امسال در حوزه برق خانگی هیچ خاموشی نداشتیم

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: سال گذشته در دهه دوم اریبهشت در حوزه برق خانگی با کمبود برق و خاموشی مواجه بودیم، خوشبختانه امسال تا اواخر خرداد هنوز خاموشی نداشتیم.

مصطفی نخعی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف برق در کشور اظهار کرد: یکی از سیاست‌های اتخاذ شده توسط مجلس برای جلوگیری از مواجه شدن با کسری برق نصب کنتورهای هوشمند است.

وی با بیان اینکه سال گذشته در دهه دوم اریبهشت در حوزه برق خانگی خاموشی داشتیم، افزود: خوشبختانه امسال تا اواخر خرداد هنوز خاموشی در بخش خانگی را شاهد نبودیم. 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: 600 هزار واحد صنعتی در کشور داریم که 570 هزار صنعت تاکنون با مشکل خاموشی مواجه نشدند و 30 هزارتای مابقی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند نیز با محدودیت 12 ساعت در هفته کنترل شده‌اند که نشان داده اتفاق خوبی در مدیریت مصرف افتاده است.

نخعی با بیان اینکه نصب کنتورهای هوشمند برای استمرار کنترل مصرف برق مهم و تعیین کننده است، خاطرنشان کرد: مجلس دولت و مشخصاً وزارت نیرو را مکلف کرد در سه سال آینده نصب کنتورهای هوشمند را به پایان برساند.

نماینده نماینده مردم نهبندان و سربیشه با اشاره به قانون مجلس برای حمایت از منابع تجدیدپذیر اظهار کرد: صادرات یکی از مشوق‌هایی است که در زمان خارج از پیک مصرف برای بخش خصوصی در نظر گرفته شده است. همچنین در صورت صرفه جویی سوخت گواهی فروش در بورس دریافت می‌کنند. ما ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در کشور داریم که با مدیریت صحیح می‌توان به راحتی از مزایای آن بهره گرفت.

به گزارش ایسکانیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آخرین مصوبات خود در بررسی ماده 19 طرح توسعه و مانع زدایی از صنعت برق کشور، وزارت نیرو را مکلف کرند پس از اطمینان از تأمین برق مورد نیاز داخلی طبق برنامه اعلامی سالانه، مجوز صادرات برق تولیدی را برای بخش خصوصی به ویژه برق تولیدی موضوع این قانون را از منابع تجدیدپذیر صادر کند مشروط بر آنکه با سیاست‌های صادراتی دولت مغایرت نداشته باشد.

همچنین در ماده ۲۰ این طرح که برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارجاع شد، وزارت نیرو از طریق شرکت مادر تخصصی توانیر و شرکت‌های ذیربط مکلف به نصب شمارشگر (کنتور) هوشمند ساخت داخل برای مشترکین برق با اولویت مشترکین پُر مصرف شد به طوری که هزینه مربوط را آن را اقساطی دریافت کند.

وزارت نیرو مکلف است ظرف دو ماه پس از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون برنامه تعویض و نصب کنتورهای هوشمند برق را به کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کند و هر سه ماه یکبار نیز گزارش عملکرد آن را به این کمیسیون ارائه کند.

در حالی هزینه نصب کنتور بر دوش مصرف کنندگان قرار داده شد که محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در انتقاد به تحمیل هزینه تعویض کنتورهای برق بر دوش مصرف‌کنندگان، گفت: بنا بر این ماده هزینه هوشمند کردن کنتورهای برق از مصرف‌کنندگان گرفته خواهد شد. اما چرا این هزینه بر عهده مصرف‌کنندگان است؟ در حالیکه هوشمندسازی نیاز دولت است. چرا باید این هزینه بر عهده کشاورز باشد؟

وی تصریح کرد: اگر این درخواست برای نصب کنتور اولیه بود دولت می‌توانست هزینه شمارشگر را از مصرف‌کنندگان بگیرد، اما هوشمند کردن کنتورها مسئله‌ای است که دولت تشخیص داده نیازمند آن است.

کد خبر: 1144551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =