طهرانچی: توجه به منابع انسانی مهم‌ترین اولویت دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم است

طهرانچی با کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار دیدار کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سفری دوروزه به استان خراسان رضوی، عصر امروز با حضور در واحد سبزوار، در جلسه‌ای صمیمانه با اعضای هیأت علمی و کارکنان این واحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر طهرانچی در این نشست سه ساعته، به تشریح برنامه‌ها و سیاست‌های راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت و گفت: بسیار خرسندم که فرصتی به دست آمد تا در واحد سبزوار که دارای قدمت طولانی و ظرفیت‌های بسیار است، حضور یابم. واقعیت این است که اکنون دانشگاه آزاد اسلامی وارد چهل سالگی دوم خود شده است و سازمان‌ها وقتی دوره عمر را طی می‌کنند، اگر نسبت به تحولات سریع اقتصادی، اجتماعی و فناورانه حساس نبوده و از آن مراقبت نکنند، به پایان عمر خود و ورشکستگی نزدیک می‌شوند، چرا که این تغییرات به سرعت اتفاق می‌افتد و اگر همراهی با آن وجود نداشته باشد، زندگی هر سازمانی محکوم به فناست. از این رو دانشگاه آزاد اسلامی در چله دوم حیات و فعالیت خود، به تغییر رفتار سازمان توجه ویژه دارد و به سمت حل مسائل حرکت می‌کند.

وی با اشاره به شرایط دشوار دانشگاه آزاد اسلامی در دوره چهارساله گذشته، اظهار کرد: زمانی که مسئولیت دانشگاه را تحویل گرفتم، درآمد دانشگاه آزاد اسلامی سه سال پیاپی کاهش پیدا کرده بود و شرایط سختی در آن حاکم بود، اما با یاری خداوند متعال و انضباط بخشی و رفتار معقول، توانستیم درآمد دانشگاه را به دوبرابر افزایش دهیم و این در حالی است که حتی یک مترمربع از زمین‌های دانشگاه را نفروختیم و به سمت تعدیل نیرو نیز نرفتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: رویکرد این دانشگاه باعث شد روند کاهش جمعیت دانشجویی که سالانه ۱۵۰ هزار نفر بود، اکنون به روند مثبت رسیده و در دو سال اخیر سالانه صدهزار نفر به جمعیت دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه شده است.

رویکرد ما در دوره دوم چهل سالگی این دانشگاه، توجه به منابع انسانی است

دکتر طهرانچی توجه به منابع انسانی را مهمترین اولویت دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم برشمرد و گفت: در دوره اول دانشگاه آزاد اسلامی گسترش ساختمان بود. رویکرد ما در دوره دوم چهل سالگی این دانشگاه، توجه به منابع انسانی است و قرار نیست منابع دانشگاه را صرف ساخت‌وساز کنیم؛ بلکه این منابع صرف نیروی انسانی دانشگاه خواهد شد.

وی با اشاره به طرح مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: این طرح به طور جدی در دستورکار دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد و تاکنون بنده دو جلسه با وزیر مسکن و شهرسازی و دکتر صابونی نیز چهار جلسه با مدیران کل و مشاوران این وزارتخانه داشته است. مذاکراتی با رئیس‌جمهور نیز داشته‌ایم و موضوع طرح مسکن دانشگاه آزاد اسلامی در شورای عالی مسکن مطرح شده است. تأخیر در انجام این پروژه به دلیل موانع خارج از دانشگاه است که ان‌شاءالله این موانع به زودی برطرف و طرح مسکن کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اجرایی خواهد شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی این دانشگاه گفت: حقوق کارکنان در سال جدید حداقل ۲۱ درصد و به طور میانگین ۳۶ درصد افزایش یافته است به طوری که این افزایش حداقل یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و به طور میانگین حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. حداقل افزایش حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه نیز ۱۶ درصد و به طور میانگین ۳۳ درصد بوده است. همچنین حق جذب واحدها نیز براساس عملکرد واحد و سوددهی یا زیاندهی آن، از ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان است.

در مسیر جدید دانشگاه آزاد اسلامی بر درک اثرات بازتابی دانشگاه و جامعه تأکید داریم

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به مسیر چله دوم این دانشگاه، اظهار کرد: ما در مسیر جدید دانشگاه آزاد اسلامی بر درک اثرات بازتابی دانشگاه و جامعه تأکید داریم و معتقدیم باید رابطه بازتابی میان دانشگاه و جامعه برقرار باشد؛ یعنی دانشگاه سخن جامعه را بشنود. برای تحقق این هدف، باید واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی پای کار بیایند و در رویکرد این دانشگاه تغییر و صیرورت به وجود آوریم؛ همانطور که صیرورت دائمی در دانش یکی از مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاه‌ها بود. حیات دانشگاه آزاد اسلامی به تحول است و اگر تحول در این دانشگاه صورت نگیرد، حیات آن پایدار نخواهد بود، بنابراین برای ایجاد تحول در دانشگاه آزاد اسلامی، اقدام به تدوین سند تحول و تعالی کرده‌ایم.

پیاده‌سازی الگوی دوم دانش از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی است

طهرانچی پیاده‌سازی الگوی دوم دانش را از دیگر برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و افزود: تغییر در رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی و توجه به صیرورت دائمی، ارتباط مبنایی و فکری دارد. بنابراین دانشگاه باید علاوه بر تربیت قوه عاقله، به جامعه ملی و جهانی نیز توجه داشته باشد و مسائلی که در دانشگاه طرح می‌شود، برگرفته از واقعیت عینی باشد. مسئله‌سازی در دانشگاه کار بیهوده‌ای است و ما باید به دنبال مسئله‌یابی باشیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های نسل اول ناقص و تک‌بعدی بود و تنها به حوزه دانش توجه داشت. بعد از آن، وارد عرصه جدیدی شد و فعالیت‌های دانشگاه موضوعیت پیدا کرد و دانشگاه به شهر و محیط اطراف خود نیز توجه کرد. اما در نسل جدید دانشگاه، با مفهومی به نام کاربست مواجهیم که در آن دانشگاه باید برای حل مسائل شهرها نسخه بپیچد و راه‌حل‌های علمی ارائه کند. بنابراین ما در دانشگاه آزاد اسلامی به هر سه بعد دانشگاه یعنی «دانش»، «موضوع» و «کاربست» توجه داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر لزوم توجه و رابطه واحدهای دانشگاهی با محیط پیرامونی خود، گفت: واقعیت این است که دیگر دوره مدرک‌گرایی و صدور مدرک در دانشگاه به پایان رسیده است و اکنون دانشگاه‌ها باید به موضوع فناوری توجه داشته باشند. واحد سبزوار باید با مسئله‌یابی و شناخت از محیط خود، بداند که چه مهارت‌های جدید و صنایع نوآور باید ایجاد کند. تربیت قوه عاقله شامل تربیت اقتصادی، حرفه‌ای، زیبایی‌شناختی و هنر، زیستی و بدنی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی و رفتاری است و دانشگاه باید به تمامی این ابعاد در تربیت جوانان توجه داشته باشد.

وی با اشاره به نظرسنجی از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار درخصوص میزان رضایت از اساتید و کارکنان این واحد، تصریح کرد: وظیفه‌شناسی کارمند نوعی آموزش اجتماعی به جوانان است. درمقابل این رفتار، برخورد غلط در نظام اداری نیز یک آموزش غیرمستقیم منفی است. اثرات آموزش غیرمستقیم در محیط دانشگاه کمتر از آموزش مستقیم اساتید در کلاس‌ها نیست. از این رو باید به تکریم و رفتار مناسب با دانشجویان توجه ویژه داشت.

طهرانچی تعلیم و تربیم اقتصادی حرفه‌ای، توجه به حوزه فناوری و سرمایه نیروی انسانی و همچنین کنش‌های اقتصادی اجتماعی مردم را سه موضوع موردتوجه دانشگاه برشمرد و گفت: واحد سبزوار همچون دیگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی دارای جمع نخبگانی از اعضای هیأت علمی و کارکنان است، بنابراین اگر کنش‌های اقتصادی اجتماعی مردم را تحت نظر نداشته باشد، شکست می‌خورد. با توجه به این موضوع، باید آمایش‌پایه مسائل را ببینیم و بدانیم که در شهرها چه خبر است. سبزوار دارای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت است و در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی و سند آمایشی استان، میزان تأثیر فناوری و نقش دانشگاه آزاد اسلامی در این شهر دیده شده است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه حل مسئله دانشگاه را با جامعه آشتی می‌دهد، گفت: باید ارتباط بین تربیت قوه عاقله و حل مسئله در جامعه برقرار باشد؛ بنابراین مدیر دانش یعنی تشخیص نیاز بین جامعه و تبدیل دانش ضمنی به دانش مستند و درنهایت رسیدن به حل مسئله. واحد سبزوار در گذشته ۲۰۰ نفر ورودی مقطع کارشناسی رشته صنایع غذایی داشت اما اکنون چه شده که این رشته با کاهش دانشجو مواجه شده است. با درک این اتفاقات، لازم است این واحد دانشگاهی تغییر جهت داده و فضا را اصلاح کند چرا که دیگر راه حل پایداری دانشگاه، آموزش صرف نیست. برای احیای این رشته و توجه به حوزه صنایع غذایی، می‌توانیم دانشکده ای تحت عنوان غذای سالم یا «غذای طیب» داشته باشیم، چرا که این عناوین بهتر و عامه‌پسندتری نسبت به دانشکده صنایع غذایی هستند و دانشگاه می‌تواند با این تغییر رویکرد، اقبال جوانان را به این رشته جذب کند.

وی با تأکید بر لزوم توجه واحدها به ظرفیت‌های ملی، اظهار داشت: اخیراً قانون جهش تولید که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، بر این موضوع تأکید دارد که کارخانجات بزرگ باید نیروگاه‌های خورشیدی احداث کنند. از این رو کنسرسیومی از دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان برای اولین بار در تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی در پروژه احداث نیروگاه ۴۰ مگاواتی خورشیدی گل گهر به عنوان پیمانکار شرکت کرد و این برای نخستین بار است که دانشگاه آزاد اسلامی در یک مناقصه شرکت کرده، ضمانت نامه ارائه داده و طرح علمی و پژوهشی برای یک مجتمع بزرگ صنعتی و معدنی تدوین کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: واقعیت این است که آموزش دیگر کششی برای تأمین افزایش حقوق کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه را ندارد و دانشگاه باید به سمت فناوری‌های گسترده مردمی حرکت کند و باید به میزان درآمدهای شهریه ای، درآمد غیرشهریه‌ای از این محل داشته باشیم؛ البته درآمد از محل اجاره زمین و ساختمان برای ما قابل قبول نیست بلکه درآمدهای غیر شهریه ای دانشگاه باید از طریق فناوری‌های گسترده مردمی باشد.

طهرانچی به ۶۹ هدف و ۵۰۰ اقدام در قالب ۱۰ بسته کاری سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: براساس این سند، دانشگاه را با ارتباط با جامعه مدیریت خواهیم کرد و معتقدیم باید در صحنه نظری و میدان دانشگاه را در مسیر درست هدایت کنیم. برای تحقق این هدف، باید از تشکیل هسته‌های فکری برای تحول، کانون دانشگاه و جامعه، تعاملات حل مسئله و برنامه علمی به دانشکده حضوری برسیم. دانشگاه آزاد اسلامی باید تبدیل به یک سازمان حل مسئله شود.

وی تحول در آموزش، پژوهش، فرهنگی، اقتصاد دانشگاه و نحوه نگاه به مسائل گسترده دانشگاه در فضای مجازی و حقیقی را پنج چرخش تحول‌آفرین در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی برشمرد و تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در این چرخش‌ها، به دنبال یاددهی به جای یادگیری، علم تعالی‌بخش، آموزش عمیق، آموزش کاربردی، علم فایده‌محور و اقبال اجتماعی است و معتقدیم که آموزش عالی ایران تکان نخواهد خورد و متحول نخواهد شد مگر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی متحول شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه این نشست، به سؤالات، پیشنهادات، دغدغه‌ها و... کارکنان و اعضای هیأت علمی واحد سبزوار در فضایی صمیمانه پاسخ گفت.

لازم به ذکر است در دیدار طهرانچی با اعضای هیأت علمی و کارکنان واحد سبزوار، علی سروری مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها، مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی، سعید صابونی رئیس مرکز عمران دانشگاه، محمد علی‌اکبری سرپرست باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اشرفی رئیس مرکز جذب و امور هیأت علمی دانشگاه و قاسمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار حضور داشتند.

سروری

علی سروری مجد در ابتدای این نشست، با اشاره به گفت‌وگو و نظرسنجی از دانشجویان، کارکنان و اعضصای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار پیش از سفر رئیس دانشگاه به این واحد، گفت: برای تهیه این گزارش میدانی، با ۴۰ نفر از اساتید، ۱۶ نفر از کارکنان و ۱۸۰ نفر از دانشجویان واحد سبزوار تماس گرفته شد و درخصوص موضوعات مختلف در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، حقوق کارکنان و... نظرسنجی صورت گرفت که جمع‌بندی این گزارش به رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ارائه شد.

مرادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد نیز با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: این سند مسیری مبتنی بر رسالت اصلی دانشگاه را برای مدیران مشخص کرده است. دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی با دارا بودن ۶۰ هزار دانشجو، بیش از ۲۰۰ عضو هیأت علمی و ۲۱۰۰ کارمند، براساس این برنامه، اولویت‌ها و برنامه تحولی دانشگاه را مشخص کرده است.

قاسمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار نیز به رشد ۲۹ درصدی جمعیت دانشجویی این واحد اشاره و اظهار کرد: امسال نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد و نسبت به سال ۱۳۹۹ بیش از ۳۹ درصد رشد در جذب دانشجویان جدیدالورود داشته‌ایم. همچنین درآمد غیرشهریه‌ای دانشگاه نیز ۴۰۰ درصد رشد داشته است که این عدد سال آینده افزایش خواهد یافت. همچنین در بخش مقالات علمی نیز شاهد رشد ۴۳ درصدی بوده ایم.

دانشگاه آزاد

لازم به ذکر است دکتر طهرانچی پیش از حضور در جلسه دیدار با کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، با حضور در یادمان شهدای گمنام واحد سبزوار، به مقام شامخ شهدای آرمیده در این واحد دانشگاهی ادای احترام کرد. دکتر طهرانچی همچنین از بخش‌های مختلف مجموعه آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های واحد سبزوار بازدید و با مسئولان این بخش‌ها دیدار و گفت‌وگو و پیشنهاداتی درخصوص ارائه بهتر خدمات پژوهشی و فعالیت در حوزه صنایع غذایی کرد.

انتهای پیام

کد خبر: 1144431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =