشاه، لرستان، تهران، البرز و قزوین و تمام استان‌هایی که در غرب، جنوب غرب و شمال غرب قرار دارند در تیر  و مرداد بین ۱ تا ۱.۵ درجه  سانتیگراد بیش از حد میانگین دما در این ماه خواهد بود که این شرایط مربوط به تغییر الگوها و پیوندهای بزرگ‌مقیاس است.

وظیفه در پایان تصریح کرد:امسال تابستان خنکی نداریم و از نظر دمایی تابستانی معمول با گرایش دمای کمی بالاتر از نرمال خواهد بود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1144411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =