آخرین تحولات اوکراین | روسیه صادرات محصولات غذایی به آفریقا و خاورمیانه را افزایش می‌دهد

رئیس جمهوری روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول تهدید قحطی در جهان دانست و گفت: اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده، ولی مسکو مخالفتی با عضویت احتمالی اوکراین در آن ندارد، برای اینکه اتحادیه اروپا برخلاف ناتو یک بلوک نظامی نیست.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که جنگ همیشه یک تراژدی بوده و عملیات ویژه برای حفاظت از دونباس، تصمیمی از روی اجبار از سوی مسکو است و این کشور ناخواسته به این سمت کشیده شده و چاره‌ای جز پاسخگویی به شرایط نداشته است.

رهبر روسیه روز جمعه در نشست عمومی مجمع بین المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ تاکید کرد که از نقطه نظر حقوقی، عملیات ویژه روسیه برای حفاظت از دونباس کاملاً با قوانین بین المللی مطابقت دارد. وی توضیح داد: «زمانی که کوزوو از صربستان جدا شد، دیوان بین المللی دادگستری تحت فشار کشورهای غربی این تصمیم را اعلام کرد که طبق منشور سازمان ملل، زمانی که یک سرزمین از کشوری جدا می شود، لازم نیست از مقامات مرکزی آن اجازه بگیرید. این تصمیم دیوان بین المللی دادگستری است و در خصوص کوزوو اعمال شد که البته یک ماهیت کلی دارد. بنابراین، جمهوری‌های دونباس هم نباید از مقامات کی‌یف برای استقلال اجازه بگیرند.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین |توافق غرب درباره عدم تحویل هواپیما و تانک به کی‌یف

وی همچنین گفت که فدراسیون روسیه حاضر نیست کودتای خونین اوکراین در سال 2014 که عامل مشکلات امروزی است، را فراموش کند. وی ادامه داد: «اظهارات درباره "انتخاب متمدنانه" اوکراین به نفع غرب، در واقع تلاش آنها برای استفاده و غارت این کشور را پنهان کرده است. ایالات متحده در سال 2014 باید اوکراین را به برگزاری انتخاباتی شفاف دعوت کرده و از کودتای انجام شده در کی‌یف حمایت نمی‌کرد.»

ولادیمیر پوتین تمامی تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه را دیوانه‌وار، بدون فکر و نسنجیده ارزیابی و تاکید کرد که تنها هدف آنها تاثیرگذاری بر اقتصاد روسیه و تحت فشار قرار دادن مسکو است، البته این اقدام نتیجه نداد. وی با اشاره به روش‌های آشکار فشار بر روسیه یادآور شد: «نابودی زنجیره‌های تجاری، خروج اجباری شرکت‌های غربی از بازار روسیه، مسدود شدن دارایی‌های ما و آسیب رساندن به صنعت، توان مالی و استانداردهای زندگی مردم روسیه، هدف این تحریمهاست، با این حال، این اقدام موفق نشد.»

رئیس جمهوری روسیه آمریکا و اتحادیه اروپا را مسئول قحطی که جهان را تهدید می‌کند، دانست و گفت که این بحران جهانی باید بر وجدان دولت ایالات متحده و مقامات اتحادیه اروپا سنگینی کند. وی در عین حال گفت که فدراسیون روسیه با تضمین امنیت غذایی داخلی خود که اولویت دولت است، می تواند صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی به سایر کشورها را افزایش دهد که در وهله نخست، صحبت بر سر کشورهای آفریقایی و منطقه خاورمیانه است.

پوتین یادآور شد که روسیه در صادرات غلات از اوکراین دخالت نمی‌کند، ولی در عین حال، امنیت اسکورت کشتی‌های غیرنظامی را تضمین خواهد کرد.

رهبر روسیه همچنین ابراز عقیده کرد که اتحادیه اروپا حاکمیت سیاسی خود را از دست داده است که این مسئله عواقب منفی برای کشورهای اروپایی در پی خواهد داشت. به گفته وی، روسیه مخالف عضویت احتمالی اوکراین در اتحادیه اروپا نیست، برای اینکه این اتحادیه، برخلاف ناتو، یک بلوک سیاسی بوده و یک سازمان نظامی نیست و این تصمیم مستقل هر کشوری است که به انجمن‌های اقتصادی بپیوندد یا نپیوندد.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و پانزدهم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

کرملین امکان ادامه مذاکرات بین روسیه و اوکراین را ممکن دانست

دیمیتری پسکوف، سخنگوی مطبوعاتی رئیس جمهوری روسیه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مذاکرات روسیه و اوکراین ممکن است همچنان ادامه یابد. به گفته وی، البته هنوز هیچ پیشرفتی در این زمینه حاصل نشده است.

سخنگوی کرملین این مسئله را در تفسیر این مسئله بیان کرد که اطلاعاتی در برخی رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر اینکه لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین المللی دومای دولتی روسیه که در مذاکرات قبلی بین هیئت‌های روسیه و اوکراین شرکت داشت، از ادامه احتمالی گفتگوها صحبت کرده است.

در این رابطه، دیمیترو کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین نیز اعلام کرد که هنوز زمان دیپلماسی برای حل و فصل اوضاع در اوکراین و دونباس فرا نرسیده است.  پیش از این و پس از سفر رهبران کشورهای اروپایی به کی‌یف، اطلاعاتی نیز در خصوص نزدیک شدن به مذاکرات با طرف روسی در اوکراین منتشر شده است.

تکذیب شایعات درباره تلاش رهبران غربی برای سوق دادن زلنسکی به مذاکره با مسکو

سرگئی نیکیفوروف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که اولاف شولز، صدراعظم آلمان، امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، در جریان سفرشان به کی‌یف و «پشت درهای بسته»، هیچ تلاشی برای متقاعد کردن ولادیمیر زلنسکی، رهبر اوکراین برای نشستن بر سر میز مذاکره با روسیه انجام ندادند.

به گفته وی، رهبران اروپایی برعکس، روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی مشترک تاکید کردند که تنها اوکراین می تواند به طور مستقل تعیین کند که چه زمانی و تحت چه شرایطی بر سر میز مذاکره با روسیه بنشیند. علاوه بر این، شرکای غربی علاقه مند هستند که اوکراین در سودمندترین موقعیت مذاکره قرار بگیرد و در این راستا به حمایت همه جانبه خود از اوکراین ادامه خواهند داد.

نمایندگان کشورهای آسیایی و آفریقایی به اوکراین پیشنهاد توقف مقاومت را دادند

دیمیتری کوله‌با، وزیر امور خارجه اوکراین در مقاله‌ای که برای مجله "فارین افرز" (Foreign Affairs) نوشته، با اعلام اینکه برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی مؤدبانه به کی‌یف پیشنهاد داده‌اند که از مقاومت در برابر روسیه دست بردارد، یادآور شد که درخواست‌های اخیر برای سازش با مسکو، محصول جانبی خستگی فزاینده از بحران کنونی است. ولی اوکراین مردم، سرزمین و حاکمیت خود را در ازای صلح اسمی قربانی خواهد کرد.

وی افزود: "این یک پیشنهاد غیرقابل تصور است، البته استدلال آنها ساده است: آنها می خواهند غلاتی که به دلیل محاصره دریایی روسیه در بنادر ما به دام افتاده است آزاد شده و بدست آنها برسد. ولی این کشورها مایلند اوکراین استقلال خود را برای به دست آوردن غلات قربانی کنند."

به عقیده کوله‌با، سازش با روسیه به مقامات مسکو شجاعت خواهد داد تا «به سایر نقاط جهان نیز حمله کند و قوانین مربوط به نظم جهانی را بازنویسی کند». وی در عین حال یادآور شد که در نهایت هر درگیری دیر یا زود از راه دیپلماسی خاتمه می‌یابد.

سفیر روسیه: سقوط نظم آمریکایی منشأ درگیری  بر سر اوکراین است

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در ایالات متحده آمریکا معتقد است که منشأ بحران کنونی در جهان که پیرامون روند اوضاع اوکراین بوجود آمده، در افول الگوی نظم جهانی آمریکایی محور است.

این دیپلمات در مقاله‌ای در نیوزویک نوشت: «ماهیت جهانی آنچه در حال رخ دادن است نشان می‌دهد که ریشه‌های درگیری کنونی در اوکراین نیست. این افول نظم جهانی آمریکا محور است و بطور دقیق‌تر شکست تلاش ایالات متحده برای حفظ نقش سلطه گری خود و ادعای آمریکا بعنوان "ستاره راهنما" برای همه کشورهاست.»

به گفته این دیپلمات، طبقه حاکم آمریکا نباید روسیه را به عنوان یک عامل نظام ساز در نظم جهانی و منافع این کشور را نادیده می‌گرفت. آنتونوف گفت که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده خود را به پیروزی در جنگ سرد متقاعد کرد، ولی یک سری اشتباهات محاسباتی جدی از سوی نخبگان آمریکایی، باعث این برداشت اشتباه شده و وضعیت کنونی در جهان را رقم زده است.

زاخارووا: اوکراین دیگر قادر نخواهد بود مرزهای قدیمی خود را حفظ کند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با اسکای نیوز عربی اعلام کرد که اوکراین دیگر در مرزهای سابق خود وجود نخواهد داشت. وی گفت: «اوکراینی که شما و ما آن را با مرزهای قبلی‌اش می شناختیم، در آینده دیگر وجود نخواهد داشت. این مسئله امکان ندارد و این یک واقعیت آشکار است.»

زاخارووا همچنین تاکید کرد که مسکو تا رسیدن به اهداف تعیین شده به عملیات ویژه در اوکراین ادامه خواهد داد و مقامات کی‌یف را متهم کرد که مذاکرات صلح را به بن‌بست رسانده است.

کد خبر: 1144570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =