فواید شوید که باید بدانید!

شوید علاوه‌بر طعم و عطر بی‌نظیرش، دارای خواص بی‌شمار بوده و همچنین شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان است.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، شوید علاوه‌بر طعم و عطر بی‌نظیرش، دارای خواص بی‌شمار بوده و همچنین شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوان است. شوید با داشتن آنتی اکسیدان فراوان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از سرطان نقش به سزایی دارد.

همچنین شوید می‌تواند باعث کاهش کلسترول نیز شود. شوید با وجود کالری بسیار کم یعنی چیزی در حدود ۴۳ کالری در هر ۱۰۰ گرم مواد مغذی بسیاری دارد و سرشار از ویتامین A و ویتامین C است؛ همچنین این گیاه دارای مقادیر زیادی از ویتامین B6، آهن، منیزیم و فولات نیز است.

در کنار دارا بودن انواع ویتامین‌ها، شوید دارای مواد طبیعی، ترکیبات دیگری هم در آن دیده می‌شود که خواص ضدمیکروبی دارند. این سبزی سرشار از کلسیم بوده و مصرف آن موجب تقویت دندان‌ها و استخوان‌ها می‌شود. همچنین از برگ‌ها و تخم‌های این گیاه به خاطر دارا بودن خواص ضدمیکروبی، برای خوشبوکردن و طراوت دهان نیز استفاده می‌شود.

خواص روغن شوید

روغن شوید نیز مانند همه انواع کاربردهای شوید، یکی از مفیدترین مواد مؤثر در سلامتی ما است. این روغن نیز خواص مشابهی از جمله خاصیت ضد نفخ، ضدعفونی کننده، شیر آور ، تسهیل کننده گوارش و ضداسپاسم دارد و این خواص روغن شوید آن را به بهترین داروی شفابخش برای درمان بیماری‌های مختلفی مانند عفونت‌های قارچی، کولیک نوزادان و اختلالات گوارشی تبدیل کرده است. مهم‌ترین خاصیت روغن شوید، خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی آن است که می‌تواند سبب کاهش و تسکین عفونت شود و از آن به‌صورت موضعی و خوراکی استفاده می‌کنند. برای عفونت‌های شدید قارچی می‌توانید از خواص روغن شوید استفاده کنید.

خواص دمنوش شوید

دمنوش شوید نیز نه‌تنها به راحتی در دسترس و قابل استفاده است، بلکه می‌توان از خواص دمنوش شوید در زمینه‌های مختلفی استفاده کرد.

پیشگیری از پیری پوست

یکی از خواص شوید دارا بودن ویتامین C و آنتی اکسیدان‌ها است که نه‌تنها سبب کاهش تاثیر رادیکال‌های آزاد و آسیب ناشی از آن‌ها بر روی پوست می‌شود، بلکه کشسانی را حفظ کرده و مانع از ایجاد چین و چروک و پیری زودرس می‌شود.

سلامت معده و دستگاه گوارش

یکی از خواص شوید که می‌توان با نوشیدن دمنوش شوید نیز به آن دست پیدا کرد، کمک به هضم غذا و سلامت دستگاه گوارش است؛ در نتیجه می‌توان به کمک نوشیدن دمنوش شوید، با بیماری‌های گوارشی همچون سوزش سر معده، سوء‌ هاضمه و... مقابله کرد.

درمان یبوست و اسهال خونی

یکی از خواص دمنوش شوید این است که برای مبارزه با میکروب‌های عامل کولیک و اسهال مقابله می‌کند و همچنین می‌تواند سبب از بین رفتن عفونت‌های قارچی روده و درنتیجه درمان اسهال خونی شود. یکی دیگر از خواص شوید این است که به بهبود حرکات روده کمک می‌کند و در نتیجه به پیشگیری و درمان یبوست نیز کمک می نماید.

خواص شوید برای کودکان

خواص شوید برای درمان یبوست و اسهال و تاثیر آن بر روی کولیک نوزادان و کودکان نیز وجود دارد و می‌توان برای درمان سوء هاضمه همچنین سوزش معده و مشکلات گوارشی کودکان نیز از آن استفاده نمود. خاصیت دیگر آن برای کودکان، دارا بودن فلاونوئیدها و درنتیجه تاثیر آن بر روی بیش فعالی کودکان و افزایش تمرکز آن‌ها است.

سلامت دندان

به دلیل دارا بودن کلسیم یکی از خواص ساقه شوید، تقویت دندان‌ها است. همچنین خواص ضدمیکروبی و آنتی باکتریال موجود در شوید سبب می‌شود برای از بین بردن عفونت دهانی موثر باشد و بوی بد دهان را رفع نماید. آنتی اکسیدان موجود در شوید نیز برای تقویت لثه‌ها و در نتیجه دندان‌ها اهمیت دارد.

تاثیر بر روی سلامت روان

جالب است بدانید به دلیل دارا بودن فلاونوئیدها و ویتامین، مصرف دمنوش شوید می‌تواند سبب کاهش بیماری‌هایی همچون اضطراب و افسردگی شود و به ترشح هورمون شادی کمک نماید و تاثیر مثبتی در درمان بی‌خوابی داشته باشد.

سینوزیت و سرماخوردگی

شوید نه‌تنها حاوی ویتامین C است بلکه آنتی‌اکسیدان‌هایی دارد که به تقویت سیستم ایمنی و بهبود و پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا و حتی سردرد کمک می نماید. همچنین یکی از مهم‌ترین خواص شوید کاهش گلودرد، سرفه و سینوزیت است و به درمان گرفتگی بینی نیز کمک می‌نماید.

کاهش علائم قاعدگی و یائسگی

دمنوش شوید می‌تواند به متعادل شدن هورمون‌های بدن کمک نماید و درنتیجه نه‌تنها سبب تنظیم قاعدگی می‌شود، بلکه به دلیل دارا بودن خاصیت ضد درد، عضلات رحم را آرام کرده و از دردهای قاعدگی همچون دل درد و کمر درد کم می‌کند. همچنین در دوران شیردهی سبب افزایش شیر مادر می‌شود و از یائسگی زودرس جلوگیری می کند. از خواص ساقه شوید این است که با تنظیم هورمون‌ها میل جنسی زنان و مردان نیز تنظیم شده و قدرت باروری آن‌ها افزایش می‌یابد.

کلسترول و قند خون

مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش شوید سطح کلسترول بالای خون را کاهش داده و به پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند.

به دلیل آنتی اکسیدان‌های موجود در شوید، از خواص شوید می‌توان به تنظیم سطح کلسترول خون اشاره کرد که می‌تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد. از دیگر خواص شوید می‌توان به تنظیم میزان انسولین در بدن اشاره کرد که سبب کاهش طبیعی قند خون شده و به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک بسیاری می‌کند.

سلامت کبد

از خواص شوید می‌توان به دیوریتیک بودن آن اشاره کرد که سبب می‌شود، کبد راحت‌تر پاکسازی شده و در نتیجه کبد چرب و بسیاری از بیماری‌های مرتبط با آن درمان شوند و همچنین عفونت‌های ادراری به‌خصوص در خانم‌ها کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =