سازمان برنامه از پرداخت مابه‌التفاوت ارز ترجیحی شانه خالی می‌‍کند

مدیرعامل گروه دارویی برکت با اشاره به وجود ارز ترجیحی برای تولید دارو گفت: سازمان برنامه و بودجه باید مابه التفاوت ارز ترجیحی تا نیمایی را برای ادامه تولید پرداخت کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، هفته گذشته بود که سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در نامه ‌ای خطاب به رئیس ‌جمهور نسبت به تعطیلی خطوط تولید دارو از تیرماه سال جاری هشدار دادند؛ موضوعی که چندی قبل سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره دارو در گفتگو با بازار نسبت به آن هشدار داده و اعلام کرده بودند بدون به روز رسانی قیمت ها و ادامه بی برنامگی دولت در تخصیص ارز ترجیحی تولیدکنندگان را به سمت تعطیلی می کشاند. در این رابطه اکبر برندگی، مدیرعامل گروه دارویی برکت نیز در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

این چالش وجود دارد که کارخانه های تولید دارو به مرز تعطیلی کشیده شوند؛ چرا که ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۵ و ۲۶ هزار نیمایی رسیده است؛ منتهی هنوز ارکان تصمیم گیری در کشور نتوانسته اند این هماهنگی را برای تغییر ارز از ترجیحی به نیمایی ایجاد کنند.

سندیکای تولیدکنندگان ماده موثره و صنایع داروهای انسانی ایران نسبت به احتمال تعطیلی کارخانه ها تولید ماده موثره و دارو به دلیل نامشخص بودن وضعیت ارز دارویی هشدار داده اند، چه چالشی در مسیر تولید ایجاد شده؟ چرا ارز دارویی به اینجا رسیده است؟

بله، این چالش وجود دارد که کارخانه های تولید دارو به مرز تعطیلی کشیده شوند؛ چرا که ارز از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۵ و ۲۶ هزار نیمایی رسیده است؛ منتهی هنوز ارکان تصمیم گیری در کشور نتوانسته اند این هماهنگی را برای تغییر ارز از ترجیحی به نیمایی ایجاد کنند. صنعت ۴ هزار و ۲۰۰ تومان را پرداخت می کند و ما به تفاوت آن تا ارز نیمایی را باید یک نفر دیگر پرداخت کند.

چه سازمان یا نهادی باید مابه تفاوت ارز ترجیحی تا نیمایی را پرداخت کند که از زیر آن شانه خالی می کند و صنایع دارویی را به چالش کشیده است؟

پرداخت این مابه تفاوت بر عهده سازمان برنامه و بودجه است که الان این کار را انجام نمی دهد. بنابراین این سازمان فشار را بر روی صنعت انداخته است و از این بخش تعهد می گیرند تا اگر هر اتفاقی رخ داد صنعت جبران آن را کند. بنابراین صنعت این ریسک را نمی کند که هم ۴ هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت کند و هم تعهد بدهد.

از این رو مواد اولیه صنایع دارویی از گمرک ترخیص نمی شود. ترخیص نشدن مواد اولیه نیز احتمال تعطیلی صنایع به وجود می آورد. بنابراین اخطاری که سندیکا در نامه به رئیس جمهور در خصوص احتمال تعطیلی شرکت های داروسازی داده اخطار درستی است.

سهمی از این ارز یک میلیارد دلاری دریافت نکرده ایم، الان ارز وجود دارد و اگر صنعت این ارز را بگیرد باید ما به تفاوت آن را از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۵ هزار تومان تعهد بدهد. بنابراین صنعت هم این ریسک را نمی کند

 ابتدای سال علی رغم صحبت های وزیر بهداشت درباره حذف ارز دارویی، باز هم بانک مرکزی اعلام کرد که ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به مبلغ یک میلیارد دلار به این صنایع در مرحله اول تخصیص می یابد. شما سهمی از این ارز دریافت کرده اید؟

نه سهمی از این ارز یک میلیارد دلاری دریافت نکرده ایم. البته این نکته حائز اهمیت است که الان ارز وجود دارد و اگر صنعت این ارز را بگیرد باید ما به تفاوت آن را از ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۲۵ هزار تومان تعهد بدهد. بنابراین صنعت هم این ریسک را نمی کند؛ یعنی ارز وجود دارد اما از آن استفاده نمی شود.

بحث به روز رسانی قیمت دارو چطور پیش می رود؟ به عنوان مدیرعامل یک هلدینگ دارویی به نظرتان انتظار افزایش چند درصدی قیمت دارو متناسب با تورم می رود؟

این اصلاح قیمت بسته به فرم دارویی فرق می کند. درصد افزایش قیمت در برخی از داروها همچون فرآورده های تزریقی و یا فرآورده های شربت و غیره همگی متفاوت است. با این حال شاید به صورت میانگین ۳۰ درصد افزایش قیمت دارو برای سال ۱۴۰۱ منطقی باشد.

سهام برکت، سهم خوبی است و خبرهای بسیار خوبی را هم برای سهام داران در مجمع سالانه گروه دارویی برکت داریم

در گروه دارویی برکت شاهد تجدید ارزیابی دارایی ها و افتتاح یک شرکت جدید هستیم، بفرمایید بازار سرمایه برکت در چه شرایطی قرار دارد؟

ارزیابی ما این است که سهام برکت، سهم خوبی است و خبرهای بسیار خوبی را هم برای سهام داران در مجمع سالانه گروه دارویی برکت داریم. همچنین ۸۰ درصد از سود شرکت شفا که در یک سال نزدیک هزار میلیارد تومان بود را تقسیم خواهیم کرد و سود خالص شرکت بیوسان فارمد نیز حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان است و ۸۰ درصد آن نیز بین سهام داران تقسیم می شود. همچنین چند خبر خوب دیگر داریم که درمورد آن ها در مجمع سالانه صحبت خواهیم کرد.

صادرات تولیدات دارویی گروه دارویی برکت چطور پیش می رود؟

صادرات خوب پیش می رود و فکر می کنیم در آینده بتوانیم ارز آوری خوبی هم از صادرات محصولات گروه دارویی برکت به کشورهای دیگر داشته باشیم.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1144648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =