شیوع سالک در زباله‌گردها و ناآگاهی نسبت به درمان / چرا هنوز نوزاد مبتلا به اچ‌آی‌وی در کشور متولد می‌شود؟

دکتر جهانمیری درخصوص آسیب‌های اجتماعی موجود در حاشیه شهرها و شیوع اچ آی وی و بیماری‌هایی مانند سالک در این مناطق توضیحاتی ارائه داد.

وحید جهانمیری پزشک فعال در زمینه پیشگیری ازآسیب­‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص آسیب‌های اجتماعی ناشی از حاشیه‌نشینی گفت: زندگی در حاشیه شهر توام با فقر، آگاهی پایین‌تر و دسترسی راحت‌تر به مواد مخدر است. در این مناطق زمان بیشتری هم طول می‌کشد تا مداخله قانونی برای یک معضل اجتماعی صورت گیرد و تمام این‌ها باعث می‌شود که دسترسی به مواد مخدر راحت‌تر بوده و رفتارهای پرخطر جنسی افزایش پیدا کنند.

او افزود: افراد ساکن در مناطق حاشیه‌ای آگاهی کمتری هم نسبت به حقوق خود دارند، مثلا اگر تجاوزی هم در این بافت‌ها صورت گیرد کمتر کسی پیگیر حق و حقوق خود و شکایت کردن، می‌شود. همه این‌ها به بدتر شدن شرایط دامن می‌زند.

جهانمیری توضیح داد: زباله‌گردی و آسیب‌های اجتماعی به دنبال آن هم در حاشیه شهرها بیشتر است زیرا اکثر محل‌های تفکیک زباله غیرمجاز در حاشیه شهرها و دور از فضای شهری واقع شده و طبیعتا افرادی که برای این مراکز کار می‌کنند و زباله گرد هستند در این مناطق ساکن هستند.

تجمع مهاجران غیرقانونی در حاشیه شهرها

او اضافه کرد: بسیاری از مهاجران به ویژه مهاجران غیرقانونی به واسطه فقر و مشکلات قانونی در حاشیه شهرها ساکن می‌شوند و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

این پزشک فعال در زمینه پیشگیری ازآسیب­‌های اجتماعی  عنوان کرد: البته من در مطالعاتی که به طور خاص در مورد زباله‌گردها داشتم، به نظر نمی‌رسید که شیوع بیماری‌های آمیزشی بیشتر از نرمال جامعه باشد اما شیوع بیماری‌هایی که از محیط آلوده منتقل می‌شد مانند سالک در این دسته افراد بیشتر بود و هیچ کدام نمی‌دانستند که این بیماری چیست و راه درمان دارد. از طرفی نمی‌دانستند که حتی اگر قانونی هم به کشور نیامنده باشند می‌توانند به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

جهانمیری بیان کرد: موردی داشتیم که مبتلا به سل شده بود اما نمی‌دانست که باید برای درمان مراجعه کند و اطرافیان هم به سرفه‌هایش بی‌توجه بودند و این بیماری در او پیشرفته شده بود. برخی از این افراد نمی‌دانند که مثلا سل درمان و تشخیص رایگان دارد و همین ناآگاهی باعث مرگ و میر می‌شود. سال گذشته یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در دنیا در اثر این بیماری فوت کردند و در ایران بخش قابل توجهی از مبتلایان به سل کنترل نشده جزو همین افرادی هستند که به اصطلاح به آن‌ها افراد سخت در دسترس گفته می‌شود.

پاتوق‌هایی که محل سرایت اچ آی وی می‌شوند

جهانمیری ضمن اشاره به اینکه گاهی برخی پاتوق‌ها در شهرها وجود دارند که شاید از منظر جغرافیایی حاشیه شهر محسوب نشوند اما تجمع معتادان در آن‌ها بیشتر است و به واسطه ضعف در نظارت اجتماعی شبیه به حاشیه شهر هستند و آسیب‌های اجتماعی در آن‌ها بیشتر است، بیان کرد: مثلا در موردی که خود من موضوع را پلیس اطلاع دادم گفت به شهرهداری اطلاع دهید و همین بی‌توجهی باعث می‌شود که در این پاتوق‌ها شیوع بیماری‌های آمیزشی، اچ آی وی و هپاتیت بیشتر باشد. بر مبنای آمار در این گروه‌ها شیوع اچ آی وی ۲۷ برابر عموم جامعه است.

این پزشک فعال در زمینه پیشگیری ازآسیب­‌های اجتماعی  بیان کرد: این گروه‌ها در دسته افراد سخت در دسترس ستند که یا اچ آی وی در آن‌ها تشخیص داده نمی‌شود و یا به قدری دچار اعتیاد هستند که اصلا به سمت درمان نمی‌روند. ۲۴ هزار نفر از مبتلایان به اچ آی وی در کشور تشخیص داده شده‌اند و تخمین می‌زنیم که این تعداد بالای ۶۰ هزار نفر است. از این میزان هم ۱۶ هزار نفر تحت درمان هستند و گروهی که تشخیص داده شده اما به سمت درمان نرفته‌اند، همین افراد سخت در دسترس هستند.

او ادامه داد: در ایران از تمام زنان باردار دو مرحله تست اچ آی وی گرفته می‌شود و از میان مادران مبتلا تقریبا اکثریت نوزاد سالم به دنیا می‌آورند اما شاهد تولد تعدادی از نوزادان با اچ آی وی هستیم که این نوزادان در همین گروه‌های سخت در دسترس متولد می‌شوند. مادرانی در این گروه‌ها هستند که هیچ چکابی انجام نمی‌دهند و درمانی هم برای کنترل اچ آی وی دریافت نمی‌کنند و در نهایت به دلیل بی‌توجهی نوزادی با اچ آی وی به دنیا می‌آورند.

جهانمیری در پاسخ به این سوال که آیا این گروه از افراد با توجه به اینکه در جامعه کوچکی هستند می‌توانند برای دیگر افراد جامعه هم خطرآفرین باشند، گفت: در دهه ۸۰ تحقیقی در شیراز انجام شد که نشان می‌داد که درصد ابتلا به اچ آی وی در معتادان تزریقی بسیار بیشتر از نرمال جامعه است و از این بین ۵۰ درصد از این معتادان تزریقی همچنان با همسرشان رابطه داشتند و برخلاف تصور ما که فکر می‌کنیم این افرد منزوی بوده و در یک جامعه کوچک ایزوله هستند، به دیگر افراد وصل بودند و طبیعتا بسیاری از آن‌ها روابط متعدد اشتند.

او افزود: از جهتی زنانی که در جمعیت معتادان تزریقی هستند هم برای تامین هزینه مواد تن فروشی می‌کردند. تحقیقی هم انجام شد که نشان می‌داد زنانی که کارگر جنسی و مرفه هستند مثلا در شمال شهر ساکن‌اند و زنان تن فروش با وضعیت مالی بد هم در نقطه‌ دیگر شهر هستند اما آنچه میان آن‌ها مشترک است، مشتری‌هایی است که ممکن است با هر دو این‌ها در رابطه باشند، پس این معضل هیچ گاه در یک جامعه کوچک ایزوله نخواهد ماند و به جامعه منتقل می‌شود.

این پزشک فعال در زمینه پیشگیری ازآسیب­‌های اجتماعی  بیان کرد: بارداری در سنین پایین و بارداری در اثر تجاوز هم در میان ساکنین حاشیه شهرها اتفاق می‌افتد. سقط جنین هم در زمره مواردی است که در حاشیه شهرهای بسیار است. موردی داشتیم که به دختر ده ساله افغانستانی تجاوز شده بود و یا دو دختر از حاشیه خراسان هراسان راهی تهران شده بودند زیرا می‌ترسیدند که در اثر تجاوز به اچ آی وی مبتلا شده باشند؛ در حالی که اگر آگاهی داشتند می‌توانستند در همان زمان طلایی ۷۲  ساعته از داروهای پیشگیری از اچ آی وی در همان شهرشان استفاده کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1144569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =